Har jeg ret til barsel under uddannelse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

686 visninger
8 svar
0 synes godt om
22. august 2013

Anonym trådstarter

Hvis jeg bliver gravid, som vi planlægger.. 

Så kan jeg tidligst få termin omrking d. 6 juni, jeg afslutter min uddannelse ca d. 15 juni.... Altså fra den 30/5 - 15/6 er der læse ferie og man skal til eksamen osv.  

Jeg er jo færdig til sommer, med mine enkeltfag på hf, så jeg er vel ikke berettiget til su under barsel? - da jeg jo stopper eller hvordan? 

Hvad har jeg så ret til?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. august 2013

FruJacobsen

Anonym skriver:

Så kan jeg tidligst få termin omrking d. 6 juni, jeg afslutter min uddannelse ca d. 15 juni.... Altså fra den 30/5 - 15/6 er der læse ferie og man skal til eksamen osv.  

Jeg er jo færdig til sommer, med mine enkeltfag på hf, så jeg er vel ikke berettiget til su under barsel? - da jeg jo stopper eller hvordan? 

Hvad har jeg så ret til?

Jeg mener, at du kan starte på dine fødselsklip fra SU 3 måneder før termin - dem kan du få udbetalt som dobbelt klip. Når du er færdig på din uddannelse vil jeg tro, at du ryger på barselsdagpenge?

Anmeld

22. august 2013

LilleMie

Jeg ved desværre ikke noget om det, men jeg følger lige med her, da jeg også er færdig med studiet til sommer og prøver på at blive gravid

Anmeld

22. august 2013

mn

Anonym skriver:

Hvad har jeg så ret til?

er i tvivl om hvor vidt du kan få fødselsklip, men prøv at spørg su. Hvis du ikke kan ville den eneste anden mulighed (medmindre du har fritidsjob på mange timer) være at få kontanthjælp, men det kræver jo du opfylder de krav der er for at kunne få kontanthjælp

Anmeld

22. august 2013

Anonym trådstarter

LilleMie skriver:

Jeg ved desværre ikke noget om det, men jeg følger lige med her, da jeg også er færdig med studiet til sommer og prøver på at blive gravid

Spændende Jeg kan selvfølgelig håbe på at jeg ik bliver gravid i første forsøg, så jeg ikke har Termin før eksamenen..  

Men håber på at kunne gennemfører med baby eller ej, men tror desværre også den eneste udvej man har er kontanthjælp... Men det kan jeg ikke få efter den nye reform som er vedtaget da min mand har job  

Anmeld

22. august 2013

LilleMie

Ok, nu blev jeg lige bange og blev nødt til at få undersøgt sagen lidt nærmere selv 

Der står lidt her:  https://www.borger.dk/Sider/Barsel-studerende-job-nyuddannede.aspx

Og da jeg er medlem af en A-kasse, er jeg berettiget til arbejdsløshedsdagpenge efter mit studie, så derfor kan jeg også få barselsdagpenge.

Så du nok overveje at melde dig ind i en A-kasse, hvis du ikke allerede er medlem (det er gratis som studerende ved de fleste A-kasser, så du har intet at miste, men alt at vinde).

Anmeld

22. august 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
LilleMie skriver:

Ok, nu blev jeg lige bange og blev nødt til at få undersøgt sagen lidt nærmere selv 

Der står lidt her:  https://www.borger.dk/Sider/Barsel-studerende-job-nyuddannede.aspx

Og da jeg er medlem af en A-kasse, er jeg berettiget til arbejdsløshedsdagpenge efter mit studie, så derfor kan jeg også få barselsdagpenge.

Så du nok overveje at melde dig ind i en A-kasse, hvis du ikke allerede er medlem (det er gratis som studerende ved de fleste A-kasser, så du har intet at miste, men alt at vinde).

Kan man melde sig ind i en a-kasse, når man som TS kun afslutter HF og altså ikke er tilknyttet/uddannet til et bestemt erhverv? 

Anmeld

22. august 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Spændende Jeg kan selvfølgelig håbe på at jeg ik bliver gravid i første forsøg, så jeg ikke har Termin før eksamenen..  

Men håber på at kunne gennemfører med baby eller ej, men tror desværre også den eneste udvej man har er kontanthjælp... Men det kan jeg ikke få efter den nye reform som er vedtaget da min mand har job  

Det lyder rigtigt - du er jo ikke midt i et studium eller færdiguddannet. 

Anmeld

22. august 2013

LilleMie

Mor og meget mere skriver:

Kan man melde sig ind i en a-kasse, når man som TS kun afslutter HF og altså ikke er tilknyttet/uddannet til et bestemt erhverv? 

Det troede jeg, men det ser faktisk ikke umiddelbart sådan ud, nu hvor jeg prøver at undersøge det lidt nærmere. Godt du var opmærksom her!

Til TS: Jeg beklager mit dårlige råd og håber du finder en god løsning!

Men prøv evt. at se på det link jeg smed ind tidligere, om du kan komme ind under en af de andre kategorier! Jeg håber, at det hele løser sig for dig 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.