Mor – og meget andet!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.186 visninger
0 svar
0 synes godt om
31. juli 2013

Liselotte Vejborg

Liselotte VejborgSkrevet af Liselotte Vejborg

Med en baby i huset sker der en helt naturlig omprioritering af stort set alting. Hverdagen kommer lynhurtigt til at bestå af logistik og praktisk planlægning, og bossen er baby – ikke dig!

Mor – og meget andet!

Dermed sker der også nemt noget andet ret naturligt: Du bliver mor. Altså ikke bare mor, fordi du har født (eller måske adopteret) et barn. Nej, din primære rolle i hverdagen bliver: Mor!

Og mens den prioritering er ret udmærket i forhold til dit barn, så er det på længere sigt skidt for dig selv (og dit forhold til din eventuelle partner), at du ”glemmer” de mange andre udgaver, der er af dig.

Du bliver ganske enkelt verdens kedeligste menneske (især i dine egne øjne), hvis du ender med kun at spille én rolle.

Forestil dig skuespilleren Rowan Atkinson. For langt de fleste er han synonym med Mr. Bean, men faktisk har Rowan Atkinson spillet mange andre roller end den tåkrummende og håbløse Bean. Godt nok i den komiske ende af skalaen for størstepartens vedkommende, men hvis ikke man også havde oplevet Rowan Atkinson som genert og nervøs præst i ”Fire bryllupper og en begravelse”, som overdrevent pertentlig, homoseksuel ekspedient i ”Love actually” eller som den snobbede og bedrevidende fugl, Zazu, i Løvernes Konge, så ville man jo tro, at manden ikke kunne andet end at være Mr. Bean.

Det samme gælder dig. Du har i løbet af dit liv skabt dig en masse forskellige roller – både i forhold til dig selv og i forhold til de mennesker, du omgås – og hvis du ikke skal ende med at kede dig selv og andre til døde, er det vigtigt, at du ikke glemmer hvad du er, ud over at du altså er mor.

Da min mand og jeg i 2010 kom hjem fra Etiopien med vores 8 måneder gamle søn, begyndte et helt nyt liv for mig: Nu skulle jeg også være mor. Jeg kan huske, at én af mine veninder havde sagt: ” Der gik lang tid, før det gik op for mig, at jeg havde glemt alt det, jeg også var, ud over at være mor”. Heldigvis kunne jeg for en gangs skyld bruge en andens erfaringer til noget, så min mand og jeg aftalte, at min barsel som udgangspunkt skulle vare i 6½ måned, og at den skulle finde sted mandag-torsdag. Om fredagen holdt min mand barsel. Som selvstændig var det godt nok en nødvendighed, at jeg fik mulighed for at arbejde under min barsel, men det var også vigtigt for mig selv som person, fordi denne ene ugentlige arbejdsdag gjorde det muligt for mig at holde fast i nogle af de andre roller, jeg havde. For vel var jeg blevet mor, men jeg var da også stadigvæk forfatter/skribent, foredragsholder, veninde og alt muligt andet. Og ved at få først én og siden to ugentlige arbejdsdage under barslen, lykkedes det for mig at holde fast i nogle af de andre roller, jeg havde.

Og lad mig bare være helt ærlig: havde jeg ikke prioriteret på denne måde, var jeg blevet skingrende sindssyg.

Måske bliver du ikke decideret sindssyg af at nedprioritere de af dine roller, der ikke er mor-relaterede. Men som sagt risikerer du på sigt, at det bidrager negativt til din hverdagsglæde og dit velbefindende, at paletten ikke er lidt bredere.

Derfor vil jeg anbefale dig, at du får styr på alle dine roller og hvordan de får plads i en ny tilværelse, hvor mor-rollen uundgåeligt kommer til at fylde mest. Er du allerede mor, hjælper du dig selv til mere hverdagsglæde fremover, venter du på at blive mor, forbereder du dig, så du undgår at falde i fælden med kun at være mor.

  1. Allerførst skal du selvfølgelig finde ud af, hvem du er. Ikke ved at sidde og pille dig selv i navlen i timevis og stille dybe spørgsmål, men ved at se på, hvordan dit liv ser ud, og hvilke relationer, du har. For at sætte inspirationen i gang er her forslag til nogle af de roller, du måske ”spiller”: Kvinde (altså kort og godt dig), kæreste/hustru, veninde, søster, datter, kollega (også selv om du er på barsel) eller måske selvstændig erhvervsdrivende.
  2. Når du har styr på hvem du også er (altså ud over at være mor), kan du gå i gang med at kigge på, hvordan du opfylder de rolle-behov, du måtte have. Det kan godt tænkes, at en enkelt eller to af rollerne helt naturligt får så lidt betydning for dig i en vis periode, at du ikke behøver at bruge energi på dem, men lad være med at tro, at det er naturligt, at det kun er mor-rollen, der er vigtigt for dig.

