SU dobbelt tilæg og alt det andet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.240 visninger
10 svar
2 synes godt om
5. juli 2013

Bertris

hvordan er det nu det er med de regler?

jeg fødte D. 27/3 i år og skal begynde uddannelse 15. august og det skal faren også, men hvad kan vi så få i SU?

er det noget med at jeg det første år kan få dobbelt og det samme bare 6 mdr for far? Også er der også noget med forsøger tillæg når man bor sammen med SU modtager?

hvaD får i og hvad er jeres situation

viskal bruge det til fremtidig budget

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juli 2013

Zelinasmor

Bertris skriver:

jeg fødte D. 27/3 i år og skal begynde uddannelse 15. august og det skal faren også, men hvad kan vi så få i SU?

er det noget med at jeg det første år kan få dobbelt og det samme bare 6 mdr for far? Også er der også noget med forsøger tillæg når man bor sammen med SU modtager?

Er i tvivl omkring der med dobbelt når du først starter august og fødte i marts. Men jeg ved at dine 12 barselsklip og faderens 6 klip skal være brugt før i kan få Su-tillæg for samboende. Dem får man ikke sammen med sine klip. Først når i er på den almindelige SU.

Når alle klip er brugt for jer begge kan i få:

SU+Tillæg for samboende på SU = 6500,- ca EFTER skat

I kan oven i det begge få forsørger lån 4400kr ca hver måned.

Så i kan få ca. 10.900 kr hver især hvis i vælger at tage lån.

Anmeld

5. juli 2013

pcoramt

Bertris skriver:

dobbelt su i 6 måneder for dig og 3 måneder for din kæreste.. derefter er det alm su med en forsøger tillæg

Anmeld

5. juli 2013

Kofoed.

Det kommer også an på, om i skal i gang med en ungdomsuddannelse eller videregående. mit bedste råd, kontakt den su ansvarlige på skolen og gør dom han/hun siger.

Anmeld

5. juli 2013

Bertris

Kofoed. skriver:

Det kommer også an på, om i skal i gang med en ungdomsuddannelse eller videregående. mit bedste råd, kontakt den su ansvarlige på skolen og gør dom han/hun siger.

Det er ungdoms for os begge

Anmeld

5. juli 2013

Kofoed.

Bertris skriver:

Det er ungdoms for os begge

Det er der reglerne er mest indviklet, så kontakt su vejleder på skolen.

Anmeld

5. juli 2013

LilleChelle

Vi har brugt rigtig meget krudt på at sætte os ind i de SU regler, så synes efterhånden jeg har ret godt tjek på det - flere gange har det faktisk været os der har måtte forklare SU vejlederne hvordan det forholdte sig - hvilket ikke burde være sådan. 

Antallet af fødselsklip på din uddannelse, udregnes efter hvornår du har født FØR uddannelsesstart. 

Eksempler: (citeret fra SU.dk)
Hvis du bliver  mor i for eksempel april og starter på uddannelsen i september, kan du få otte måneders ekstra SU (der går fire hele måneder, maj-august, mellem fødsel og start på din uddannelse, og når du trækker fire fra 12, er der otte måneder tilbage).

Hvis du bliver  far i for eksempel april og starter på uddannelsen i september, kan du få to måneders ekstra SU (der går fire hele måneder, maj-august, mellem fødsel og start på din uddannelse, og når du trækker fire fra seks, er der to måneder tilbage).

Dvs. at når du har født i Marts, og starter i August, så vil du have 12 måneders fødselsklip minus April-Juli (4 måneders fødselsklip) = 8 fødselsklip. 

Din kæreste vil have følgende: 6 måneders fødselsklip minus April-juli (4 måneders fødselsklip) = 2 fødselsklip. 

På en  ungdomsuddannelse kan du:

• ikke få ekstra SU udbetalt samtidig med, at du får almindelig SU
  • få din ekstra SU udbetalt som enkeltrater eller dobbeltrater (kræver at du minimum har ret til to måneders ekstra SU)
  • som mor få udbetalt den ekstra SU inden for 12 måneder efter fødslen
  • som far få udbetalt den ekstra SU inden for seks måneder efter fødslen

Dvs. at du vil kunne få dobbelt SU (2x fødselsklip) de første 4 måneder af dit studie, og din kæreste vil kunne få dobbelt SU (2x fødselsklip) i den første måned af sit studie. 

Da i skal gå på ungdomsuddannelse, kan i ikke kombinere almindelig SU og fødselsklip. Og da der heller ikke er maks antal SU klip på ungdomsuddannelser, kan det ikke betale sig at tage fødselsklippene som enkeltklip. I vil automatisk gå over og få almindelig SU når jeres fødselsklip er opbrugt. Dvs. din kæreste vil få almindelig SU i September og frem, og du vil få almindelig SU fra December. 

Udover det, så kan i få forsørger tillæg. Det kan i først få når i ikke længere er på fødselsklip. Og først fra kvartalet efter i er begyndt at få almindelig SU. 

Dvs. din kæreste får almindelig SU i kvartal 3 (september), så du vil kunne få forsørgertillæg sammen med din første almindelige SU i December. Din kæreste vil først kunne få forsørgertillæg fra Januar, da du først er begyndt at få almindelig SU i kvartal 4 (december). 

Det vil således se sådan ud: 

Dig

August: 5753 kr. x 2 

September: 5753 kr. x 2 

Oktober: 5753 kr. x 2 

November: 5753 kr. x 2 

December: 5753 kr. + 2298 kr. 

