Anonym skriver:
Jeg brænder for arbejdet med mennesker. Jeg brænder for at skabe struktur og faste rammer for børn som har det svært - at give tryghed og se hvordan et barn kan vokse og udnytte dets potentiale.
Jeg ved bare ikke hvor jeg kan få mest relationsarbejde!?
Som "almindelig" lærer vil du blive frustreret over, hvor lidt tid, du har til den enkelte elev. Desuden er størstedelen så velfungerende, at det i sagens natur er undervisningen, der er i højsædet. Hvis du kan få en fod indenfor AKT-området eller, optimalt, få ansættelse på en specialskole, kan du derimod få dine ønsker opfyldt. Desværre bliver flere og flere specialskoler nedlagt, så det kan være noget af et nåleøje for dig at komme igennem, men det er jo i det hele taget svært i disse år at være sikker på ansættelse uanset erhverv.
Det er rigtigt, at de nogle steder ansætter lærere som pædagoger, men det ville jeg ikke satse på, hvis jeg var dig. I tider med stor ledighed er det ganske forståeligt, at man ikke ansætter andre faggrupper, og det ville nok vække ramaskrig, hvis man valgte at ansætte en nyuddannet lærer som pædagog, når vedkommende tilmed var sprunget fra pædagoguddannelsen.
Jeg ville gøre læreruddannelsen færdig og sigte efter job på en specialskole. Det er trods alt de fleste læreres ønske at undervise indenfor normalområdet, så der er måske knap så megen konkurrence om stillingerne der - og jeg kender til mange, der er flygtet fra specialskoler, fordi det slet ikke var dem. Du brænder derimod for det, så klø på og sørg for at gøre din interesse synlig - fx ved at tilbyde dig som tilkaldevikar på specialskoler i dit område og lægge så mange praktikforløb der, som du må - jeg kender ikke reglerne for dette længere.
Anmeld