Anonym skriver:
af hensyn til mit barn, har jeg valgt anonymitet, så respekter venligst dette.
jeg har fået bevilliget aflastning ca 20 timer om måneden til mit barn. dette er jeg meget glad for, men hvordan præsenteres ideen for mit barn. barnet er næsten 9 år, og vil derfor ikke helt kunne forstå, hvorfor det "placeres" et sted hvor de andre søskende ikke skal med.
nogen med erfaringer som har lyst til at dele?
Jeg synes, det er vigtigt, at du er så ærlig som muligt. Forklarer, at barnet jo har de og de udfordringer og derfor kan det være en god idé at komme i aflastning (eller hvad I nu vælger at kalde det). Du kan begrunde, hvorfor I som forældre har valgt det for barnet. I tror, det vil være godt for jer alle. Fortæl at du kender til andre i lignende situationer, der har gjort det samme, og det har været godt. Vær sikker på, at barnet forstår, at det bliver valgt TIL og ikke FRA netop via aflastningen. I gør det fordi, I elsker at være sammen med ham, og I kan være endnu bedre sammen med aflastningsløsningen.
Selvfølgelig forklaret via dine egne formuleringer. Du kender dit barn og ved, hvad han vil kunne relatere til og forstå.
Men jeg kan virkelig godt forstå, du synes, det er svært. Jeg ville afgjort have det på samme måde med min handicappede datter, hvis vi nogensinde kom der til, hvor I står nu.

Anmeld