Baby, kandidatstuderende, job og barsel - sådan gør jeg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.601 visninger
2 svar
0 synes godt om
4. september 2013

Lillepigen2

Hej alle

Da kæresten og jeg var meget i tvivl om hvornår det ville være smartest at få børn og hvornår det i vores liv ville passe bedst ind, savnede jeg lidt nogle erfaringer fra andre. Nu da vi har fundet ud af det, vil jeg gerne dele mine erfaringer med dem der kunne være interesserede.

Jeg er uddannet ingeniør og havde job fra maj12, men var ikke særlig glad for mit job, både selve jobbet og så afstanden. Vi ville gerne "snart" have børn, men skulle man så det på det gamle job og så skifte job under barsel? Eller var det måske på tide at læse videre(som jeg hele tiden havde vidst jeg ville) og så få børn under studiet?

Min kæreste arbejder, så rent økonomisk, var det ikke afgørende om det var det ene eller det andet.

Det vi/jeg endte med at gøre, var at opsige mit job med henblik på at læse videre. Jeg søgte dog imidlertidig(inden jeg sagde op) et studiejob, som jeg kunne have på fuld tid frem til studiestart, og på den måde sikre at bevare kontakten til erhvervslivet og fortsætte med at få erfaring.

Jeg opsagde altså mit fuldtidsingeniørjob pr. 30 maj-13, og 9 juni-13 startede jeg på mit nye studierelevante job. Dette var egentlig også ingeniørjob, dog til en lidt mindre løn, da jeg jo var ansat som studine og helt andre forhold rent juridisk uden opsigelse osv. Det var dog alligevel det mest hensigtsmæssige for mig, da dette job lå 10 min fra min bopæl kontra 100km fra mit tidligere job.

Vi forsøgte jo i al den her planlægning at lave en lille spire, og det lykkedes heldigivs Så jeg er omkring 12 uger henne i slutningen af juni. Dvs. JA, jeg er lige startet på nyt job og er gravid og det havde jeg ikke fortalt dem Det var ikke en rar følelse. Det var det værste jeg længe har gået med, men det var bare så rigtigt for os.

Jeg tog mig langt om længe sammen til at fortælle chefen det, og man kan jo sige at jeg ikke skyldte dem noget. Det er et studiejob på 8timer/ugen, så de ville jo ikke miste det helt store og de er ikke forpligtet til at betale noget som helst. Jeg er stadig glad for beslutningen, og da jeg har termin d. 25 december-13 var det jo alligevel et godt halvt år jeg kunne nå at blive etableret på jobbet.

Mit barselsforløb bliver altså (tror jeg):

At jeg tager 1. semester færdigt, som slutter med undervisning d. 6 december-13. Derefter forsøger jeg mig med de tre eksamener i januar eller hvornår det nu er (så vidt jeg nu kan-man må jo godt være lidt ambitiøs)

Foråret holder jeg så barsel, eller dvs. jeg er tilmeldt undervisningen, dog uden at være tilmedlt eksaminerne. Jeg er i forhold til SU lidt i tvivl om jeg er studieaktiv eller ej. Men under alle omstændigheder er jeg pr. 1. juli igen studieaktiv på papir ligesom alle andre, vi har jo bare sommerferie

Så er planen at jeg starter op 1. september igen. Da der ikke er vinterstart på mit studie, har jeg fået lov til at tage 3. semester før 2. Dvs. mit studieforløb bliver:

efterår 13 = 1. semester
forår 14 = barsel/væk fra skole
efterår 14 = 3. semester
forår 15 = 2. semester
efterår 15 = 4. semester

Fordelene:

- Jeg holder 8mdr. fri/barsel, men misser kun 4mdr studie.
- Vi har udover de 8 mdr. stadig de 32 ugers forældreorlov
- Økonomisk: får 12 mdr. ekstra SU, som jeg kan vælge at bruge hvordan jeg vil. (Er lidt i tvivl med det semester jeg er på barsel, for det kommer an på om man er defineret som studieaktiv.)
- Økonomisk: Fordi jeg har et studiejob og mindst 120 timer de sidste 13 uger før barsel, kan jeg få barselsdagpenge fra mit studiejob.
- Ren fleksibilitet: Jeg behøver ikke aflevere min lille fra 7-17 i vuggestue efter 8 mdr. Enten kan far tage noget barsel, ellers kan jeg sagten hente. Jeg har kun undervisning 3 dage om ugen, det betyder også med barn syg osv, er det nemmere at smutte/udeblive fra undervisningen. Der er meget selvstudie, så selvdisciplin er en vigtig faktor.

