wamse skriver:
Jeg vil lige pointere at en paragraf 50 ikke kun er i forbindelse med mistanke om omsorgssvigt eller med tanker på tvangsfjernelse, slet ikke.
Det er en børnefaglig undersøgelse, som skal laves, hvis man skal bevilget nogle foranstaltninger i forhold til børn, hvilket en socialpædagogisk friplads er. Dette er hvad jeg har fået af vide, af min sagsbehandler, og jeg ser på ingen måde en paragraf 50 undersøgelse, som noget negativt. Du får en kopi af den, og er selv med til at besvare meget i den.
Mine 2 yngste har fået lavet en paragraf 50, hvilket jeg selv bad om, fordi mine børn skulle have den nødvendige støtte, og det gjorde med den største omsorg og kærlighed til mine børn. Min søn fik bevilget et efterskoleophold, da det var det, som jeg havde søgt til ham.
Tillader lige at komme med en kommentar
, og ja jeg kan godt forstå hvis det er svært at forstå, når man ikke sidder og arbejder med det til daglig. og nej al lovgivining giver desværre ikke altid mening.
en § 50 undersøgelse opstartes hvis det må antages, at et barn eller en ung trænger til særlig støtte..
For at bevillige støtte efter servicelovens § 52 stk 3, skal der foreligge en § 50 undersøgelse, eller hvis særlige forhold taler herfor, kan der dog iværksættes foreløbig eller akut støtte efter stk. 3 sideløbende med undersøgelsen
Så uanset om man som forældre selv kontakter kommunen for at bede og hjælp/støtte eller det er fagfolk eller kommunen selv som tager intiativ til det, så opstartes denne, uanset om her er tale om anbringelse udenfor hjemmet eller fx samtale forløb med en psykolog, eller fx rådgivning fra en familierådgiver.
en socialpædagogisk friplads er ikke en foranstaltning, det er søskende tilskud eller økonomisk friplads tilskud heller ikke, her er der tale om dagtilbudsloven, som er noget helt andet end serviceloven.
håber det gav mening