Barsel og praktik.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

878 visninger
8 svar
0 synes godt om
23. juni 2013

MosterA

Håber der sidde nogle der ude som kan hjælpe.

Sagen er den, at vi snakker om nr. 2 efter/i min sidste praktik (pædagoguddannelsen) og har derfor et par spørgsmål.

1. Hvor lang tid før termin skal man gå på barsel når man er i praktik?

2. Regner med at tage det sidste semester med baby "på armen" hvordan er det så mht. barsel fra praktikken og barselsklip (SU)?

Håber  der er nogle der har været det igennem som kan give mig lidt info.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juni 2013

HHC88

Jeg skal nøjagtig igennem samme forløb som du beskriver nu 

1. Du er berettiget til at gå på barsel fra 4 uger før termin, men evt. aftal det nærmere med praktikstedet hvis man ønsker senere. 

2. Når du går fra sidst i praktikken, går du fra på barselsdagpenge. Dog er det sådan, at du ikke kan få mere i barselsdagpenge end du kan i praktikløn. Sender link om lidt Når du så kører videre i semesteret efter praktikken skal/kan du søge om de 12 barselsklip. Dem kan du vælge at få udbetalt dobbelt det sidste halve år. 

Vær obs. på, at for at kunne bestå din praktik, siger reglerne at du skal have været der minimum 3 måneder og 1 dag. Jeg går f.eks. fra 8 uger før i alt. 4 uger før termin, og har så 4 uger efter inden mit semester starter.. 

Sig endelig til hvis du har flere spørgsmål

Anmeld

23. juni 2013

HHC88

1. Du er berettiget til at gå på barsel fra 4 uger før termin, men evt. aftal det nærmere med praktikstedet hvis man ønsker senere. 

2. Når du går fra sidst i praktikken, går du fra på barselsdagpenge. Dog er det sådan, at du ikke kan få mere i barselsdagpenge end du kan i praktikløn. Sender link om lidt Når du så kører videre i semesteret efter praktikken skal/kan du søge om de 12 barselsklip. Dem kan du vælge at få udbetalt dobbelt det sidste halve år. 

Vær obs. på, at for at kunne bestå din praktik, siger reglerne at du skal have været der minimum 3 måneder og 1 dag. Jeg går f.eks. fra 8 uger før i alt. 4 uger før termin, og har så 4 uger efter inden mit semester starter.. 

https://www.sl.dk/HeaderMenu/Udgivelser/Pjecer%20og%20boeger/A-kassen/Graviditet%20og%20barsel%20710.aspx?sc_lang=da 

Klik på "Download som pdf(gratis)"

Står på side 7

Anmeld

23. juni 2013

MosterA

HHC88 skriver:

Mange tak for svar du er en , det var lige hvad jeg havde brug for!!!

Frygtede lidt, at få en del der ikke kunne forstå jeg ikke bare ventede med baby eller satte mit studie på pause.

Anmeld

23. juni 2013

Louise Jørgensen

23. juni 2013

HHC88

MosterA skriver:

Mange tak for svar du er en , det var lige hvad jeg havde brug for!!!

Frygtede lidt, at få en del der ikke kunne forstå jeg ikke bare ventede med baby eller satte mit studie på pause.

Var så lidt da 

Sådan vil det nok altid være.. Men ingen mennesker er ens og der kan ligge mange ting bag en beslutning, hvilket der også gør for mig f.eks. Der vil dog nok altid være den gruppe mennesker som har brug for at udtrykke de ville gøre det anderledes. Så kan man vælge at bruge det eller lade det ligge, men som regel lader jeg det ligge

Anmeld

24. juni 2013

MosterA

HHC88 skriver:

Var så lidt da 

Sådan vil det nok altid være.. Men ingen mennesker er ens og der kan ligge mange ting bag en beslutning, hvilket der også gør for mig f.eks. Der vil dog nok altid være den gruppe mennesker som har brug for at udtrykke de ville gøre det anderledes. Så kan man vælge at bruge det eller lade det ligge, men som regel lader jeg det ligge

Er det så også dit sidste semester du starter på når du har født? 