Januar: 5753 kr. + 2298 kr.

Februar: 5753 kr. + 2298 kr. 

Din kæreste: 

September: 5753 kr. 

Oktober: 5753 kr. 

November: 5753 kr.

December: 5753 kr.

Udover det, kan i både tage almindeligt lån, og supplerende lån til forsørgere  

Skriv endelig hvis der er noget du ikke forstår  

Anmeld

5. juli 2013

FruJacobsen

LilleChelle skriver:

Vi har brugt rigtig meget krudt på at sætte os ind i de SU regler, så synes efterhånden jeg har ret godt tjek på det - flere gange har det faktisk været os der har måtte forklare SU vejlederne hvordan det forholdte sig - hvilket ikke burde være sådan. 

Antallet af fødselsklip på din uddannelse, udregnes efter hvornår du har født FØR uddannelsesstart. 

Eksempler: (citeret fra SU.dk)
Hvis du bliver  mor i for eksempel april og starter på uddannelsen i september, kan du få otte måneders ekstra SU (der går fire hele måneder, maj-august, mellem fødsel og start på din uddannelse, og når du trækker fire fra 12, er der otte måneder tilbage).

Hvis du bliver  far i for eksempel april og starter på uddannelsen i september, kan du få to måneders ekstra SU (der går fire hele måneder, maj-august, mellem fødsel og start på din uddannelse, og når du trækker fire fra seks, er der to måneder tilbage).

Dvs. at når du har født i Marts, og starter i August, så vil du have 12 måneders fødselsklip minus April-Juli (4 måneders fødselsklip) = 8 fødselsklip. 

Din kæreste vil have følgende: 6 måneders fødselsklip minus April-juli (4 måneders fødselsklip) = 2 fødselsklip. 

På en  ungdomsuddannelse kan du:

• ikke få ekstra SU udbetalt samtidig med, at du får almindelig SU
  • få din ekstra SU udbetalt som enkeltrater eller dobbeltrater (kræver at du minimum har ret til to måneders ekstra SU)
  • som mor få udbetalt den ekstra SU inden for 12 måneder efter fødslen
  • som far få udbetalt den ekstra SU inden for seks måneder efter fødslen

Dvs. at du vil kunne få dobbelt SU (2x fødselsklip) de første 4 måneder af dit studie, og din kæreste vil kunne få dobbelt SU (2x fødselsklip) i den første måned af sit studie. 

Da i skal gå på ungdomsuddannelse, kan i ikke kombinere almindelig SU og fødselsklip. Og da der heller ikke er maks antal SU klip på ungdomsuddannelser, kan det ikke betale sig at tage fødselsklippene som enkeltklip. I vil automatisk gå over og få almindelig SU når jeres fødselsklip er opbrugt. Dvs. din kæreste vil få almindelig SU i September og frem, og du vil få almindelig SU fra December. 

Udover det, så kan i få forsørger tillæg. Det kan i først få når i ikke længere er på fødselsklip. Og først fra kvartalet efter i er begyndt at få almindelig SU. 

Dvs. din kæreste får almindelig SU i kvartal 3 (september), så du vil kunne få forsørgertillæg sammen med din første almindelige SU i December. Din kæreste vil først kunne få forsørgertillæg fra Januar, da du først er begyndt at få almindelig SU i kvartal 4 (december). 

Det vil således se sådan ud: 

Dig

September: 5753 kr. x 2 

Oktober: 5753 kr. x 2 

November: 5753 kr. x 2 

December: 5753 kr. + 2298 kr. 

Din kæreste: 

September: 5753 kr. 

Oktober: 5753 kr. 

November: 5753 kr.

December: 5753 kr.

Udover det, kan i både tage almindeligt lån, og supplerende lån til forsørgere  

Skriv endelig hvis der er noget du ikke forstår  

Du har virkelig sat dig grundigt ind i det dog mener jeg, at det kun er én af forældrene, der kan modtage forsørgertillæg (sådan er det hvert fald for os, men kan selvfølgelig være, at reglerne er anderledes på ungdomsuddannelser). Til gengæld kan den anden få supplerende lån...

Anmeld

5. juli 2013

LilleChelle

Du har virkelig sat dig grundigt ind i det dog mener jeg, at det kun er én af forældrene, der kan modtage forsørgertillæg (sådan er det hvert fald for os, men kan selvfølgelig være, at reglerne er anderledes på ungdomsuddannelser). Til gengæld kan den anden få supplerende lån...

Det er selvfølgelig rigtigt. 

Jeg tror bare jeg pr automatik regner med folk har flere børn

- men det er selvfølgelig rigtigt. At det kun er den ene af forældrene der kan modtage forsørgertillæg  

Men så vidt jeg er orienteret - kan begge forældre få supplerende SU lån til forsørgere  

Anmeld

5. juli 2013

baby012

LilleChelle skriver:

Det er selvfølgelig rigtigt. 

Jeg tror bare jeg pr automatik regner med folk har flere børn

- men det er selvfølgelig rigtigt. At det kun er den ene af forældrene der kan modtage forsørgertillæg  

Men så vidt jeg er orienteret - kan begge forældre få supplerende SU lån til forsørgere  

Det er ikke korrekt.. 

de kan begge få forsørgertillæg, da de begge er forsørgere .. (Hvis det er et biologisk barn af dem) 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.