Kød, frugt og jern????

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.431 visninger
8 svar
0 synes godt om
19. marts 2008

Tut

hej piger,

Hvad for noget kød giver i ungerne???? Jeg synes simpelthen at de kødboller som der står i hæftet fra sundhedsplejersken er for kedelige, da det jo kun er svinekød....
Må de evt. få Tun - altså fra dåse???

Hvilke frugter er der flest vitaminer i? Noah spiser mest banan, kiwi og æble... Men er der nogle frugter der bare er sprængfuld med vitaminer??? :D

Og hvor mange dråber jern skal de have (Noah får nemlig ikke 400 ml. mme/vælling om dagen) Han får vel 200 ml....? På tuben står der 8 dråber dagligt, men der står også fra 1 år....

Mette

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. marts 2008

heaven

hey

Jeg giver kødboller til suppe, du ved de små der, i Lasses mos. Men kød kan jo også være fisk, der giver jeg f.eks torskerogn fra dåse i mosen, men det kan også være laks...

Appelsin er også godt til dem, bare indmaden - altså uden hinden

Ang jern ved jeg ikke lige, måske skulle di lige tjekke med lægen eller sp:P

Kram Jannie

Anmeld

19. marts 2008

Tikki

halløj

Ja, de er kedelige de der kødboller :) - Iza får det samme kød som os - bare blendet. Altså f.eks lasagne eller som i går fik vi millionbøf med kartoffelmos. Du kan evt. også give fisk - makrel i tomat eller ja tun. Alt muligt kød - bare giv det en tur med stavblendren :P
Min sundhedsplejerske gav mig et godt tip: Man kan tilberede kødet og så fryse det ned. Når du skal bruge noget river du det frosne kød af, du skal bruge, på et rivejern - skal skal du ikke stå og tilberede og gøre ved. Hun mente det var vigtigt med lever også engang i mellem +o( ....det får Iza altså som leverpostej.

Ang. jerndråber, så er det 5 dråber (i hvert fald dem jeg har som hedder Glysifer)......Iza vil slet ikke have mælk, så jeg gik også i gang med det. Men min sundhedsplejerske fortalte så, at det ikke er nødvendigt, hvis man giver en god varieret kost med mange jernholdige madvarer (kød, fisk, indmad, korn og grønne grøntsager - jern fra korn og grønne grøntsager er sværere at optage) Det er godt at spise dette med nogle grøntsager eller frugt med c-vitamin i, så optages det endnu bedre - og ikke godt at spise det sammen med mælkeprodukter, da det hæmmer optagelsen af jern.

Prøv at se på http://www.netdoktor.dk/vitaminer/index.shtml , hvad der indeholder hvad.... Hold da op det er en hel videnskab at spise sig mæt...pyhhh:P

Anmeld

19. marts 2008

Mor-jannie

de må jo endelig næsten få alt, :P bare med måde slf:D
så prøv dig frem søde:)
kram

Anmeld

19. marts 2008

Tynen

Mht. kød så gør vi meget i frikadeller, fiskefrikadeller, medister, kylling og pølser (uden skind) og så de klassiske kødboller.

Det bliver ikke blendet, men bare skåret i små stykker som hun får med enten grønsager, ris eller pasta og så med smør, hvid eller brun sovs.

Trine

Anmeld

19. marts 2008

Tynen

Mht. kød så gør vi meget i frikadeller, fiskefrikadeller, medister, kylling og pølser (uden skind) og så de klassiske kødboller.

Det bliver ikke blendet, men bare skåret i små stykker som hun får med enten grønsager, ris eller pasta og så med smør, hvid eller brun sovs.

Trine

Anmeld

19. marts 2008

Anja

Elias er endnu ikke den store kød spiser, men hvis det er pølser (uden skin), frikadeller, kylling eller fisk (specielt laks), så ryger der da lidt ned.

Men nu må de jo efterhånden få alt, så her prøver vi os bare frem, der er ikke noget han ikke længere får udover rødt oksekød (ved ikke om de ikke må, men forestiller mig at det kan være lidt hårdt for de små maver, så det spirnger vi over :) )

Anmeld

19. marts 2008

Sille

umiddelbart tror jeg der er godt med vitaminer i alle frugter, men forskellige.. og tror derfor det er godt at variere frugten.. pærer er også et hit her... de er også gode bløde at tygge..

Mht kød får freja kødboller, rødspættefilet(uden panering selvfølgelig), fiskefrikadeller og kødsovs.

Rødspættefilet og fiskefrikadellerne er absolut favoritterne.. Og det er jo kun rart at hun vil have fisk..

ak ja.. det mad - det mad...;)

-sille

Anmeld

19. marts 2008

Helle30

Sofie får det kød, vi selv spiser. Jeg moser det groft med en gaffel og blander kartofler, broccoli el. andre grøntsager i. Som smagstilsætning og væske bruger jeg en sjat tomatjuice el. grøntsagsjuice. Det har vi altid i køleren, for jeg drikker det selv. Så får retten lige en smule olie og serveres med sødmælk til.
Mht. frugt og grønt, så har jeg en teori om, at der er en mening med årstidsbestemte varer. Når jeg laver aftensmad bruger jeg som regel det grønt, der er i sæson. Vi har en aldeles velassorteret pensionistbod oppe ad vejen. Han dyrker alt, hvad der kan dyrkes på friland i dk og sælger hele året friske sæsonvarer til uanstændigt lave priser.
Lige nu kører vi i kartofler, hvidkål, porrer, jordskokker, gulerødder + andre rodfrugter, og det får Sofie også i stadigt mindre mosede portioner. Der er jo ikke så meget frugt at vælge imellem lige nu. Æblerne har dog været ret gode i år, og jeg har sikret mig et par kasser til kælderen.
Vi har altid bananer i spisekammeret, men ellers er jeg ret skuffet over supermarkedernes udvalg af frugt og grønt. Netto er faktisk dem, der klarer sig billigst og har varer, der ikke begynder at svede, så snart man har kørt dankortet.

- Helle, der tror, der er en mening med årstidens frugt og grønt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.