Hvis det er har du så en "plan" for hvordan med eksamnerne og opgaveskrivningerne? Er selv lidt spændt på om jeg er sådan en "superkvinde" som jeg gerne vil være 

Anmeld

24. juni 2013

HHC88

Er det så også dit sidste semester du starter på når du har født? 

Hvis det er har du så en "plan" for hvordan med eksamnerne og opgaveskrivningerne? Er selv lidt spændt på om jeg er sådan en "superkvinde" som jeg gerne vil være 

Ja, jeg skulle være færdig med min 3. praktik d. 31. januar, men jeg går fra 1. december. Har termin slut december og så har jeg januar måned hjemme inden mit sidste semester starter 1. februar.

Puuh, har gjort mig mange tanker omkring det, men kan da nævne nogle af de ting der var tænkt Det hænger meget sammen med hvordan jeg kan og vil gribe det an, så du får lige det hele

Min kæreste er sæson-ansat, og starter først op på arbejde sidst i marts. Så vi har et par måneder sammen hjemme, hvor vi er to om det. Det hjælper meget på at kunne finde lidt tid og overskud til at sætte sig ned og få lavet noget

En anden del af planen er, at jeg igennem alle de opgaver/eksamener vi har skulle lave, bevidst har skrevet om emner som havde en forbindelse til hinanden, således at jeg kan bruge meget af det til hhv. pædagogikeksamen og bacheloren uden at skulle opfinde den dybe tallerken igen. Har så tænkt mig at starte i rigtig god tid og finde emne og begynde at læse inden tid jeg er i praktik. Måske allerede begynde at skrive. 

En tredje tanke i denne plan er også, at jeg ikke er en af dem som har svært ved at skrive opgaver og lign. Havde jeg nu været en af dem som skulle bruge oceaner af tid for at få et bare nogenlunde resultat, havde jeg nok ikke valgt at gøre det. Både for min egen og den lilles skyld. En klar fordel. En af med-grundene er også den erfaring jeg har igennem mine nuværende jobs, der gør at jeg i forvejen har meget praksis jeg kan inddrage, og ikke skal finde tid og overskud til at gå ud og lave noget ekstraordinært som jeg kan bruge i opgaverne.

En fjerde tanke er, at jeg med god chance kan få tilbudt en fast stilling fra efteråret, og det ville så passe med ca. 9-10 måneders barsel og gå direkte i arbejde. Jeg havde ikke lyst til at starte i en stilling der har været planlagt så længe, for at sige næsten med det samme, at jeg var gravid og skulle på barsel. 

Femte grund var, at der var økonomiske fordele for os, ved at gøre det på det tidspunkt vi gør

Sjette grund er at vi havde lyst nu og vi følte det passede rigtig godt ind i vores liv

En blanding af begrundelse og hvordan jeg vil gribe det an, men det blev vist lidt langt

Hvad har du tænkt indtil videre? Kan jo være du havde gode idéer

Anmeld

27. juni 2013

MosterA

åhh ja hvad har jeg tænkt - faktisk ikke så meget ind til videre, og slet ikke så meget som dig 

Da vi fik nr. 1 var kærestens chef mere end villig til, at give ham orlov - han anbefalede ham det faktisk, så tænker, at han måske kan tage noget denne gang også, måske især i forbindelse med  bacheloren.

Udover det så har vi et rigtig godt netvært hvor mormor, morfar og farfar er pensionister og farmor kun arbejder 3 dage om ugen, så skal jeg på besøg på en institution skulle det nok kunne lade sig gøre.

Med den første ammede jeg ikke - han afviste mig så der var ikke så mange valgmuligheder. Går stadig og overvejer om jeg vil prøve, at amme denne gang eller om jeg bare vil give flaske hvilket jeg havede det fint med sidst.

Og så tror jeg bare jeg krydser finger for, at nr. 2 har det samme sind, er lige så rolig og sover lige så meget som nr. 1, for så har jeg tid nok til at få skrevet mine opgaver. 

Held og lykke med det hele. Håber jeg kan følge lidt med på sidelinien så jeg ved lidt om, hvad der forhåbentligt venter mig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.