Kattesygdomme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.176 visninger
15 svar
0 synes godt om
2. august 2013

CroQuis

Er der nogle der kender til HCM, SMA og PKD (vedr. avlskatte) der kan hjælpe mig med lidt genetik i forbindelse med de sygdomme 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. august 2013

baby012

CroQuis skriver:

Er der nogle der kender til HCM, SMA og PKD (vedr. avlskatte) der kan hjælpe mig med lidt genetik i forbindelse med de sygdomme 

Altså, de er alle arvelige, hvis det er hvad du mener ?  

Anmeld

2. august 2013

CroQuis

Altså, de er alle arvelige, hvis det er hvad du mener ?  

Ja, men hvad hvis man parrer én kat der er testet fri fra alle tre sygdomme, og 1 kat som er man ikke ved om har disse sygdomme.. Eller måske for letheds skyd, antager jeg at den anden kat har alle tre sygdomme - vil alle killinger så også få det?

Anmeld

2. august 2013

baby012

CroQuis skriver:

Ja, men hvad hvis man parrer én kat der er testet fri fra alle tre sygdomme, og 1 kat som er man ikke ved om har disse sygdomme.. Eller måske for letheds skyd, antager jeg at den anden kat har alle tre sygdomme - vil alle killinger så også få det?

HCM er ret dominerende .. Men om alle killingetunge vil få det, det er jo ikke til at sige  

ville nok finde en anden kat uden de sygdomme  

Anmeld

2. august 2013

CroQuis

baby012 skriver:

HCM er ret dominerende .. Men om alle killingetunge vil få det, det er jo ikke til at sige  

ville nok finde en anden kat uden de sygdomme  

Okay, jeg ved så tilfældigvis at moderen til denne killing er testet fri fra HCM, er højst sandsynligt PKD fri, men ikke testet for SMA.. 

Faderen er slet ikke testet 

Men man kan vel ikke forlhøre opdrætteren om en dna test af killingen inden man køber den, eller er det for dyrt for opdrætteren? 

Anmeld

2. august 2013

baby012

CroQuis skriver:

Okay, jeg ved så tilfældigvis at moderen til denne killing er testet fri fra HCM, er højst sandsynligt PKD fri, men ikke testet for SMA.. 

Faderen er slet ikke testet 

Men man kan vel ikke forlhøre opdrætteren om en dna test af killingen inden man køber den, eller er det for dyrt for opdrætteren? 

Er det en reg. Opdrætter ? 

Du kan jo sagtens spørge om opdrætteren er villig til det, men er ikke sikker på det er et krav 

Anmeld

2. august 2013

CroQuis

baby012 skriver:

Er det en reg. Opdrætter ? 

Du kan jo sagtens spørge om opdrætteren er villig til det, men er ikke sikker på det er et krav 

Ja det skulle det være, men synes ikke rigtig at man kan søge på de forskellige katteklubbers hjemmeside, for at tjekke efter 

Anmeld

2. august 2013

baby012

CroQuis skriver:

Ja det skulle det være, men synes ikke rigtig at man kan søge på de forskellige katteklubbers hjemmeside, for at tjekke efter 

Det burde man kunne  

men prøv at forhør dig lidt ved opdrætter først.. Det er bestemt ikke sjovt at få en kat med de sygdomme  

Anmeld

2. august 2013

DianaRJS

CroQuis skriver:

det er slet ikke til at sige om de vil få det eller ej.

det er arveligt MEN hvis man vender den om kan vi andre jo også have noget arveligt, men er stadig ikke ens betydning med vores børn får det samme gælder jo for katte

Anmeld

2. august 2013

CroQuis

DianaRJS skriver:

det er slet ikke til at sige om de vil få det eller ej.

det er arveligt MEN hvis man vender den om kan vi andre jo også have noget arveligt, men er stadig ikke ens betydning med vores børn får det samme gælder jo for katte

Ja det er rigtigt, men er jo rarest at man ved at den er fri, så jeg også kan lave sygdomsfri killinger 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.