en måned henne / thailandstur / vaccination?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.428 visninger
9 svar
3 synes godt om
23. august 2013

Ditte1981

Hej med jer

Jeg er så heldig at være gravid med vores første barn. Jeg har været gravid i lidt over en måned nu. Vi havde planlagt en Thailands tur før vi vidste vi skulle være forældre og jeg glæder mig sindsygt meget. Har aldrig været der. Nå, man skal jo have nogle vaccinationer når man skal til Thailand, men jeg er bare nervøs for at tage dem. Har jo hørt og læst at de tre første måneder er de mest "farlige/vigtigste" så vil jo nødigt tage noget der kunne sætte vores graviditet i fare. Har læst lidt på vaccine, men vil også gerne have nogle personlige erfaringer?

Ditte

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. august 2013

(august)

Hej

Tillykke med gravditeten. Jeg ville ringe til SSI (statens serum instittut) og fremlægge den sagen. De er førende inden for vacciner, så de må vide en ting eller to.

God tur, der er fantastisk i Thailand

Anmeld

23. august 2013

Holbæktrunten

Ditte1981 skriver:

Hej med jer

Jeg er så heldig at være gravid med vores første barn. Jeg har været gravid i lidt over en måned nu. Vi havde planlagt en Thailands tur før vi vidste vi skulle være forældre og jeg glæder mig sindsygt meget. Har aldrig været der. Nå, man skal jo have nogle vaccinationer når man skal til Thailand, men jeg er bare nervøs for at tage dem. Har jo hørt og læst at de tre første måneder er de mest "farlige/vigtigste" så vil jo nødigt tage noget der kunne sætte vores graviditet i fare. Har læst lidt på vaccine, men vil også gerne have nogle personlige erfaringer?

Ditte

SSI vil ikke tale med privatpersoner (taler af bitter erfaring).

Du skal tale med din egen læge ig høre hvad han anbefaler. I sidste ende er det op fil dig at vurdere hvilken risiko der er størst: at blive vaccineret, eller at undlade?

Anmeld

23. august 2013

Kløver

Snak med din læge han/hun kan hjælpe dig

Anmeld

23. august 2013

Hjaltesmor

Ditte1981 skriver:

Hej med jer

Ditte

Har du spurgt din læge, om de vil gøre det?

Vi havde også planlagt Thailandstur, da jeg blev gravid. lægen sagde, at han ikke gav levende vaccinationer til gravid - uanset hvornår i graviditeten. Så vi røg en tur til Mallorca i stedet for.

Anmeld

23. august 2013

l.kjoeller

Ditte1981 skriver:

Hej med jer

Ditte

Vidste ikke man måtte men ville ikke turde da det er virus de giver dig og dermed baby.  

Anmeld

23. august 2013

Sijac

Ditte1981 skriver:

Hej med jer

Ditte

LÆS HER, MÅSKE DET KAN HJÆLPE LIDT?

Vacciner til gravide Få vacciner har været benyttet til gravide i større udstrækning, og derfor er der kun begrænset viden om mulig risiko for fosterskade. I de fleste situationer vil det imidlertid være sådan, at den sygdom vaccinen beskytter mod, indebærer større risiko for mor og barn end den teoretiske risiko ved vaccination. I hvert enkelt tilfældeskaldenreelle smittefare og sygdommens alvor vejes mod usikkerheden knyttet til vaccinen. Konklusionen afhænger af rejsemål, rejsens varighed og art og kvindens vaccinationsstatus.

Levende virusvacciner giver infektion med vaccinevirus og er derfor i princippet kontraindiceret (skal ikke gives).Levendevirusvaccinemod gul feber kan være aktuelt, det er en sygdom med høj dødelighed. Vaccination af gravide under gul feberudbrud har ikke givet øget forekomst af medfødte misdannelser.

Også inaktiveredevacciner bør mistænkes for at kunne have fosterskadelig effekt, indtil det modsatte er dokumenteret. Nogle få vacciner er brugt til gravide i så stor udstrækning, at man kan sige, de er sikre. Det gælder først og fremmest stivkrampevaccine, som i mange lande gives rutinemæssigt til gravide for at forebygge stivkrampehos detnyfødte barn. Der er også betydelig erfaring med brug af difteri- og poliovaccine og med influenzavaccinetilgravide i risikogrupper.

