Anonym skriver:
Hvornår ville i putte en pige på ni
Som gør alt hvad hun kan for ikke at falde i søvn og som så når hun er total overtræt kl 22-23 græder hele tiden?? Og kan ikke finde ro!
Det er mit stedbarn som er her hver 14 dag og hun har det svært ved sin mor og det kommer meget til udtryk herhjemme
Skal siges at hendes far læser for hende og hun får lov at se en film også
Vi gør vores til at hun er tryg og at der er en god stemning ved sengetid
Har i et par råd vi kan afprøve her i ferien 
vi har jo også de to små på 3 + 5 så rutine er der masser af
altså de små bliver puttet kl 19 med en film
og hun bliver smidt ud og børste tænder og tisse af mm kl 19,30
kl 20 bliver der læst og 20.15 er filmen i gang
21.30 er den slut og der så jeg gerne hun sov
men nej
hun kommer hele tiden ind i stuen og græder, så er der for varm (det græder vi lige over) så vil hun have noget andet at drikke ( det græder vi så også over)
så savner hun sin mor ( forståeligt, men dette udløser kæmpe tudetur med skrig)
så for far trøstet og så kommer hun ud igen nu skal hun tisse igen ( stadig snøftene)
så kommer hun ud for at blive krammet
så skal hun lige fortælle nogen ( bliver der sagte noget til hende græder hun igen)
så er kl ca 23-24 så siger far STOP GÅ I SENG
så bliver hun enten sur og går i seng eller det udløser et kæmpe udbrud hvor hun råber og skriger
vækker de små som så også græder og aller sover ca kl 02
yes så vågner min datter så kl 7
gode råd søges i den grad
skal siges at jeg ikke blander mig når hun er sådan jeg tager mig af de små eller tænder computeren sådan at jeg er neutral og ikke den dumme stedmoreller hende der blander mig
som noget nyt er jeg begyndt efter godnat historien at sætte mig ind til hende og høre hvordan hun synes dagen har været
og det taler vi så lidt om
og jeg laver ting (perler male osv) i løbet af dagen med dem
vi bager også tit
Jeg tror, hun har brug for at få sat ord på, hvor svært hun har det med deleordningen. Altså med at undvære mor/far. Det er det, det handler om, så vidt jeg kan tolke..
Så vil tro en anerkendende tilgang med rolige, faste rammer er vejen frem..
Og så droppe filmen og eventuelt læse en laaaaaaaaaang historie i stedet. Film har en tendens til at overstimulere sanseapparatet og det rimer ikke på søvn..
I kunne måske også tale med hende en dag: "Vi kan se, du har det rigtig svært, når du skal sove. Vi tror, det kan hjælpe, hvis vi laver lidt om på dit værelse, så det bliver rigtig puttehyggeligt." Og så kunne I bruge en dag sammen med hende på at købe nyt sengetøj, en vågelampe eller lignende, et tøjdyr og så gå og nusse/rydde op på hendes værelse til I alle synes, det er en prinsesse værdigt.
Så er I sammen om at ændre historien om de dårlige aftener, da I handler på det i fællesskab.
Bare en idé, der har hjulpet her på et noget yngre barn, der nægtede at sove på eget værelse, men nu nyder det.