Sådan blev valget for os

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. september 2013

Hjaltesmor

Tillykke med barn og uddannelse! )

Det er superskønt at være studerende med barn. Det kan jeg kun anbefale!

Det eneste jeg lige vil gøre dig opmærksom på er, at du ikke tæller som studieaktiv, når du ikke går til eksamener. Det er eksamener, der definerer, om man er studieaktiv (i hvert fald på universitetet). Til gengæld kan du godt få din 12 fødselsklip, selvom du ikke er studieaktiv. Det er netop derfor, man får 12 klip ekstra, så man kan droppe eksamenerne og fokusere på sit barn. Du kan endda vælge at få dem udbetalt som dobbelte klip i 6 måneder og så overgå til alm. (ikke-fødselsklip) de sidste 2 måneder af din barsel.

Sådan gjorde jeg.

Hvis du finder ud af at få et studiejob minimum 13 timer om ugen i gennemsnit 13 uger, før du går på barsel (4 uger før termin), kan du endda få barselsdagpenge OVENI dine fødselsklip. Det koster ikke din arbejdsgiver noget som helst, da det er kommunen, der betaler dagpengene.

Det rigtigt skønne ved at være studerende med lille barn er jo, at far kan holde barsel og få barselsdagpenge uafhængigt af mor. Så når din barsel er opbrugt efter 8 måneder, kan far gå på barsel, og du har 2 undervisningsfridage om ugen, hvor I alle 3 kan være sammen (du kan så læse om aftenen og når baby sover til middag).

Jeg har kun positivt at sige om at være studerende med baby.

Anmeld

4. september 2013

Lillepigen2

Hjaltesmor skriver:

Tillykke med barn og uddannelse! )

Det er superskønt at være studerende med barn. Det kan jeg kun anbefale!

Det eneste jeg lige vil gøre dig opmærksom på er, at du ikke tæller som studieaktiv, når du ikke går til eksamener. Det er eksamener, der definerer, om man er studieaktiv (i hvert fald på universitetet). Til gengæld kan du godt få din 12 fødselsklip, selvom du ikke er studieaktiv. Det er netop derfor, man får 12 klip ekstra, så man kan droppe eksamenerne og fokusere på sit barn. Du kan endda vælge at få dem udbetalt som dobbelte klip i 6 måneder og så overgå til alm. (ikke-fødselsklip) de sidste 2 måneder af din barsel.

Sådan gjorde jeg.

Hvis du finder ud af at få et studiejob minimum 13 timer om ugen i gennemsnit 13 uger, før du går på barsel (4 uger før termin), kan du endda få barselsdagpenge OVENI dine fødselsklip. Det koster ikke din arbejdsgiver noget som helst, da det er kommunen, der betaler dagpengene.

Det rigtigt skønne ved at være studerende med lille barn er jo, at far kan holde barsel og få barselsdagpenge uafhængigt af mor. Så når din barsel er opbrugt efter 8 måneder, kan far gå på barsel, og du har 2 undervisningsfridage om ugen, hvor I alle 3 kan være sammen (du kan så læse om aftenen og når baby sover til middag).

Jeg har kun positivt at sige om at være studerende med baby.

Tak skal du have

Ja det er nemlig bare skønt. Ja du har ret mht. SU klip og studieaktivitet - det var bare ikke konkret det min tråd handlede om, så valgte ikke at gå i dybden med det

Og mht. barselsdagpenge fra studiejob, skal det heller ikke forstås som et spørgsmål(kan være jeg ikke har udtrykket mig helt klart), men netop som en inspiration til andre. Da jeg netop har fået det planlagt sådan at jeg både kan få SU klip og barselsdagpenge fra studiejobbet

Mange tak for din kommentar. Og dejligt at du også kun har noget godt at sige om det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.