"Hjælp til barn nr 2 når man (måske) har PCO?"
Hej Tina
Så fik jeg desværre brug for at skrive til dig.
Jeg er igang med udredning for pco og har i forvejen en søn på 2 år.
Vil vil så gerne gøre vores dreng til storebror. Men har ikke taget p-piller siden 2007 men kun 1 barn er det blevet til.
Vi er selvfølgelig taknemmelige for det barn vi har, men det er så frustrerende ikke at kunne få en mere.
Jeg ved som sagt ikke endnu om der er pco, men har utrolig lange cyklusser, og uregelmæssige. De svinger fra 20-69 dage.
Men hvilken hjælp kan vi mon få? Og hvad vil det koste når vi allerede har et fælles barn?
Håber du kan give os nogle svar. På forhånd tak!
Tinas svar
Kære "Mor",
Tak for dit brev.
Det er en rigtig god ide at du er kommet igang med udredning, når du har så uregelmæssig cyklus og gerne vil have et barn mere.
Hvis det viser sig at du har PCO, så har du mulighed for at blive henvist til en privatpraktiserende gynækolog med speciale i infertilitet, og få tilbudt gratis inseminationer.
Det kan du ikke via en offentlig fertilitetsklinik fordi I har et fælles barn i forvejen.
Men husk at vælge en dygtig gynækolog der har erfaring med inseminationsforløb. Det kan du se på deres hjemmesider. Nogle af de læger praktiserer også på de private fertilitetsklinikker, og det kan være en fordel, fordi de har adgang til et rigtigt godt laboratorium med dygtige bioanalytikere der renser sæd op osv.
Hvis det viser sig at du har PCO og hvis du også har problemer med din vægt, er det en rigtig god ide at du kommer igang med at tabe dig. Det er nemlig med til at normalisere din ægløsning. Den kost du skal spise, skal svare til det man spiser når man har diabetes.
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke.
De kærligste hilsner,
Tina.
Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.
Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk
Anmeld