Unge og ældre mødre...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. juli 2009

Pige2009

- skriver:

Ej, vil egentlig give dig ret..

Ung mor er op til 25 år og ældre er fra 35 år.

Sad lige og tænkte at min mødregruppe jo er mødre i alderen 28-32 år og de jo ikke gamle...

Ja, der er nok et par 30-.årige herinde, der ville korse sig lidt over at blive kaldt gamle mødre... Griner

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juli 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator

Og jeg har levet den "ungdom" jeg vil i stil af fester, druk, byture osv, det siger mig bare ikke det samme mere. Så jeg vil hellere i alderen 45-50 år have tiden til mig selv, forholdet, interesser osv..

Bliver lige nødt til at stille spørgsmålstegn ved en holdning man ser hos mange af de "unge mødre" som har ytret sig herinde på baby.dk, uden at det på nogen måde skal forstås som en sviner til den jeg har citeret:

I mit hoved er druk, byture, fester o.lign. IKKE hvad jeg mener med at være ung eller leve ungt!!

Jeg synes det er lidt skræmmende at det netop er det mange af de "unge" mødre herinde "forsvarer" eller forklarer sig med i et utal af indlæg jeg har læst. Statements som "jeg har ikke lyst til at gå i byen mere - det er jeg vokset fra" eller "jeg har altid været moden af min alder og har aldrig gidet drikke mig fuld med de andre" er efterhånden begyndt at undre mig meget...

Altså hvis det er DET man forbinder med ungdom så synes jeg ikke man har levet den længe nok til at opdage hvad ungdommen OGSÅ har at byde på, for ja - det kan da godt være at det er det det handler om i de tidlige teenageår - men der er SÅ meget mere at hente inden man fylder 25 (som jeg selv er) som bidrager til et nuanceret verdensbillede og den modenhed ALLE de unge mødre som skriver herinde hævder at de har til overflod...

Anmeld

9. juli 2009

FruPudderkvast

Rosa skriver:

Bliver lige nødt til at stille spørgsmålstegn ved en holdning man ser hos mange af de "unge mødre" som har ytret sig herinde på baby.dk, uden at det på nogen måde skal forstås som en sviner til den jeg har citeret:

I mit hoved er druk, byture, fester o.lign. IKKE hvad jeg mener med at være ung eller leve ungt!!

Jeg synes det er lidt skræmmende at det netop er det mange af de "unge" mødre herinde "forsvarer" eller forklarer sig med i et utal af indlæg jeg har læst. Statements som "jeg har ikke lyst til at gå i byen mere - det er jeg vokset fra" eller "jeg har altid været moden af min alder og har aldrig gidet drikke mig fuld med de andre" er efterhånden begyndt at undre mig meget...

Altså hvis det er DET man forbinder med ungdom så synes jeg ikke man har levet den længe nok til at opdage hvad ungdommen OGSÅ har at byde på, for ja - det kan da godt være at det er det det handler om i de tidlige teenageår - men der er SÅ meget mere at hente inden man fylder 25 (som jeg selv er) som bidrager til et nuanceret verdensbillede og den modenhed ALLE de unge mødre som skriver herinde hævder at de har til overflod...

Enig!

Jeg vil så sige til mit eget forsvar at jeg IKKE er færdig med at være ung, gå i byen og hygge mig.. Og misforstå mig nu ikke - det skal selvfølgelig ikke ske hver weekend.. Men jeg mener absolut ikke at ens liv slutter fordi man får et barn.. Jeg mener sagtens at jeg kan være ung, opleve verden og drage mig en masse erfaringer MED et barn..

Nej, jeg kommer ikke til at rejse jorden rundt, svømme med hajer, springe i faldskærm osv som ung.. (Hvilket heller ikke har min interesse lige nu) Men jeg er indstillet på at det må vente til mit barn evt kan være med eller til mit barn er blevet 18..

