Oxydatiion skriver:
Hej alle sammen 
Jeg står i den situation at jeg og min søns far er gået fra hinanden, og i den forbindelse har vi aftalt at han kommer på min adresse og har samvær med vores søn tirs, tors, og søn af 3 timer pr. gang. Skal siges at hans far er hashmisbruger, derfor samværet hos mig.
Problemet er at hans far glemmer samværsaftelerne eller kommer for sent til dem. han vil ikke samarbejde i form af snak. ( han køre bare alt imens jeg står stille og roligt og prøver at snakke med ham)
Jeg synes det er synd for min søn at det skal være så ustabilt. Når han er her til samvær leger han ikke med vores søn, han sidder blot i sofaen og ser tv, eller ordner sine negle????
Min søn er ovenikøbet begyndt at sige far er dum og far er væk, hvilket han aldrig har gjort før 
Mit store spørgsmål er: hvad ville i have gjort? Skal jeg nægte ham samvær og få ham til at søge om det via. statsamtet? jeg er helt på bar bund, og det gør ondt på mig som mor at se min søn ked af det fordi han far ikke kommer som aftalt.. Min søn er 3 år, og jeg venter barn nr. 2 med samme far og har termin om 4 uger, og vil jo hellere ikke have at hun vokser op med så ustabile rammer pga. sin far...
Hej
Jeg ville som mor aldrig nægte mit barn sin ret til to forældre. Det samme råd vil jeg give til andre. Ja, det lyder til han er ustabil som far til din søn, men hvis han har et ønske om samvær med jeres søn, så skal han have det. Men han skal have det i et omfang som er til gavn for jeres søn.
Så jeg ville nok starte med at forventningsafstemme og høre hvordan han selv synes det går med det samvær i har nu. Min umiddelbare tanke var, at det var meget med tre dage til samvær og derfor for uoverskueligt for din eks, når han har sit misbrug. Og måske også forvirrende for jeres dreng, men det ved jeg jo ikke noget om. Er det måske en mulighed at lave en hel eller halv dags samvær en gang i ugen i stedet?
Hvordan med omgivelserne? Er det muligt at han kan tage på legepladsen med jeres søn, så han ikke føler sig 'overvåget' af dig? (Ikke at jeg tror du overvåget ham, men du er der jo trods alt.) Så kan du sidde et stykke væk, eller han kan tage hans egne forældre med til samvær i stedet for, hvis du er usikker på hvad der sker når han er påvirket (hvilket jeg synes er fornuftigt gjort!)
I statsamtet (jeg taler af erfaring) tager de ikke hensyn til hvad han laver med drengen. Hvad far laver i hans samværstid er ikke op til mor at blande sig i. Så vælger din eks at ordne negle mens han er sammen med sin dreng, kan du ikke gøre noget ved det. Hvis i er på tale fod, vil det være en ide at sige: I øjeblikket er .... meget glad for at lege med den her, måske det var en ide at se om ikke han har lyst til det i dag?
Hvis man tror man sluger kameler når man er i et forhold, så er det INTET imod de kameler man må sluge for sine børns skyld, når forholdet er i stykker.
Men tænk dig utrolig godt om før du tager kontakten til far væk fra dit barn. Det er i mine øjne uacceptabelt hvis ikke der ligger meget grimme ting til grund for det. Samvær kan ske på mange måder og på alle tider osv, så det skal bare lykkes at få det op at køre. Du har også et ansvar for at det samvær der så er, bliver en succes
Også selvom din eks er en skovl og ikke gør som du godt kunne tænke dig. For jeg er ikke i tvivl om, at du ønsker alt godt for din dreng