Hundehvalp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.375 visninger
10 svar
2 synes godt om
20. september 2013

Moma

Vi overvejer at anskaffe en hund til familien. En coton de tulear - en bomuldshund pga. min mands allergi.

Vi kan ikke finde ud af, hvilket køn vi skal vælge. Hvis vi overhovedet kan få lov til at vælge det.

Vi skal ikke have hvalpe, men overvejer alligevel at få en tæve, da vi har hørt, de som regel har et mildere væsen og ikke er så dominerende som hanhunde. Men passer det?

Hvilke fordele/ulemper er der ved en tæve / hanhund

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. september 2013

SD21

Moma skriver:

Vi overvejer at anskaffe en hund til familien. En coton de tulear - en bomuldshund pga. min mands allergi.

Vi kan ikke finde ud af, hvilket køn vi skal vælge. Hvis vi overhovedet kan få lov til at vælge det.

Vi skal ikke have hvalpe, men overvejer alligevel at få en tæve, da vi har hørt, de som regel har et mildere væsen og ikke er så dominerende som hanhunde. Men passer det?

Det passer ikke - en tæve kan være lige så dominerende som en hanhund :-) den eneste forskel, er måden de gør det på :-)
Desuden skal man have med i tankerne om man vil have en hund det bløder to gange om året, som tæven, eller en hanhund som bliver tosset når der er hunhunde i løbetid :-) ;-)

Anmeld

20. september 2013

Albertsen92

Synes det er dejligt at have en tæve, synes tit folk spørger om det er en hun eller en han når vi er ude at gå, og når jeg så svarer hun kan de godt leje.
Men ville aldrig have en hverken hun- eller hanhund, hvis de ikke var neutraliserede, det gør bare alt så meget lettere, + de ikke har tendens til at blive sære, som mange ældre tæver bliver.

Mht at være dominerende, kommer det an på hundens personlighed, ikke køn  

Anmeld

20. september 2013

Moma

Tak for info  

Tror vi besøger nogle kenneler/private familier med hvalpe uden at have forudbestemt kønnet og tager den derfra.

Anmeld

20. september 2013

Faith

Vi har aldrig haft andet end tæver og kommer heller aldrig til det. Kan ikke udstå hanhundes konstante pissen op af alting. Synes det er ulækkert.

Ulempen med tæver er selvfølgelig deres løbetid. Men der er 2 gange om året det drejer sig om, og de fleste tæver er rigtig gode til at rengøre dem selv.

Mht. dominans kommer det helt an på hvordan man som ejer opdrager og takler sin hund.

Anmeld

20. september 2013

gædde/gitte

Moma skriver:

Jeg duer KUN til hanhunde... har prøvet at have en tæve 2 gange- kan ikke dominerer dem. - de strejfer også, bløder, kan blive deprimeret hvis de ikke får hvalpe osv.

Hanhunde er mere mig, og så "bløde" racer... dem der lever for at tække, glæde og tjene én som min race jo gør en hund der skal snakkes til - ikke råbes af........tja jeg behøver ikke sige noget, for jeg bruger tegnesprog til ham

min mor har terrier ....uha........ det går SLET ikke...... en halv times besøg og jeg har lyst til at slæbe den til hundetræner....den er direkte styrrende og min mor hopper rundt for at please den ja den dumme er jo min mor

ved hvordan racen "bomuldshund" ser ud - men den siger mig ikke noget...syntes ikke den er hverken klog eller pæn nok ja.......... sådan er det jo - vi er forskellige den kræver ifølge min veninde, der har en, en del pelspleje.

Anmeld

20. september 2013

gædde/gitte

Faith skriver:

Vi har aldrig haft andet end tæver og kommer heller aldrig til det. Kan ikke udstå hanhundes konstante pissen op af alting. Synes det er ulækkert.

Ulempen med tæver er selvfølgelig deres løbetid. Men der er 2 gange om året det drejer sig om, og de fleste tæver er rigtig gode til at rengøre dem selv.

Mht. dominans kommer det helt an på hvordan man som ejer opdrager og takler sin hund.

min hanhund tisser kun et sted i haven...og det tog os 1,5 år at lære ham at tisse på gå ture - han holdt sig til vi kom hjem "på toilettet" ...... prøvede engang at gå med ham i 2 timer.....du kan tro han var glad for at komme hjem og lette trykket

Anmeld

20. september 2013

Faith

gædde/gitte skriver:

min hanhund tisser kun et sted i haven...og det tog os 1,5 år at lære ham at tisse på gå ture - han holdt sig til vi kom hjem "på toilettet" ...... prøvede engang at gå med ham i 2 timer.....du kan tro han var glad for at komme hjem og lette trykket

Dejligt med sådan en hanhund

Min veninde har en hanhund der pisser op af alt! Inklusiv inde i huset. Hvis hun har den med på besøg skal hun hele tiden holde øje med den, ellers pisser den op af væggene. Det er nasty!

Skal lige siges at jeg også kender mange helt fantastiske hanhunde, så jeg skærer altså ikke dem alle over en kam

Anmeld

20. september 2013

Moma

gædde/gitte skriver:

Jeg duer KUN til hanhunde... har prøvet at have en tæve 2 gange- kan ikke dominerer dem. - de strejfer også, bløder, kan blive deprimeret hvis de ikke får hvalpe osv.

Hanhunde er mere mig, og så "bløde" racer... dem der lever for at tække, glæde og tjene én som min race jo gør en hund der skal snakkes til - ikke råbes af........tja jeg behøver ikke sige noget, for jeg bruger tegnesprog til ham

min mor har terrier ....uha........ det går SLET ikke...... en halv times besøg og jeg har lyst til at slæbe den til hundetræner....den er direkte styrrende og min mor hopper rundt for at please den ja den dumme er jo min mor

ved hvordan racen "bomuldshund" ser ud - men den siger mig ikke noget...syntes ikke den er hverken klog eller pæn nok ja.......... sådan er det jo - vi er forskellige den kræver ifølge min veninde, der har en, en del pelspleje.

Tak for svar.

Ved godt den kræver en del pelspleje. Og helt ærligt så er det heller ikke min opfattelse af en "rigtig" hund.  

Ville godt have en større. Men vi vil gerne have en hund, og min mand har allergi. Det kan man også have over for bomuldshunde. Men de har et fint temperament og er ikke terrieragtige. For det ville ikke gå hjemme hos os.

Anmeld

20. september 2013

Moma

Tak for svar.

Det er lige netop også de to "ulemper" jeg tænker på. Når man går tur med en hund, så skal den markere hele vejen - vi kommer da aldrig hjem igen  

Ikke fordi jeg bliver så meget klogere af jeres forskellige svar  - og det skal de selvfølgelig være.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.