Jeg er måske moden i forhold til nogen og umoden i forhold til andre.. Men en ting er sikker - jeg er klar til at få et barn! 
Og det må da være det vigtigste, ikke?  

sh 19 + 3 - som mener at unge og ældre mødre kan være lige gode!

Anmeld

9. juli 2009

xx

Jeg mener, hverken det ene eller det andet er bedst. Jeg blev selv mor som 20, 24 og 25-årig og det har jeg været glad for....og er det selvfølgelig stadig, men jeg er da også godt klar over at der er nogle ting jeg ikke har fået oplevet og erfaret som mange andre på min alderen. Jeg har fx ikke rejst rundt i verden, uddannet mig (ENDNU) eller haft frihed til at være spontan på samme måde. Det er egentlig ikke noget jeg har tænkt over før, men pludselig slog det mig forleden dag. Jeg fortryder overhovedet ikke mit valg om at få børn ung for jeg føler det er det helt rigtige tidspunkt for mig, men jeg kan da også godt glæde mig til jeg blive ældre og igen får lidt mere frihed  

Jeg blev gravid med min datter som 19-årig og valgte at beholde barnet og det valg tog jeg ikke fordi jeg mente jeg ville have MERE energi end når jeg blev ældre, men bare fordi jeg mente jeg havde lige tilpas med energi der. Jeg ønskede selvfølgelig også at min datter skulle få søskende og udelukkende af egoistiske årsager ønskede jeg ikke der skulle gå for mange år imellem da jeg ikke vil bruge resten af mit liv på at passe andre.....Nu når jeg at være nogenlunde ung stadig når børnene bliver så store at de begynder at flytte hjemmefra osv.....det synes jeg da er dejligt   Jeg fik min yngste mindre end en måned efter jeg var fyldt 25 og han bliver vores sidste og jeg synes det er en rigtig god alder jeg har fået "overstået" at få børn i for så er jeg som sagt stadig lidt ung når jeg skal til at nyde friheden med min mand!!

Anmeld

9. juli 2009

4kløver

- skriver:

Ja, det jo også svært at sætte eksakt alder på..

Min mening er nok også farvet af jeg ikke ønsker børn efter jeg er fyldt 30

Hej.. det sammen sagde jeg da jeg var 25 at jeg aldrig ville ha børn efter jeg var blevet 30   men nu er jeg 33 og venter mig...

Med det med ung eller "gammel" mor kommer jeg til at prøve begge dele  

Anmeld

10. juli 2009

wamse

Jeg kan så rent faktisk udtale mig om at være ung og "gammel" mor Jeg var 18 da jeg fik Kasper og lige knap 32 ved Lærke.
Skulle jeg gøre det om, ville jeg klart have ventet med Kasper, ventet til jeg havde lidt mere viden i min rygsæk, mere positiv viden/erfaring end den jeg havde. Jeg ville også godt have taget mig en uddannelse først, så jeg havde stået lidt bedre økonomisk, da drengene voksede op. Men havde jeg ventet, var det jo ikke sikkert jeg sad hvor jeg sidder i dag, mine valg fra den dag Kasper blev født, havde jo altid ham som første prioritet. Da jeg havde et stofmisbrug mens mine drenge var mindre, stoppede jeg fordi jeg havde dem, hvis ikke jeg havde haft dem, var jeg sikkert død af det i dag. Jeg tog nogle dumme valg, at ende med at misbrug, men tog et voksent valg, da jeg stoppede mit misbrug.

