hvordan er nu de regler??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.632 visninger
10 svar
1 synes godt om
1. september 2013

Mariajny

Jeg står og skal gå fra min kæreste. indtil videre kan jeg flytte hjem til min mor.
Men kan jeg så få enlig forsørger tillæg på su ???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. september 2013

LilleSmølf

Mariajny skriver:

Jeg står og skal gå fra min kæreste. indtil videre kan jeg flytte hjem til min mor.

Jeg tror ikke at man kan få forsørger som enlig hvis man lever med en anden voksen. For selvom det anden ikke er hverken børnenes far eller din kæreste, så bidrager de til husholdningen og på den måde er du ikke selv om det.

Men det bedste ville nok være at ringe eller skrive til SU styrelsen og spørge, de ved det nok bedst (:

Anmeld

1. september 2013

Xolia

Mariajny skriver:

Du skal huske at søge om ordinært og ekstra børnetilskud (én ansøgning) hos Udbetaling Danmark via borger.dk. Husk ansøgningsfrist er 30/9 og alle betingelser skal være opfyldt denne dag for at få for oktober kvartal 2013.

Hvis du modtager dette tilskud kan du få forsørgertillæg.

Du må gerne bo sammen med din mor da du ikke kan gifte dig med hende :-)

-Xolia-

Anmeld

11. september 2013

stjernehimmel

Mariajny skriver:

du kan ikke få forsøgertillæg mht su når du bor ved din mor eller sammen med nogen anden... desværre... du kan få som hvis du boede sammen med en :-(

Anmeld

11. september 2013

stjernehimmel

Xolia skriver:

Du skal huske at søge om ordinært og ekstra børnetilskud (én ansøgning) hos Udbetaling Danmark via borger.dk. Husk ansøgningsfrist er 30/9 og alle betingelser skal være opfyldt denne dag for at få for oktober kvartal 2013.

Hvis du modtager dette tilskud kan du få forsørgertillæg.

Du må gerne bo sammen med din mor da du ikke kan gifte dig med hende :-)

-Xolia-

man må ikke bo hjemme og få tillæg desværre... hun kan få ekstra ordinært ja men ikke ekstra su...

Anmeld

11. september 2013

An&Jo

stjernehimmel skriver:

man må ikke bo hjemme og få tillæg desværre... hun kan få ekstra ordinært ja men ikke ekstra su...

Den ekstra su afhænger af det ekstra ordinære tilskud fra kommunen, så snart hun kan få det, så kan hun ogsåcfå ekstra i su.. Det er hvad jeg fik afvide i tidernes morgen.. Så snart du ikke er i et ægteskabslignende forhold så kan du få det, og du kan jo ikke blive gift med din mor.. Men hvis hun får tillæg, altså moderen, så er jeg ret sikker på at hun mister dem..

Anmeld

11. september 2013

stjernehimmel

An&Jo skriver:

Den ekstra su afhænger af det ekstra ordinære tilskud fra kommunen, så snart hun kan få det, så kan hun ogsåcfå ekstra i su.. Det er hvad jeg fik afvide i tidernes morgen.. Så snart du ikke er i et ægteskabslignende forhold så kan du få det, og du kan jo ikke blive gift med din mor.. Men hvis hun får tillæg, altså moderen, så er jeg ret sikker på at hun mister dem..

ved godt at det står sådan... MEN flere har været nødsaget til at stoppe sin uddanelse ved os efter at de ik kan få som enlig forsøger.... får du kommunen osv til at undersøge det, kommer de os frem til at du ikke kan få som enlig forsørger...

Jeg ved at mange bliver mis informeret pga reglerne er så kringlede som de er... :-(

Om det er su, der fejler eller dem der oplyser skal jeg ikke gøre mig klog på....

Anmeld

11. september 2013

Wimmie

An&Jo skriver:

Men vil man så ikke få SU som hjemmeboende hvis man flytter hjem til sine forældre igen? Så kan man vel ikke regnes som udeboende?

Anmeld

11. september 2013

Astoria

Profilbillede for Astoria

Jeg ved faktisk ikke med hensyn til forsørgertillæg, men jeg går ud fra at du er berettiget til forsøgertillæg. Det der afgør om du er berettiget til det, er om du får børnetilskud til enlige. Så det skal du søge - jeg ville spørge kommunen.

Jeg tror de fleste misforstår, da du nemlig ikke er berettiget til udeboende SU. Hvis du bor hos den ene eller anden forældre - så vil du kun være berettiget til hjemmeboende SU. Dette er nemlig uafhængigt af alder. Så det vil sige du går fra 5753 kr til 2860 kr før skat, hvor satsen for enlige forsørger så er 5753 kr, hvilket kommer oveni. 

SU's regler er faktisk ret lige til. De er ofte godt beskrevet på deres hjemmeside. Det bliver lidt mere kringlet når man ser på diverse andre tillæg. 

Anmeld

11. september 2013

DianaRJS

du får  den enlige tillæg, MEN din "egen" su vil falde til hjemmeboende.

jeg boede hos mine forældre og fik ca. 6000 udbetalt +-

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.