Eksperthjælp: Måske handler det om noget andet?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.300 visninger
0 svar
0 synes godt om
13. september 2013

Trine Andreasen

"Måske handler det om noget andet?!"

Hej Trine

Jeg ved ikke om du er den rigtige at skrive til, men nu prøver jeg.

Vi har en dejlig søn fra Juni 2009 som går i børnehaven med sin bedste ven fra dagplejen, de to er som et ægtepar og har været det alle dage...

Pigen startede i den samme børnehave kort efter hvor søn var begyndt og det er gået rigtig fint ind til nu, vores søn vil kun lege med hende.
og når hun så afviser ham fordi hun gerne vil lege med de andre bliver han bund ulykkelig.

De andre børn i børnehaven vil også gerne lege med ham, men han afviser dem fordi han gerne vil lege med pigen.

Pædagogerne på hans stue er OBS. denne problemstilling, og forsøger at få ham til at lege med de andre også.
Når han er blevet afvist gemmer han sig og er helt mut, han er også begynd at tisse i bukserne efter at have været renlig i over 1 år og han kan ikke svare på hvorfor han ikke gik på toilettet

Men det helt store problem er nu at han bare ikke vil i børnehaven og sådan har det aldrig været før, bare i dag har farfar brugt 15min i bil på at overtale ham til at gå ind i børnehaven.

Samtidig bliver han så ked af det hver eneste eftermiddag/aften over de mindste ting som en åbner døren først ikke må se tegnfilm til aftensmaden, samme tur har vi så når vi står op om morgen.

Han bliver vækket 05.30 om morgen afleveret af i børnehaven omkring kl. 07 om morgen af farfar, jeg henter omkring 14.30-15.00 (går sygemeldt) vi går hjem med lillesøster og der er det rimelig uden konflikter

Der har været lidt omvendinger ved at jeg har rigtig mange smerter ikke kan køre bil cykle og gør ting som jeg kunne for ½ år siden hvilket vi føler han fint acceptere.
Han er en dreng som har meget brugt for et kys og et kram samtidig er ham voldsomt generet og glemmer sig når vi er på besøg eller har gæster som vi ikke ser hver dag

Når vi snakker med ham efter hans ture hvor vi slet slet ikke kan trænge ind til ham og spøger hvorfor han blev så ked af det siger han at han ikke ved det og det tror vi faktisk heller ikke han ved...

Vores søn trives bare ikke men vi aner bare ikke vores levende råd til at hjælpe ham den rette vej igen.

Det såre mit hjerte så meget at opleve mig ellers så glade søn være så ked af det hele tiden

Venlig Hilsen SaNiNa

Trines svar

Hej SaNiNa

Puha det lyder ikke som en rar situation du og din søn er i. Heldigvis tror jeg at du og pædagogerne i din søns børnehave kan gøre en del for at hjælpe ham.

Du fortæller at der tidligere ikke har været problemer i børnehaven men at han nu er begyndt at kun vil lege med sin veninde og at han
bliver ked når hun heller, vil lege med andre.

Samtidig fortæller du at du er blevet syg og derfor går hjemme.
Selvom du fortæller at det virker som om han har accepteret de omvæltninger der har været i forbindelse med at du er blevet sygemeldt, kan jeg ikke lade være med at tænke at noget af den adfærd han udviser godt kan tyde på at han reagere på din situation.

Børn er utrolig sensitive over for forandringer og sin søn vil helt klar kunne mærke at der er noget der er forandret hos dig. Når du har mange smerter bliver det måske svært at være lige så nærværende i dit samvær med ham. Det vil han kunne mærke. Du er måske forandret i hans øjne og derfor er han i gang med at prøve at finde ud af hvor du er eller hvem du er, kan man måske sige.

Samtidig med at han prøver at finde ud af dig, oplever han sikkert også denne tid som bekymrende, for de faste rammer er pludselig forsvundet og derfor prøver han at styre sin verden. Det er det, der sker når han bliver sur/ked af det over at han ikke åbner døren først eller at han ikke må se tegnefilm til aftensmaden. Det kan også forklare at han er begyndt at tisse i bukserne, selvom han har smidt bleen.

Jeg kan heller ikke lade være med at tænke at sin søn jo også godt ved, at du går hjemme og derfor kan de være endnu svære at komme i børnehave. Jeg tror det er vigtig at du og farfar, lader være med at lade jeres egne følelser og formodninger påvirke din søn. Hvis I går og taler om at det er synd for ham at han bliver afvist af sin veninde og at han ikke har lyst til at være i børnehaven så sender i ubevidst signal til din søn om at børnehaven er et ubehageligt sted.

Og så er det også vigtigt at farfar ikke bruger 15 min på at overtale ham til at gå i børnehave. Han skal jo i børnehave. Og hvis I fortæller ham at det er sådan det er og mener det, så vil han acceptere det.

Når alt dette så er sagt så synes jeg det er vigtigt at du og hans pædagoger får taget en snak om hvordan han kan komme ud af den onde cirkel han er kommet i. Han lyder som en følsom lille dreng der nemt kan ”skræmmes” over ting han ikke kender, derfor søger han det trygge og kendte, sin veninde. Men han får på en måde opsøgt afvisningen fra sin veninde og denne afvisning gør ham indnu mere genert/bange for en ny afvisning.

Det er en svær tid for din søn og han kan hverken følelsesmæssigt eller sprogligt redegøre for hvad der sker inde i ham. Derfor synes jeg I skal prøve, i stedet for at spørger ham, at spejle hans følelser. Det gøres ved at tale ”henoverhovedet” på ham. Lad mig komme med et eks. Din søn bliver sur/ked af det over at han skal i børnehave. Du siger så højt, ”Jeg kan godt se at du bliver ked af det over at skulle i børnehave. Det må også være svært at komme i børnehave når du ved at mor er der hjemme og du heller vil hygge med mig!” Hvis du kigger på din søn vil du tydelig se en reaktion hvis du har ”ramt rigtigt.” Du spejler altså det du tror der sker uden at du afkræver et verbalt svar. Herefter kan du sige følgende: ”Det kunne også være hyggeligt, men i dag skal du i børnehave.”

Jeg har ikke fokuseret så meget på hans relation med sin veninde i børnehaven, da jeg mener at det er en opgave som kompetente pædagoger ville kunne hjælpe ham med. Dog håber jeg at du kan bruge det til noget ellers er du velkommen til at skrive igen.

Med venlig Hilsen

Trine

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.