Anmeld

10. juli 2009

Lone Jakobsen

kiroo skriver:

men kan da ikke rigtig have prøvet begge ting.. hvis man har været ung mor og så også får en når man er "ældre" syntes jeg ikke rigtig det tæller i alt, for så har man jo prøvet det før og har erfaring.. det eneste man så kan bedømme det på, er så om man føler der er mere eller mindre overskud, man kan jo ikke rigtig sige man var mere klar da man blev ældre, for man vokser jo med opgaven.. kan det forståes hvad jeg mener..?

fik ikke lige læst resten af indæggene, for faldt lige over dit. synes nemlig du har helt ret. hvis man blev mor som 20 årig og igen senere i livet, har man netop den erfaring med sig i bagagen.

en anden ting er nok hvornår man betragter sig selv som værende en "ældre" mor,,,kontra en yngre.
jeg fik den første som 20 årig....og der var jeg klart en af de yngre mødre.... men nu hvor jeg står som 30 årig og stadig ikke helt ses som værende en "ældre" mor.... ja der føler jeg mig...grundet min erfaring, klart som en af de ældre mødre.
dette er mit barn nr. 4, min ældste er lige blevet 10, og det i sig selv, giver mig følelsen af at være en af de ældre mødre.
men kvinder får jo børn langt efter de er blevet 40, så hvornår er man i kategorien "ældre mor"
Lone

Anmeld

10. juli 2009

kiroo

jeg syntes heller ikke at man kan sige at man har løbet horne af sig, syntes det at være ung også bringer andre ting som udd. og rejser, feste kan man godt gøre, bare på en anden måde måske..
nu fik min mor mig tidligt 22 og min søster som 30 årig, og nu bliver hun 50 om et år og min søster er 19 og hun nyder livet sammen med min stedfar, de rejser flere gange om året, løber og cykler en del, der ud over har de været til en masse fester, en del af deres venner er jo også blevet 50. og så får de min søster til at kører dem, nu har de kørt hende i mange år og hun nyder det. de har begge rigtig gode jobs, og har da også sparet som unge for at sidde i lækkert hus nu.. De skal altid noget i weekenderne så det er lidt svært at få en barnepige nogen gange, men de gør alt for hende når de har hende.

Tror lidt det er derfor jeg ikke vil være gammel mor, har oplevede så meget med et par frisk forældre. rigtig fede ferier

Anmeld

11. juli 2009

Harfeletten

Jeg har ikke lige læst alle beskederne, men kan da lige give mit syn på sagen.

Min egen mor er både ung og "gammel" mor .. Hun var 18 og 20 år da hun fik mine søstre, og 33 år da hun fik mig,  og hun har været en fantastisk mor overfor os alle sammen. Overfor de to store, havde hun mere overskud og energi til dem, med mig havde hun mere livserfaring.

Jeg selv er ung mor, 21 år gammel, og det nyder det.
Har energi og overskud til min søn. Giver ham ALT hvad jeg har i mig.

Jeg synes det er lidt 50/50 fra person til person om det er godt eller skidt og være ung/gammel mor.
Nogle unge mødre klare det til UG, fordi de er mere modne og ansvarsfulde og vokser med opgaven, mens andre, tager lidt let på opgaven, og får så et chok, når barnet virkelig kræver dem 100%.
Nogle ældre mødre klare det til UG, pga. deres liverfaring, mens andre ældre mødre klare det knap så godt - Måske fordi de tror de ved alt det de skal vide, men så får de et chok, når udfordringerne melder sig.

Jeg synes faktisk godt at ældre mødre kan være lidt for hurtige til at dømme de unge mødre - For vi skal lige huske at INGEN er perfekte, vi laver alle sammen fejl, lige meget om vi er unge, eller gamle - Vores forældre går det også, stadig .. Fejler og lærer af det ! - Men heldigvis lærer vi da af dem

Anmeld

11. juli 2009

Honningblomst

Tja...om det er alder eller erfaring vced jeg ikke...men jeg er helt sikkert blevet en nemmere mor at have end da jeg var yngre...tingene går jo nok...men tænker lidt at det også er fordi jeg har fået erfaringen med..mange ældre mødre kan jo være forfærdelig overbeskyttende...men det kan yngre jo også...hmm...ved sørme ikke...personligt synes jeg at det er en fordel at have lidt alder.
Knnus Eva...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.