baby på 4 mdr og vidergående uddannelse - Erfaring?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.433 visninger
14 svar
1 synes godt om
18. juli 2013

SKbaby

Hej alle.

Jeg leder efter unge mennesker, som har erfaring i at studere samtidig med at have en lille baby.

Det er sådan, at jeg har termin i november, men at jeg allerede d. 1 april skal starte op på et fag på min uddannelse - Medicin.

På det tidspunkt vil min datter være omkring 4 mdr gammel. Meningen er, at jeg fortsat skal gå hjemme med hende og læse herhjemme fra og så blot møde op til 3 obligatoriske øvelser i perioden fra april til juni hvor eksamen er.

Jeg har tænkt mig at læse lidt op under selve barslen fra november til april så jeg er foran med læsningen når jeg starter d. 1 april.

Er det overhovedet realistisk og er der nogle som har gode erfaringer?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juli 2013

SKbaby

SKbaby skriver:

Hej alle.

Jeg leder efter unge mennesker, som har erfaring i at studere samtidig med at have en lille baby.

Det er sådan, at jeg har termin i november, men at jeg allerede d. 1 april skal starte op på et fag på min uddannelse - Medicin.

På det tidspunkt vil min datter være omkring 4 mdr gammel. Meningen er, at jeg fortsat skal gå hjemme med hende og læse herhjemme fra og så blot møde op til 3 obligatoriske øvelser i perioden fra april til juni hvor eksamen er.

Jeg har tænkt mig at læse lidt op under selve barslen fra november til april så jeg er foran med læsningen når jeg starter d. 1 april.

På den måde kan jeg jo så holde sommerferie og efter sommerferien starte op på næste semester, hvor min datter så vil være gammel nok til at starte i vuggestue eller dagpleje.

Anmeld

18. juli 2013

Hullabullabulla

SKbaby skriver:

Hej alle.

Jeg ville ikke have overskuddet til det da min søn ikke sover så meget igennem dagen/aftenen (sover dog igennem om natten)

Men hvis du har modet til det så ville jeg da se om det er til at have med at gøre

Anmeld

18. juli 2013

SKbaby

Britt88 skriver:

Jeg ville ikke have overskuddet til det da min søn ikke sover så meget igennem dagen/aftenen (sover dog igennem om natten)

Men hvis du har modet til det så ville jeg da se om det er til at have med at gøre

Altså jeg har viljen til det, det er der ingen tvivl om, og tænker også, at der kun er tale om april og maj måned og så en eksamen i slutningen af maj/starten af juni.

Jeg synes det er svært at finde ud af, fordi alle siger det bliver ih så hårdt og at det er umuligt at klare, og jeg ved da også godt at det bliver super hårdt, men omvendt har jeg det bare sådan, at når jeg har sat mig op for noget, så tror jeg altså ikke, at det er umuligt.

Men tak for svar

Anmeld

18. juli 2013

KatrineS

Hej alle.

Det kan sikkert godt lade sig gøre, men personligt lyder det måske lidt optimistisk for mig...

Det er nok flere ting der spiller ind, kan faren (eller andre) tage over og hjælpe i den sammenhæng med læsning? "Hvilket barn" får du (der er ingen garanti for at baby sover meget om dagen - min gjorde ikke)... Overskuddet i forhold til søvn om natten...

Ja jeg skal ikke kunne sige det, men hvis jeg kunne lave det om ville jeg have valgt 1 års barsel med fokus 100 % på min datter og så derefter studiet...

Men der findes sikkert nogle der har kunne få det til at lade sig gøre

Anmeld

18. juli 2013

SKbaby

KatrineS skriver:

Det kan sikkert godt lade sig gøre, men personligt lyder det måske lidt optimistisk for mig...

Det er nok flere ting der spiller ind i, kan faren (eller andre) tage over og hjælpe i den sammenhæng med læsning? "Hvilket barn" får du (der er ingen garanti for at baby sover meget om dagen - min gjorde ikke)... Overskuddet i forhold til søvn om natten...

Ja jeg skal ikke kunne sige det, men hvis jeg kunne lave det om ville jeg have valgt 1 års barsel med fokus 100 % på min datter og så derefter studiet...

Men der findes sikkert nogle har kunne få det til at lade sig gøre

Faren er selv studerende og derfor vil den periode selvfølgelig være præget af, at vi skiftes til pasning.

Min uddannelse er bare så lang og jeg vil gerne blive færdig hurtigst muligt.

Netop fordi jeg har termin i november, så er det bare super svært at få det til at passe med semestrene, som starter i hhv. september og januar.

Enten skal jeg gå på barsel allerede nu og så "spilder" jeg jo både september og oktober og november fordi jeg først har termin i november og så skal jeg starte igen i efteråret 2014 efter over 1 års barsel, og jeg vil i øvrigt ikke være berettiget til SU i så lang tid mig bekendt.

