2½ med problemer med at falde i søvn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.157 visninger
6 svar
0 synes godt om
13. juli 2009

eirene

Ja, spørgsmålet er jo om det er ham der har svært ved at falde i søvn eller om det er mig der gør det forkert. Synes bare jeg har prøvet alt og nu er jeg nået dertil at jeg bliver gal på ham og det holder jo heller ikke.

Han kommer i seng mellem 8 og halv 9, vi læser en bog, synger en sang og siger godnat. Så beder han om et glas vand og jeg går ud. Der går ½ minut så står han i stuen og jeg følger ham i seng igen. Det foregår i ca 1-1½ time. Har prøvet at vente for at se om han blev mere træt senere men det gør ingen forskel. Har prøvet at skære i middagssøvnen eller helt fjerne den, men det gør heller ingen forskel. Har prøvet at sidde uden for hans dør, for at sikre han blev på værelset, ingen forskel. Lægger ham ind uden at sige noget eller lægger ham ind og beder ham blive liggende. Skælder ud, tigger, snakker stille og roligt. Intet hjælper.

Så hvad gør jeg? Jeg må have noget hjælp, jeg er desperat.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juli 2009

Valle81

eirene skriver:

Ja, spørgsmålet er jo om det er ham der har svært ved at falde i søvn eller om det er mig der gør det forkert. Synes bare jeg har prøvet alt og nu er jeg nået dertil at jeg bliver gal på ham og det holder jo heller ikke.

Han kommer i seng mellem 8 og halv 9, vi læser en bog, synger en sang og siger godnat. Så beder han om et glas vand og jeg går ud. Der går ½ minut så står han i stuen og jeg følger ham i seng igen. Det foregår i ca 1-1½ time. Har prøvet at vente for at se om han blev mere træt senere men det gør ingen forskel. Har prøvet at skære i middagssøvnen eller helt fjerne den, men det gør heller ingen forskel. Har prøvet at sidde uden for hans dør, for at sikre han blev på værelset, ingen forskel. Lægger ham ind uden at sige noget eller lægger ham ind og beder ham blive liggende. Skælder ud, tigger, snakker stille og roligt. Intet hjælper.

Så hvad gør jeg? Jeg må have noget hjælp, jeg er desperat.

Hejsa:0)

Kan så godt forstå dine frustrationer, bekymringer og alt hvad der følger med, og kender godt det med at det ender med at man bliver sur, uden at det er ens intention:0)

Jeg kan se at du har prøvet alt, og jeg synes du gør det rigtige, og kan trøste med at vi også har perioder ca en gang om året, hvor vi har en måneds tid der er svære. Min datter er 5 1/2 og vi har det lige nu:0) Så tror alle børn har disse perioder

Det eneste jeg kunne foreslå er at du skulle prøve at putte ham tidligere. Måske allerede ved 7 tiden. Det kan være han er "for" træt og derved overtræt og så er det svært for de små kroppe at falde til ro og hvile og så kommer alt balladen. Ved ikke om det er løsningen, men måske værd at prøve:0)

Held og lykke

Kærligst fra Christina

Anmeld

13. juli 2009

Henriette72

Nøj man skulle tro det var min datter du beskrev. Hun er 2 år og 3 mdr. Det er en kamp de fleste aftener. Hun bliver puttet mellem 20:00 og 20:15. Jeg læser også en bog og synger så 2 sange. Så siger jeg god nat, men det synes hun ikk vi skal sige. Hun siger "Mor, put mig aller aller aller sidste gang" Jeg stopper dynen ned om hende, siger "Jeg elsker dig, sov god og vi ses i morgen" Jeg når dårligt ud af værelset før hun begynder. MOR PUT MIG ALLER SIDSTE GANG!!! Ja Selma, i morgen (Har læst man ikk skal sige nej til sine børn for meget) "Mor læs den her bog" "Ja Selma, i morgen" så går jeg ind i stuen og sætter mig og hun græder og græder. Jeg tysser på hende stille og roligt og så sover hun som oftest. Nogle aftener står hun også ud af sengen, men heldigvis ikk så ofte mere. Måske fordi jeg er begyndt at "bestikke" hende med klistermærker Hvis hun bliver i sengen og lægger sig til at sove, får hun et klistermærke om morgenen og det har hjulpet en del. Måske en idé til din søn?

Knus

Anmeld

13. juli 2009

Knudsen

Vi har også søvn/putte vanskeligheder hos os.

Vores datter er 2 år og 5 mdr. og bliver puttet ved otte tiden, senest kvart over otte.

Vi putter hende som regel begge to (nyder at det kan lade sig gøre lidt endnu inden lillebror melder sin ankomst). Vi læser evt en historie og synger en sang eller synger et par sange. Kysser godnat og går ud.
Hun går meget op i at døren skal stå åbent ud i gangen, hvilket hun får lov til.
Jeg siger som afsluttende bemærkning, at mor og far er inde i stuen, at vi passer på hende og nu skal hun sove godt.

Hun roder meget rundt i sengen, pyldre lidt, kalder på os (skiftevis mor og far). Vi er nu stoppet med at gå ind til hende medmindre at hun græder og er meget ked af det. Vi siger i en rolig tone fra stuen eller ude fra gangen at nu skal hun sove, godnat. Det tog ca 1 time til 1½ i starten, hvor hun også stod op igen og nu er vi ca nede på 15 - 30 minutter inden hun sover.

Vi har hørt fra mange, at de også har oplevet de samme problemer i denne alder. Så jeg tror, at der rent udviklings mæssigt sker en masse med børnene i denne alder.
Janni

Anmeld

13. juli 2009

Henriette72

Hej Janni 

Så ånder jeg lige lettet op. Jeg kan godt se på Selmas sovemønster at det er på retur, men en gang i mellem går det helt op i hat og briller, ligesom i går hvor jeg måtte gå ind til hende og være indtil hun faldt i søvn. Jeg ved godt at det måske er ris til egen r** men i aften kan den være vendt helt om og så lægger hun sige bare til at sove.
Jeg tror hun var lidt trist, selvom hun havde haft en rigtig god dag. Hun sagde til mig at jeg skulle gå ind i stuen, så kunne hun græde og kalder på mig igen... Det gjorde ondt helt ind i hjertet, derfor valgte jeg bare at ligge hos hende og holde om hende til hun faldt i søvn.

Anmeld

11. august 2009

eirene

Tusind tak for jeres råd og historier. Det er jo altid rart at vide at man ikke er alene med frustrationerne. Jeg tror imidlertid jeg har fundet en løsning.

For det første har vi brugt en del af vores ferie på at stoppe hans eftermiddagslur. Selvom det ikke passer vores dagplejer, men han skal altså i børnehave om 1½ måned, så mon ikke hun overlever. Samtidig kommer han så i seng senest 19.30 og i går sov han allerede kl. 20.15. Nøøj det var dejligt.

Jeg tror nemlig også meget det har været det med at han var overtræt til sidst, men så alligevel ikke fordi han som regel fik 2-2½ time om eftermiddagen som først sluttede kl. 15 eller 15.30 når jeg hentede ham. Og det holder bare slet ikke.

Jeg tror på at det her er en god løsning.

Kh Irene

Anmeld

11. august 2009

eirene

Hov den der med klistermærkerne skal jeg da prøve.. bestikkelse er altid godt.. hihi..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.