Prioritér de enkelte roller i forhold til, hvor vigtigt det er for dig, at du får lov til at udøve dem. Som udgangspunkt vil jeg anbefale, at du sætter rollen som dig selv øverst på listen (mor-rollen er ikke med på listen – den giver jo lidt sig selv som den ultimativt vigtigste, og derfor kræver den ikke yderligere fokus), for hvis du ikke prioriterer dig selv, har du ikke noget at give af til andre. Det er den gode, gamle historie om, at du give dig selv iltmasken på, inden du hjælper andre med at få deres på.

  1. Få nu lagt en plan for, hvordan du får plads til de forskellige roller i dit (nye) liv. Din ikke-mor tid vil helt naturligt være begrænset, så det gælder om at planlægge godt fremad i kalenderen. Det er ikke et spørgsmål om, at du skal fylde din kalender op med daglige aktiviteter. Det gælder derimod om at være kreativ og udnytte de små naturlige huller, der opstår (især i forhold til tiden til dig selv), men det gælder især om at være realistisk. Hvis du tidligere gik på café med veninderne flere gange om ugen, er det urealistisk at tro, at det kan lade sig gøre. Holder du stædigt fast i, at du vil på café med veninderne, vil du hurtigt opleve, at det ikke bliver sjovt for nogen af jer. Hverken dig, dit barn eller dine veninder (eller de øvrige på cafeen).

Du hjælper dig selv meget ved at udvise en vis fleksibilitet og forandringsvillighed, for du vil helt sikkert opleve tidspunkter, hvor det vil blive nødvendigt at aflyse aftaler med dig selv eller andre – enten fordi dit barn ikke er på toppen, eller fordi du ikke selv er det. Husk, at meningen med at holde fast i dine forskellige roller er, at de skal give dig energi. Oplever du det omvendte, er det tid til at justere.

Uanset hvordan du vender eller drejer det, vil rollen som mor fylde mest både mentalt og tidsmæssigt, og derfor kan du opleve, at det er svært at gå fra f.eks. mor-rollen til kæreste-rollen fra det ene minut til det andet. I de tilfælde kan løsningen være overgangsritualer, som ganske enkelt er nogle helt specifikke ritualer, du benytter dig af, når du skal skifte fra én rolle til en anden. Om aftenen, når barnet/børnene er lagt, og det for en stund er slut med at være mor, kan du f.eks. tage en kop kaffe eller te i sofaen med din kæreste/mand, hvor I taler om jer og om løst og fast fra jeres dag. Skal du skifte til mig-tid, kan du f.eks. sætte dig i soveværels

Dermed sker der også nemt noget andet ret naturligt: Du bliver mor. Altså ikke bare mor, fordi du har født (eller måske adopteret) et barn. Nej, din primære rolle i hverdagen bliver: Mor!

Og mens den prioritering er ret udmærket i forhold til dit barn, så er det på længere sigt skidt for dig selv (og dit forhold til din eventuelle partner), at du ”glemmer” de mange andre udgaver, der er af dig.

Du bliver ganske enkelt verdens kedeligste menneske (især i dine egne øjne), hvis du ender med kun at spille én rolle.

Forestil dig skuespilleren Rowan Atkinson. For langt de fleste er han synonym med Mr. Bean, men faktisk har Rowan Atkinson spillet mange andre roller end den tåkrummende og håbløse Bean. Godt nok i den komiske ende af skalaen for størstepartens vedkommende, men hvis ikke man også havde oplevet Rowan Atkinson som genert og nervøs præst i ”Fire bryllupper og en begravelse”, som overdrevent pertentlig, homoseksuel ekspedient i ”Love actually” eller som den snobbede og bedrevidende fugl, Zazu, i Løvernes Konge, så ville man jo tro, at manden ikke kunne andet end at være Mr. Bean.

Det samme gælder dig. Du har i løbet af dit liv skabt dig en masse forskellige roller – både i forhold til dig selv og i forhold til de mennesker, du omgås – og hvis du ikke skal ende med at kede dig selv og andre til døde, er det vigtigt, at du ikke glemmer hvad du er, ud over at du altså er mor.

Da min mand og jeg i 2010 kom hjem fra Etiopien med vores 8 måneder gamle søn, begyndte et helt nyt liv for mig: Nu skulle jeg også være mor. Jeg kan huske, at én af mine veninder havde sagt: ” Der gik lang tid, før det gik op for mig, at jeg havde glemt alt det, jeg også var, ud over at være mor”. Heldigvis kunne jeg for en gangs skyld bruge en andens erfaringer til noget, så min mand og jeg aftalte, at min barsel som udgangspunkt skulle vare i 6½ måned, og at den skulle finde sted mandag-torsdag. Om fredagen holdt min mand barsel. Som selvstændig var det godt nok en nødvendighed, at jeg fik mulighed for at arbejde under min barsel, men det var også vigtigt for mig selv som person, fordi denne ene ugentlige arbejdsdag gjorde det muligt for mig at holde fast i nogle af de andre roller, jeg havde. For vel var jeg blevet mor, men jeg var da også stadigvæk forfatter/skribent, foredragsholder, veninde og alt muligt andet. Og ved at få først én og siden to ugentlige arbejdsdage under barslen, lykkedes det for mig at holde fast i nogle af de andre roller, jeg havde.