Grundige studier af hepatitisvacciner til gravide er ikke udført. Af mange grunde er det særlig vigtigt for den gravide at overholde god madvare- og drikkevandshygiejne. Det vilofteværenok tilat forebygge hepatitis A-smitte ved kortvarige rejser. I situationer med høj smitterisiko vil vaccinen imidlertid indebære langtmindrerisiko end sygdommen, som kan forløbe dramatisk hos gravide. Vaccination mod hepatitis B er mindre aktuelt i rejsesammenhæng. Imidlertid medfører hepatitis B-infektion i graviditeten stor risiko både for mor og barn. Derfor vil det være rigtigt at vaccinere gravide, som af en eller anden grund kan udsættes for betydelig smitterisiko.

Forebyggelse af malaria Malaria i graviditeten er farligt for kvinden og medfører risiko for fosterdød. Som for småbørn skal myggestik i størst mulig grad undgås. Tiltag,som beskytter mod stik,vilsamtidig forebygge andre myggeoverførte sygdomme som japansk encefalitis og dengue feber.

Klorokin og proguanil skader ikke fostret i doser aktuelle for malariaforebyggelse. Der er også en god del erfaring med mefloquin til gravide,men få grundige studier. Publiceredestudier har givet mistankeomøget risiko for abort,men ikkeøget forekomst af medfødte misdannelser efter mefloquinbrug i svangerskabet. WHO anbefaler mefloquin fra 4. svangerskabsmåned i områder, hvor det er nødvendigt. I dele af Afrika er risikoen for smitte med alvorlig malaria så stor, og i enkelte distrikter i Thailand og Laoserderså høj grad af resistens (parasitterne er modstandsdygtige), at gravide bør frarådes at rejse dertil, hvis det ikke er absolut nødvendigt.

Spørgsmål:

Kan jeg rejse i nord og syd Thailand, mens jeg er i 3. mdr.? Hvor stor er risikoen for at få f.eks. malaria og hvad sker der med fosteret, hvis jeg skulle få malaria eller andre risikable sygedomme?Sofie

Svar: Der er intet i vejen for at rejse til Thailand som gravid. Man bør dog holde sig fra de få malariaområder der er på grænsen til Myanmar da det vil være vanskeligt at effektuere en tilstrækkelig beskyttelse. Under hele rejsen bør den gravide beskytte sig imod Dengue feber ved brug af myggebalsam (Autan) fra kl. 17.00. Midlet påsmøres samtlige ikke tøjdækkede områder. Hvis der ønskes et middel til selvbehandling af rejsediare kan Azithromycin 2 tabletter som eengangsdosis anvendes. Der er ikke vaccinationer der er godkendt til gravide men immunglobulin kan evt. gives til beskyttelse imod hepatitis A, alternativt bør der udvises påpasselighed med hensyn til vand og fødemidler.

Anmeld

23. august 2013

Aabye

Altså da vi var i tunesien ville de ikke vaccinere mig netop fordi jeg var gravid og de ikke vidste om det kunne skade baby.. 

Men tal med din læge.. Så ringer de til SSI

Anmeld

23. august 2013

1990h

Ditte1981 skriver:

lejegtåHej med jer

Ditte

Hejsa jeg var i thailand da jeg var gravid omkring uge 17 i november sidste år . jeg havde fået mine vacciner da vi var der i marts også og lægen nævnte at det var godt for så skulle jeg ikke vaccinereS som gravid.

Hvor skal i være thailand? Syd thailand har ikke så meget malaria men tilgengæld eksplodere Dengue feberen i thailand som aldrig før.

Tag dig dine forholds regler af hensyn til leverbetændelse og mave.

Min kæreste blev dårlig og måtte ha antibiotika..

Drik kun vand fra flaske , børst kun tænder i vand fra flaskeabrug håndsprit før og efter mad samt efter toilet besøg og hvis du giver hånd til nogle dernede.. spis kun frugt der er skyldet i flaske vand og lad være med at spis de is de tilbyder fra små kølebokse på stranden da de tit har været tøet op og frosset igen.

Anmeld

30. august 2013

Ditte1981

Tak for svarende alle sammen. Det hjalp meget

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.