hjælp?! elevens udvikling. -læreruddannelsen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.321 visninger
5 svar
4 synes godt om
10. september 2013

twinny

Jeg har fået to spørgsmål, jeg ikke kan knække. Hehe. 

Jeg ved godt hvad freud og erikson står for. Men er stået helt ad her: 

Hvad er freuds videnskabsteoriske udgangspunkt?  

Hvad er eriksons videnskabsteoriske udgangspunkt? 

Håber i kan hjælpe. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. september 2013

Mie89

twinny skriver:

Jeg har fået to spørgsmål, jeg ikke kan knække. Hehe. 

Jeg ved godt hvad freud og erikson står for. Men er stået helt ad her: 

Hvad er freuds videnskabsteoriske udgangspunkt?  

Hvad er eriksons videnskabsteoriske udgangspunkt? 

Håber i kan hjælpe. 

Videnskabsteori er læren om de forskellige videnskabers metoder -

Så du må ikke hænge mig op på det, men jeg vil mene at det dine undervisere spørger ind til, er hvordan Erikson og Freud er kommet frem til deres teorier omkring barnets udvikling.. Altså hvilken "fremgangsmetode" de har brugt. 

Freud brugte f.eks. meget samtaleterapi og observationer af sine patienter.. 
Kan ikke huske hvordan Erikson gjorde, men kunne forestille mig at det var noget a la det samme .. 

Håber det kunne hjælpe dig lidt på vej 

Jeg læser til lærer på 4. årgang, så psykologi ligger lige nogle år tilbage i hukommelsen 

Anmeld

10. september 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Aprilbaby_2014 <3 skriver:

Videnskabsteori er læren om de forskellige videnskabers metoder -

Så du må ikke hænge mig op på det, men jeg vil mene at det dine undervisere spørger ind til, er hvordan Erikson og Freud er kommet frem til deres teorier omkring barnets udvikling.. Altså hvilken "fremgangsmetode" de har brugt. 

Freud brugte f.eks. meget samtaleterapi og observationer af sine patienter.. 
Kan ikke huske hvordan Erikson gjorde, men kunne forestille mig at det var noget a la det samme .. 

Håber det kunne hjælpe dig lidt på vej 

Jeg læser til lærer på 4. årgang, så psykologi ligger lige nogle år tilbage i hukommelsen 

Jeg tror, det er helt korrekt - med det forbehold, at jeg blev færdig som lærer for 17 år siden! 

Freud talte typisk med "hysteriske" og neurotiske kvinder fra overklassen, og det har utvivlsomt præget hans teorier. Eriksson - det må man kunne læse sig til. 

Anmeld

10. september 2013

Hjaltesmor

Jeg tror, de gerne vil vide, hvad der ontologiske og epistemologiske grundprincipper er.

Dvs. hvordan opfattter de verden, og hvordan mener de, at verden kan opfattes.

Eller sagt på en anden måde: Hvad er virkeligheden (hvad kan vi vide?)? Og hvad/hvordan kan vi begribe (om) virkeligheden (hvordan kan vi opnå den viden)?

Jeg har ikke beskæftiget mig voldsomr meget med Freud, men ville kalde ham kritisk videnskabsteoretiker. Dvs. hans videnskabsteoretiske udgangspunkt er den Kritiske Videnskabsteori.

Erikson har jeg slet ikke beskæftiget mig med, så ham vil jeg ikke kaste mig ud i at kategorisere.

Anmeld

10. september 2013

twinny

Tak for svarene. 

Anmeld

10. september 2013

Hjaltesmor

Hvis du virkelig gerne vil have kompetent sparring, så kan jeg anbefale dig at oprette en tråd herinde: http://sociologiskforum.dk/ Der sidder mange skønne nørder, som nyder at hjælpe med denne slags spørgsmål.

Det brugte jeg meget i starten af min uddannelse til at få et overblik over teoretikerne.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.