Mumto3 skriver:
Mit bedste bud på rigtige gode aktiviteter er hverdagsting 
Selvom de 'intet kan' når de kun er 1 år, så elsker de at være med til alt lige fra at putte vasketøj i maskinen, 'lægge det samme', gøre rent på badeværelse, vaske op, tørre bordet af.
Hvis du er intstillet på at det tager meget længere tid end det plejer, så kommer det tifoldigt igen, når børnene bliver større. For det første er de bare vant til at hjælpe til derhjemme, og de kan rent faktisk finde ud af det, fordi de har lært det imens de var så små at de ville høre efter.
Det er meget sværre at lære en 5 årig og endnu svære at lære en 10årig og nærmest umuligt at lære en 15årige at gøre rent. For det 'gider de kræft emde mig ikke'!!! mens det lille barn på 1 år, bare elsker at få lov til at være sammen med mor, og selvværdet vokser og vokser med hver eneste lille arbejdsopgave de udføre!
Samtidig tænker jeg at det er en god gave at give sine børn med i livet at de rent faktisk er i stand til at klare sig selv, fordi de har lært det hjemmefra.
Vores børn er 5år,7år og 9år. Den første startede vi desværre for sent med at inddrage i husholdningen, fordi vi lavede den fejl at tro at børn kun skal lege, og det skal de ikke! Men de to 'små' på 5 år og 7 år, de klare rigtig meget herhjemme nu. De kan finde ud af at sortere vasketøj (men jeg står ved siden af og 'godkender') de kan næsten finde ud af programmerne til vaskemaskinen. De kan fylde en opvaskemaskine rigtig op, sætte den igang, tømme den. De kan pudse vinder, og de kan nu gøre rent på badeværelset 'alene'. Det eneste de stadig har problemer med, det er støvsugning. Det er åbentbart svært at overskue et stort gulv, og få det støvsuget 'systematisk' og dermed ordentligt.
Nu er det jo ikke sådan at mine børn aldrig laver andet end hus arbejdet, for det gør de bestemt. Tænk bare på alle de timer de er i institution, hvor de netop ikke er huslige, men stort set kun leger (med undtagelse af at tage sin egen tallerken ud af bordet).
Det tager måske 10-15min at sætte en vask over, og når børnene hjælper hinanden med at lægge tøjet sammen OG lægge det på plads i vores skabe, så tager det max 20 min. Så ialt har de brugt en halv time på det, og jeg har fået vasket tøj hvor mit 'arbejde' bestod i at hjælpe med sortering.
Lige pt. er hun inde i en periode, hvor hun hugger en vaskeklud i skuffen, tager vand på den og begynder at tørre gulv eller borde af
Jeg har spurgt hende om hun skal være rengøringsdame når hun bliver stor (fylder 3 til oktober) 
Hun elsker at samle tøj sammen og hjælpe med at fylde det i maskinen, så fylder jeg vaskepulver og skyllemiddel i maskinen og hun lukker skuffen. Så skal vi lige se "nanni" gå i gang og så ind og lege videre 
Her i de varme dage har vi været meget på legepladsen med min veninde og hendes datter - de går i samme børnehave. Nu er det blevet begrænset hvor meget jeg kan være med på legepladsen, desværre, men ellers så i dag har vi f.eks. tegnet i hendes malebog. Hun var kanontræt i dag fordi hun har sprunget sin middagslur over, så hun kom tidligt i seng