Rinepigen skriver:
Ja så kommer der en Fb af Naya's fødsel 
Det hele startede onsdag d. 28 aug hvor jeg skulle på toilettet og opdager at lidt af slimproppen er gået.. men tænker bare at så går der nok et par dage endnu da den jo kan gå flere uger før
men på under en time begyndte jeg at få lidt mens agtige smerter..
Kæresten og jeg lagde os til at sove, men efter blot en halv time vågner jeg og kan mærke at mens smerterne har taget til og der begynder så småt at komme nogle "jag" reglmæssigt.. jeg åbner min ve app på telefonen og beslutter mig for at tage tid på dem over den næste times tid inden jeg vækker kæresten.. Kæresten vågner omkring kl 02.00 hvor jeg fortæller ham at jeg har veer med ca 6 minutters mellemrum.. Vi bliver enige om at jeg lige giver FG et kald og ser hvad de siger, imens går kæresten i bad. FG ber mig om at komme ind til tjek, så jeg går også hurtigt i bad og så trillede vi ellers stille og roligt ind på FG.
Da vi ankommer sidder vi og venter lidt inden vi kommer ind få en modtagelses stue.. jeg får nogle bælter rundt om maven der skal måle veerne osv. så bliver jeg tjekket indveningt og er ca 2 cm åbent. veerne kommer regelmæssigt men der endnu ikke kraftige nok så vi bliver sendt hjem igen efter en times tid.. allerede på hjemturen kan jeg mærke at veerne bliver stærkere men vi fortsatte hjem.. denne gang nåede vi kun at være hjemme en lille times tid inden jeg beslutter mig for at ringe der ind igen da veerne kun bliver værre og kl er på nuværende tidspunkt 06.00 og ville gerne undgå den værste morgentrafik igennem horsens.. vi køre mod FG igen..
Da vi ankommer tjekker de mig igen indvendig og er nu 4 cm åbent og får derfor lov at blive.. de skal dog lige gøre en fødestue klar pga travlhed.. så vi venter på fødemodtagelsen i ca en time inden vi kommer på en fødestue...
Da vi endelig kommer på en fødestue bliver jeg tilbudt at komme i et badekar som jeg takker ja til.. og det var egentligt meget rart at ligge der lidt... jeg kommer op igen efter ca 45 min og så går jeg ellers bare rundt i cirkler på stuen for at kontrollere veerne bedst muligt.. jeg husker ikke tidspunkerne på det hele men efter noget tid bliver jeg undersøgt indvendigt igen og er nu 6-7 cm åben.. jeg fortsætter mit traveri rundt på stuen i ca 2 timers tid inden jeg bliver undersøgt igen og er stadig kun 6-7 cm åben på nuværende tidspunkt
så det er gået lidt i stå det hele.. Vandet er endnu heller ikke gået så JM og mig bliver enige om at prikke hul på vandet under næste ve.. Lige i det hun prikker hul på vandet begynder veerne at storme ind og tager hele tiden mere til i styrke.. jeg fortsat traver lidt rundt og prøver at holde modet oppe da jeg virkelig synes veerne bider til nu... efter ca en time må jeg overgi mig og komme op og ligge på briksen da mine ben næsten ikke kan mere... JM ber mig om at ligge mig på siden (hvorfor fangende jeg ikke lige) men jeg HADEDE at ligge der.. jeg spændte fuldstændig i hele kroppen under hver ve og kunne slet ikke styre det.. imens ville hun give mig en ilt maske på næsten hele tiden. hende og kæresten blev ved med at sætte den på næsten af mig og sagde træk vejret i den.. men tilsidst blev jeg lidt gal og sagde "Jeg kan IKKE få vejret i den" kæresten prøvede så at suge i den og fik konstateret at lortet var stoppet
Bagefter prøver JM at lægge nogle sterilvandspabler i lænden på mig for at se om det kan hjælpe på mit spænderi... men hold nu kæft hvor gjorde det bare det hele endnu værre
Nu siger jeg til JM om jeg SKAL ligge på siden og hun siger nej jeg kan bare ligge mig om på ryggen hvis jeg vil det.. det gør jeg og hun mærker mig indvendig og siger at under næste ve vil hun lige trykke på et eller andet deroppe.. det gjorde hun og siger så nu er du fuldt åbent og må gerne begynde at presse under veerne... Jeg presser og presser alt hvad jeg kan under veerne men jeg havde ret svært ved at styre hvornår jeg havde mere ve at presse af så det blev sådan lidt på må og få.. hvilket resulterede i at Naya kom til at stå lidt fast nede i fødselskanalen så på et tidspunkt siger JM til mig at under næste ve skal jeg give den at det jeg kan for hun skal ud NU... Jeg presser selvfølgelig så meget jeg overhovedet kunne og blop så lå lille Naya på min mave..
( ca 45 minutter med presseveer ) det hele skulle gå lidt stærkt så farmand fik med lynets hast lov til at klippe navlesnoren og så tog de hende ellers over på en briks ved siden af og fik givet hende lidt ilt da hun var ret blå grundt hun havde sat lidt fast.. hun blev tjekket på kryds og tværs af en læge og efter ca 5 min scorede hun top point 
Så kom hun over og ligge hos mig igen og fik lidt modermælks erstatning i en sprøjte, da de mente det var vigtigt at hun fik noget mad efter hun havde haft ilt mangel.. Hun sugede selv hele den spøjte der så hende sutterefleks virker
Så blev jeg lige tjekket lidt forneden af JM og jeg havde heldigvis "kun" spækket lidt ved den ene skamlæbe og skulle derfor syes lidt... dette gjorde JM mens jeg lå med Naya i favnen... bagefter fik hun den første tår mælk hos mig og så lå vi ellers bare med hende i ca 2 timer inden de kom og tjekkede hende helt igennem og vi blev overflyttet til barselsgangen
Under hele forløbet var kæresten en rigtig god støtte.. han var god til at læse mine signaler synes jeg.. han vidste hvornår han helst skulle tie stille og hvornår han skulle være der..
han var god til at give mig massage på lænden og komme med kolde klude under hele forløbet.. så alt i alt var han bare en rigtig god støtte og opbakning.. jeg blev vist kun lidt sur på ham en enkelt gang
hehe
men ellers en rigtig god fødsel synes jeg og det forløb fint
Naya kom til verden d 29 aug kl 11.28.. 3512 g og 51 cm..