Pleje og obs af cicatrice - hjælp, sygeplejersker :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.167 visninger
10 svar
2 synes godt om
22. juni 2013

Englehår

Profilbillede for Englehår
Hej

Jeg sidder og læser op til eksamen, og jeg er godt nok gået helt fast (Hvilket nok er et udtryk for at jeg burde stoppe )

Jeg har en case om en overvægtig patient, der er opereret i abdomen for to dage siden. Patienten klager over smerter fra såret.

Jeg vil meget gerne have hjælp til de hygiejniske principper omkring pleje af cicatricen - er der nogen der lige kan komme med et godt indspark?

Derudover vil lidt guf omkring sårheling generelt være super

Tusinde tak

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2013

ESV

AnjaM skriver:

Hej

Jeg sidder og læser op til eksamen, og jeg er godt nok gået helt fast (Hvilket nok er et udtryk for at jeg burde stoppe )

Jeg har en case om en overvægtig patient, der er opereret i abdomen for to dage siden. Patienten klager over smerter fra såret.

Jeg vil meget gerne have hjælp til de hygiejniske principper omkring pleje af cicatricen - er der nogen der lige kan komme med et godt indspark?

Tusinde tak

Kan du ikke gå på www.vip.regionh.dk og finde en klinisk retningslinje?

Anmeld

22. juni 2013

ESV

AnjaM skriver:

Hej

Tusinde tak

Ellers er det jo altid en god ide at starte med at smerte dække pt. 

Anmeld

22. juni 2013

DKA

Smerte: transmission, transduktion, perception og modulation - faser for overledning af smertestimuli til CNS

ift hygiejne ville jeg kigge i bogen omkring procedurer

Anmeld

22. juni 2013

Humanincubator

Hvad går prøven ud på? At fortælle hvordan man rense en cicatrice? Og hvad er pt. opereret for? Kan sige så meget at de første 24 timer foregår sårskifte sterilt. og i de fleste tilfælde fjerner man plastret når det stopper med at bløde (hvis det bløder). Hvis det er smerter fra cicaticen, så er det jo sandsynligvis en infektion. Er der rødme, hævelse, feber, siver det fra cicatricen? Ring til en læge og få udskrevet antibiotika og få taget stilling til, om det er nok. Man ved jo heller ikke hvor dybdeliggende infektionen er.

Anmeld

22. juni 2013

Englehår

Humanincubator skriver:

Hvad går prøven ud på? At fortælle hvordan man rense en cicatrice? Og hvad er pt. opereret for? Kan sige så meget at de første 24 timer foregår sårskifte sterilt. og i de fleste tilfælde fjerner man plastret når det stopper med at bløde (hvis det bløder). Hvis det er smerter fra cicaticen, så er det jo sandsynligvis en infektion. Er der rødme, hævelse, feber, siver det fra cicatricen? Ring til en læge og få udskrevet antibiotika og få taget stilling til, om det er nok. Man ved jo heller ikke hvor dybdeliggende infektionen er.

Det er min første moduleksamen (er på modul 2 nu), så er også lidt usikker på prøven

Det er en gennemgang af en case, som vi i forvejen kender. Pensum er alt fra modul 1 +2.

Der er ikke oplyst andet i casen end at patienten har smerter fra såret og er opereret for to dage siden.

Jeg tænker, at det nok er mere ud fra en mirkobiologisk vinkel, at vi skal tale om cicactricen? samt hvilke symptomer der kan være på infektion.

Jeg har selvfølgelig udeladt en masse oplysninger fra casen her, da jeg har styr på det andet

Men tak for alle jeres indlæg her
Det gav lige lidt nyt at gå i gang med.

Anmeld

22. juni 2013

Englehår

Humanincubator skriver:

Der står helt præcis i opgaveformuleringen:

Vi vil i mikrobiologi eksaminere dig i urinvejenes ydre forsvar, de hygiejniske principper for pleje og observationer af en cicatrise

Anmeld

22. juni 2013

Englehår

DKA skriver:

Smerte: transmission, transduktion, perception og modulation - faser for overledning af smertestimuli til CNS

ift hygiejne ville jeg kigge i bogen omkring procedurer

Hvilken bog tænker du på?

Jeg har ikke umiddelbart en bog der beskriver det

Anmeld

22. juni 2013

Humanincubator

Kan se du bor i Tim, så du læser nok i Holstebro? Det hører under region midt, som har noget, der hedder E-dok, som du nok kender fra dine klinikker. Anyways, der er retningslinier for alt, og denne er fx fra ortopæd. Kir. Sengeafd. T i Herning.  http://e-dok.rm.dk/e-dok/e_760115.nsf/SoegeView/856EFD55EF5A5C2BC125780E0032A8B9

E-dok er tilgængeligt for alle.

Anmeld

22. juni 2013

Englehår

Humanincubator skriver:

Kan se du bor i Tim, så du læser nok i Holstebro? Det hører under region midt, som har noget, der hedder E-dok, som du nok kender fra dine klinikker. Anyways, der er retningslinier for alt, og denne er fx fra ortopæd. Kir. Sengeafd. T i Herning.  http://e-dok.rm.dk/e-dok/e_760115.nsf/SoegeView/856EFD55EF5A5C2BC125780E0032A8B9

E-dok er tilgængeligt for alle.

Du er en stjerne!

Jeg har søgt flere gange på e-dok, men har ikke lige fundet noget jeg synes var brugbart - TAK

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.