Overskud – en by i Rusland?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.044 visninger
0 svar
0 synes godt om
26. august 2013

Liselotte Vejborg

Liselotte VejborgSkrevet af Liselotte Vejborg

Som nybagt mor går man i gang med et helt nyt kapitel i sit liv.

Overskud – en by i Rusland?

Der er et lille væsen (måske to?) man skal lære at kende og tage sig af, og med lynets hast er man blevet ansat som projektleder i en hverdag der, mere end noget andet, byder på pligter, pleje og planer i lange baner. Den ene dag tager den anden, og der vil være tidspunkter, hvor du tvivler på, at det er realistisk at tro på energi og naturligt overskud.

Men … det er realistisk. Hvis du selv er villig til at flytte dig lidt.

I mit sidste indlæg kom jeg ind på, hvor vigtigt det er, at du prioriterer dig selv, så du ikke ender med ”bare” at være mor. Denne gang vil jeg fortælle dig om, hvordan jeg selv besluttede at snige lidt selvprioritering ind, mens jeg var på barsel. For den barske sandhed er, at der kun er én person i dit liv, der kan give dig mere energi og overskud – og det er dig selv.

Jeg blev overmandet af overgangsalderen et år før, jeg blev mor til Noah. Det lyder måske lidt tåget, for hvordan kan man føde et barn, hvis man er kommet i overgangsalderen? Det kan man mig bekendt heller ikke, og da Noah er adopteret, er der heller ikke tale om, at jeg var undtagelsen til reglen.

For at det ikke skal være lyv, blev jeg også ramt af stress. En uge efter at vi fik at vide, at vi (endelig) skulle være forældre, slog den ned i mig som et uvejr, og der gik over et halvt år fra vi kom hjem fra Etiopien med Noah, til symptomerne så småt begyndte at fortage sig.

Og den stress der sad i min krop betød blandt andet, at motion slet ikke gik. Det var ellers tiltrængt, for jeg var bulet godt ud siden overgangsalderen havde sat ind. Men selv rolige gåture med Noah i klapvognen føltes som en maraton. Jeg svedte tran, min vejrtrækning var tung, og når jeg skulle ”forcere” bakken på vej ned for at besøge min veninde længere nede af vejen, var jeg helt udmattet bagefter.

Men havde den pokkers stress ikke ramt mig, ville jeg have planlagt en ordentlig tur i skoven med Noah i den terrængående klapvogn og hunden i snor ved siden af. Og mig i småløb eller hurtig gang. Eller bare gang. For jeg kunne snildt have valgt at kombinere Noahs formiddags- eller eftermiddagslur med lidt motion 3-4 gange om ugen, hvis det var vigtigt for mig.

Jeg ved ikke, om du synes, motion er vigtigt, men hvis du savner overskud og energi i hverdagen, så er motion og bevægelse temmelig vigtigt for dig – uanset at du måske ikke tænder vildt på tanken). Det lyder muligvis frelst og alt for overskudsagtigt at sige det, men bevægelse er en sikker måde at give dig selv mere energi på, og derfor er det supergodt at tænke den ind i din hverdag i det omfang det er muligt. Det skal føles godt og rart og helst også nogenlunde sjovt, så tænk i små skridt (du skal ikke ud og løbe 10 km med dit barn i løbevogn, hvis du ikke er vant til at løbe!). Men en rask tur med klapvognen 3-5 gange om ugen er mere end guld værd.

Selv tog jeg Noah på armen, satte John Mayers ”Only Heart” i gang på anlægget, og så dansede og sang vi (jeg &hellip vildt i de 4 minutter nummeret varede. Noah grinte som en flækket træsko, jeg fik også smilet og grinet – og bevæget mig lidt. Og lige netop det stykke musik er gået hen og blevet min og Noahs sang. Når jeg henter ham i børnehaven siger han i 90 % af tilfældene: ”Skal vi ikke høre den der sang?”. Så skruer vi op for fuldt blus og skråler begge to. Ren kærlighed!

Efter en måneds tid som mor på barsel besluttede jeg, at rengøringen måtte finde sted, mens Noah var vågen, og ikke når han sov. Han kunne sagtens kravle rundt om benene på mig, mens jeg ordnede badeværelset eller køkkenet eller tørrede støv af i stuen. Så kunne støvsugningen snildt klares på 10 minutter, når han var lagt om formiddagen eller eftermiddagen. For der var også en hund, der lige skulle ud og tisse et par gange i løbet af dagen, og hvis jeg ikke orkede at gå bare en lille tur med klapvognen i løbet af dagen, blev jeg nødt til at stikke ud på græsset med hunden, mens Noah lå og sov i krybben på altanen.

Så Noahs formiddags- og eftermiddagslur var mine åndehuller. Da jeg indså det og begyndte at omprioritere mine gøremål i forhold til den tid, der var til rådighed til mig selv, blev mit overskud markant større. For så var der pludselig tid til at sidde i lænestolen med en kop te, mens jeg bare stirrede huller i luften. Eller jeg havde mulighed for at meditere i 20-30 minutter. Eller jeg kunne sidde og læse i en halv time. Eller tage mig en lur. Eller arbejde på en opgave. Eller tage et langt spa-agtigt bad med skrub og maske og olie og hvad ved jeg. Eller noget helt andet, der kun handlede om mig, og som gav mig energi og overskud.

For overskud kommer ikke af sig selv. Ligesom det forholder sig med din bankkonto, forholder det sig med din energi og dit overskud: Det er noget, du selv skaber. Hvis ikke du afsætter lidt tid til dig selv hver dag, når du på et tidspunkt dertil, hvor kontoen går i minus. Det, synes jeg, skal du gøre alt for at undgå – uanset hvor du måtte være i dit liv.

Er du på barsel i øjeblikket, så tag et grundigt kig på din hverdag og brug din kreativitet til at finde ud af, hvordan du kan omprioritere dine gøremål, så du får mere tid til dig selv og til at skabe mere energi. Ligger barslen foran dig, kan du med fordel gå i gang med at tænke over, hvordan du kan sørge for åndehuller til dig selv. Du kommer sikkert til at justere en del, for i sidste ende er det jo dit barn (eller dine børn), der sætter dagsordenen. Men hvis du allerede inden du går på barsel har tænkt over, hvordan du kan være med til at sikre dig, at du oparbejder energi og overskud, er du rigtigt godt stillet, når barslen går i gang.

God fornøjelse!

Kærligst,

Liselotte

Anmeld

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.