Nu skal jeg nok komme med min fremgangsmåde, som jeg har lovet flere gange. Det her er bare, hvordan jeg gjorde det, og det kan sikkert gøres på flere måder og med en anden tidsplan. Man kan lave forskellige kager efter cirka samme princip og variere i kage og fyld.
Jeg brugte:
Verdens nemmeste chokoladekage (jeg lavede 1,5 portion)
Skildpaddecreme
Hindbærmousse uden husblas
Smørcreme
MMF
Se opskrifter i tråden "Opskrifter".
Dag 1 (aften):
Bage chokoladekage
Smelte skildpadder i fløden (skildpaddecreme) og sætte på køl.
Dag 2:
Lave skildpaddecreme færdig. Sættes på køl.
Lave hindbærmousse. Sættes på køl.
Skære kagen til bunde vha. sytråd. Skær en rille rundt om kagen først. Læg derefter sytråd hele vejen rundt i rillen, kryds enderne og træk.
Kagen lægges sammen i en skål. For skålen med en opsprættet plastikpose. Dæk skålen med en bund. Skær den lidt til, så skålen dækkes op af siderne. Se her for billedbeskrivelse:
www.kagekonen.com/search/label/iglo-kage. Læg derefter skiftevis fyld og bund i. Den overskydne kage klemmes sammen til mariehønens hoved. Skål og hoved sættes på køl, så kagen kan sætte sig.
Dag 3:
Kagen smøres op med smørcreme, dvs. smør smørcreme ud over hele kagen, så ujævnheder og huller dækkes. Dette er især vigtigt, hvis der er frugt-fyld i kagen, da det kan "smelte" MMF'en. Sættes på køl i en times tid.
Lav MMF (kan også laves i forvejen og gemmes i køleskabet pakket i film og lufttæt beholder - kan holde op til 3 måneder). Pynt kagen.
Server og spis (evt. først på dag 4).
Vi var 9 voksne og 3 små børn, og kagen blev næsten spist, men vi fik vist også alle mindst to gange.
Små fif:
- rul MMF'en ud med Maizena stivelse og ikke flormelis (det klistrer meget)
- brug en smule vand som "lim" mellem to lag MMF (når der lægges pynt på låget)
- brug Nutella i stedet for smørcreme
- tilsæt mere vædske til chokoladekagen el. fx 3 dl kærnemælk og saft/skal fra 1 appelsin