Alternativet er det som jeg har valgt, nemlig at fuldføre det ene fag som afsluttes i starten af november og så starte op på det andet fag som hører til samme semester i midten af april 2014.

Det hele afhænger jo selvfølgelig af hvad for et type barn vi får, det er jeg helt indforstået med og ved også godt, at det bliver super hårdt i de 2 måneder, men som sagt, det er jo kun 2 måneder og vi er 2 om at tage tjansen. Det er derfor, at jeg tænker, at det måske godt kunne lade sig gøre.

Anmeld

18. juli 2013

KatrineS

SKbaby skriver:

Faren er selv studerende og derfor vil den periode selvfølgelig være præget af, at vi skiftes til pasning.

Min uddannelse er bare så lang og jeg vil gerne blive færdig hurtigst muligt.

Netop fordi jeg har termin i november, så er det bare super svært at få det til at passe med semestrene, som starter i hhv. september og januar.

Enten skal jeg gå på barsel allerede nu og så "spilder" jeg jo både september og oktober og november fordi jeg først har termin i november og så skal jeg starte igen i efteråret 2014 efter over 1 års barsel, og jeg vil i øvrigt ikke være berettiget til SU i så lang tid mig bekendt.

Alternativet er det som jeg har valgt, nemlig at fuldføre det ene fag som afsluttes i starten af november og så starte op på det andet fag som hører til samme semester i midten af april 2014.

Det hele afhænger jo selvfølgelig af hvad for et type barn vi får, det er jeg helt indforstået med og ved også godt, at det bliver super hårdt i de 2 måneder, men som sagt, det er jo kun 2 måneder og vi er 2 om at tage tjansen. Det er derfor, at jeg tænker, at det måske godt kunne lade sig gøre.

Kan jeg godt forstå, og hvis du har mod på det og i kan samarbejde om det, så kan det vel også lade sig gøre...

Ville dog selv gerne have valgt anderledes...

Anmeld

18. juli 2013

SKbaby

KatrineS skriver:

Kan jeg godt forstå, og hvis du har mod på det og i kan samarbejde om det, så kan det vel også lade sig gøre...

Ville dog selv gerne have valgt anderledes...

Kan jo også være, at jeg ombestemmer mig, når jeg når så langt. Jeg er heldigvis ikke tvunget til at tage faget i april 2014, men kan sagtens vente til november 2014. Det må jeg jo vurdere til den tid

Anmeld

18. juli 2013

quindelist

SKbaby skriver:

Hej alle.

Jeg vil sige at det kommer meget an på hvad det er for et semester du er på (og hvilket uni?)

Jeg læser selv medicin og blev sygemeldt i slutningen af 4. Semester og det var på ingen måde realistisk at læse den op under barsel.

Hvis det er et af de mindre pressede semestre kan du måske godt -men i sidste emde afhænger det jo af dit barn.

Min pige har aldrig sovet særligt meget om dagen -og aldrig mere end halvanden time af gangen, så jeg kunne ikke finde ro til at læse tilstrækkeligt koncentreret.

Er du opmærksom på muligheden for "delt semester"? (Ved ikke om man kan det andre steder end på KU)

Anmeld

18. juli 2013

SKbaby

quindelist skriver:

Jeg vil sige at det kommer meget an på hvad det er for et semester du er på (og hvilket uni?)

Jeg læser selv medicin og blev sygemeldt i slutningen af 4. Semester og det var på ingen måde realistisk at læse den op under barsel.

Hvis det er et af de mindre pressede semestre kan du måske godt -men i sidste emde afhænger det jo af dit barn.

Min pige har aldrig sovet særligt meget om dagen -og aldrig mere end halvanden time af gangen, så jeg kunne ikke finde ro til at læse tilstrækkeligt koncentreret.

Er du opmærksom på muligheden for "delt semester"? (Ved ikke om man kan det andre steder end på KU)

Jeg går på KU.
Af hvad jeg ved er det IKKE et af de mindre pressede semestre? Jeg skal læse 3. semester, men jeg er på den nye studieordning, så det har ændret sig en smule.

Før i tiden var det 1 samlet kursus, men nu er det delt op i kursus i hoved, hals, bevægeapparatet og det perifere nervesystem (som er det kursus jeg skal tage fra september til november) og mig bekendt det største og mest omfattende kursus på 3. semester og så kursus i centralnervesystemets struktur og funktion ( som er det kursus jeg har planer om at tage mens jeg har baby i april til maj)

Det er netop "opdeling af semestre" jeg har søgt om, således at jeg tager halvdelen af 3. semester i efteråret 2013 og halvdelen af 3. semester i foråret 2014.

Min mand studerer også så vi kommer til at hjælpe hinanden igennem de 2 måneder. Jeg har selvfølgelig også tænkt mig at læse en smule, mens jeg har reel barsel fra november til april, sådan så jeg er foran med læsningen, når selve kurset begynder.

Nu har du selv været i gennem 3. semester og har barn. Hvad synes du? Virker det helt håbløst?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.