Og lad mig bare være helt ærlig: havde jeg ikke prioriteret på denne måde, var jeg blevet skingrende sindssyg.

Måske bliver du ikke decideret sindssyg af at nedprioritere de af dine roller, der ikke er mor-relaterede. Men som sagt risikerer du på sigt, at det bidrager negativt til din hverdagsglæde og dit velbefindende, at paletten ikke er lidt bredere.

Derfor vil jeg anbefale dig, at du får styr på alle dine roller og hvordan de får plads i en ny tilværelse, hvor mor-rollen uundgåeligt kommer til at fylde mest. Er du allerede mor, hjælper du dig selv til mere hverdagsglæde fremover, venter du på at blive mor, forbereder du dig, så du undgår at falde i fælden med kun at være mor.

  1. Allerførst skal du selvfølgelig finde ud af, hvem du er. Ikke ved at sidde og pille dig selv i navlen i timevis og stille dybe spørgsmål, men ved at se på, hvordan dit liv ser ud, og hvilke relationer, du har. For at sætte inspirationen i gang er her forslag til nogle af de roller, du måske ”spiller”: Kvinde (altså kort og godt dig), kæreste/hustru, veninde, søster, datter, kollega (også selv om du er på barsel) eller måske selvstændig erhvervsdrivende.
  2. Når du har styr på hvem du også er (altså ud over at være mor), kan du gå i gang med at kigge på, hvordan du opfylder de rolle-behov, du måtte have. Det kan godt tænkes, at en enkelt eller to af rollerne helt naturligt får så lidt betydning for dig i en vis periode, at du ikke behøver at bruge energi på dem, men lad være med at tro, at det er naturligt, at det kun er mor-rollen, der er vigtigt for dig.

Prioritér de enkelte roller i forhold til, hvor vigtigt det er for dig, at du får lov til at udøve dem. Som udgangspunkt vil jeg anbefale, at du sætter rollen som dig selv øverst på listen (mor-rollen er ikke med på listen – den giver jo lidt sig selv som den ultimativt vigtigste, og derfor kræver den ikke yderligere fokus), for hvis du ikke prioriterer dig selv, har du ikke noget at give af til andre. Det er den gode, gamle historie om, at du give dig selv iltmasken på, inden du hjælper andre med at få deres på.

  1. Få nu lagt en plan for, hvordan du får plads til de forskellige roller i dit (nye) liv. Din ikke-mor tid vil helt naturligt være begrænset, så det gælder om at planlægge godt fremad i kalenderen. Det er ikke et spørgsmål om, at du skal fylde din kalender op med daglige aktiviteter. Det gælder derimod om at være kreativ og udnytte de små naturlige huller, der opstår (især i forhold til tiden til dig selv), men det gælder især om at være realistisk. Hvis du tidligere gik på café med veninderne flere gange om ugen, er det urealistisk at tro, at det kan lade sig gøre. Holder du stædigt fast i, at du vil på café med veninderne, vil du hurtigt opleve, at det ikke bliver sjovt for nogen af jer. Hverken dig, dit barn eller dine veninder (eller de øvrige på cafeen).

Du hjælper dig selv meget ved at udvise en vis fleksibilitet og forandringsvillighed, for du vil helt sikkert opleve tidspunkter, hvor det vil blive nødvendigt at aflyse aftaler med dig selv eller andre – enten fordi dit barn ikke er på toppen, eller fordi du ikke selv er det. Husk, at meningen med at holde fast i dine forskellige roller er, at de skal give dig energi. Oplever du det omvendte, er det tid til at justere.

Uanset hvordan du vender eller drejer det, vil rollen som mor fylde mest både mentalt og tidsmæssigt, og derfor kan du opleve, at det er svært at gå fra f.eks. mor-rollen til kæreste-rollen fra det ene minut til det andet. I de tilfælde kan løsningen være overgangsritualer, som ganske enkelt er nogle helt specifikke ritualer, du benytter dig af, når du skal skifte fra én rolle til en anden. Om aftenen, når barnet/børnene er lagt, og det for en stund er slut med at være mor, kan du f.eks. tage en kop kaffe eller te i sofaen med din kæreste/mand, hvor I taler om jer og om løst og fast fra jeres dag. Skal du skifte til mig-tid, kan du f.eks. sætte dig i soveværelset eller på badeværelset og lukke øjnene og trække vejret dybt igennem i 5 minutter. Skal du arbejde eller studere om aftenen, kan et stykke specielt musik være det, der får dig i den rette tilstand. Mere skal der faktisk ikke til, og det vigtigste er, at du finder de overgangsritualer, der fungerer for dig.

Når du prioriterer dig selv, hjælper du dig selv til at blive en gladere version af alle dem, du er. Så behøver du ikke føle, at du er blevet degraderet til ”kun” at være mor. Og så slipper du for at rende rundt og være indebrændt, bitter eller muggen …

Kærligst,

Liselotte




Anmeld

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.