Børneforældre vikarierer for syge pædagoger

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.301 visninger
1 svar
0 synes godt om
19. marts 2008

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra Kristeligt Dagblad

Forældre bliver i stigende grad bedt om at hjælpe med pasning af børn og vedligeholdelse af legepladser på landets daginstitutioner. Det dækker over dårlig økonomi, men betyder også dårligere pædagogik, mener fagfolk

Mange institutioner overtager efterhånden kommunens driftsopgaver og vedligeholdelsarbejde, fordi økonomien i institutionerne ikke hænger sammen. Som en ny tendens bliver et stigende antal forældre nødt til at vikariere for pædagogerne i tilfælde af sygdom, kursus eller på tidspunkter med spidsbelastninger, fordi der ikker er råd til vikarer.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. marts 2008

MUTT3

Hos os har vi en forælderstyret BH, hvilket giver os lidt friere rammer end der er i en kommunal BH, men det giver altså også et større ansvar, bla står der i vedtægterne at forældrene må gå ind og passe børnene ved strejker sygdom ol, lige så har vi forældre selv bestemt hvad vi vil betale ud over den normale betaling, og det er naturligvis vi foræældres opgave at vedligeholde legeplassen.

Vi har ingen utilfredsse forældre hos os, hvilket jeg helt klart mener har noget at gøre med at vi ved det er betingelserne for at have vores børn i lige den BH, lige som at vi ved, at hvis vi er utilfredsse, er vi mere end velkomne til at finde på noget andet, olg indføre det i stedet for.

Vi betaler 70 kr til "frugt" om måneden, de penge dækker alle ekstraudgifter som maddage fødselsdags gaver nyt legetøj det det koster at tage på div udflugter osv osv, en af de BH´er de samarbejder med tager frugt penge, og så er der engangs betaling hver eneste gang de skal et eller andet, fx i svømmehalden, hvilket betyder at de kun gør det en gang om måneden, hvor vores unger kommer det hver uge, hos dem løber egenbetalingen nemt op i 200 kr om måneden. Forældrene der er prutte sure, hvilket jeg så sandelig godt forstår, jeg ville dælme også være træt af hele tiden at skulle punge ud, så helere de sætter vores frugt penge lidt op... har man hos os en streng måned økonomisk, så er der ingen der banker en oven i hovedet for ikke at betale frugtpenge den måned (bare vi betaler en gang hvert halve år) dvs vi resikere ikke at må lade det gå ud over indholdet i madpakken.

Vores legeplads, tager alle forældre en nap med i sommermånederene, en enkelt dag, har vi til opgave at slå grasset og feje fliserene, oven i har vi 1 til 2 arbejdsdage om året, hvor nye planer bliver ført ud i livet (fx nye gangstier rundt på legeplassen, maling af legeredskaber opsætning af nye redskaber, og nu vi er i gang bliver der da rydtet op fejet fliser osv) vi rå hygger os med det, og bestyrelsen har naturligvis sørget for rigeligt med mad til både børn og voksne, endnu bedre er det at det uden tvivl styrker det sociale i byen (jeg bor i en by med omkring 550 indbyggere, her er vi vand til at give et nap med hvor der bliver bedt om det) Vi er frit stillede til at lave det om, og betale os fra de der ting, men det betyhder også at vi fravælger indkøb af nyt og fratager børnene deres tur i svømmehald, samt ture på rideskolen og maddagene, det vælger vi 100% selv.

Artiklen skriver at det er problematisk når forældrene skal passe hinandens børn, ikke at jeg er ueni, men jeg vil da godt nok mange gange helere have en af de andre forældre til at se efter mine unger, end jeg vil have en vildt fremmed lige så lidt pedagogudd til at gøre det, det sys jeg er endnu mere problematisk, jeg kender de andre forældre og ved at de ikke er udd og forventer derfor heller ikke at de er helt så proffe, mens jeg ikke kender vikaren og derfor ikke kan se om denne er udd eller ej, og der af naturlige årsager vil forvente og forlange en hvis proffesonalisme, det vil jeg faktisk gøre selv om at jeg ved at personen ikke har en relevant udd. Det er mange gange nemere for mig som forælder at tale med en anden forælder om alvortlige emner omkring mine børn, jeg ved at de udemærket ved hvordan det er at have børn, de har ikke glemt det, for de står jo selv midt i det, og behøver ikke syntes det er flovt hvis der er problemer inden i hjemmet eller i BH´en, hvor hvis det fx er en ældre dame eller helt ung knøs kommunen har sendt i arbejdsprøvning, dem har jeg altså ikke lyst til at vende den slags med, og jeg sys det er ubehageligt når de står og "peger fingre" både af mig, men også af de andre forældre, samtidig med at jeg ved at de inden overhovedet ikke aner en pind om børn, eller deres erfaring bygger på et samfund og de prinsipper der var for 30 år siden. Tag revlsretten, det er altså ret nyt den er blevet frataget os forældre, alle ved det, jo, men jeg tør godt våge den påstand at det er nemere for os nutidige forældre at leve med ikke at benytte den, end det er for en der har praktiseret det i mange år at ligge den ubehagelige og dårlige vane på hylden... nej helere en af de andre forældre, end en fremmed, for ligegyldigt hvordan vi end vender og drejer det, så får indstuditionerne bare ikke flere penge, ikke så længe vi bliver ved med at vælge de lava skatter og lav forælderbetaling til.

Noget andet er så, at vi i DK selv har valgt at vi vil have en regering der har en holdning der går på, at vi naturligvis er frit stillede til at skifte indstudition, og frit stillede til slet ikke at sende vores børn nogle stedder, det vælger vi da helt selv. Jammen hvad med øknomien? Vil man vælge at tjæne/have penge, vælger man ogsåp at få ens børn passet under de forhold der tilbydes... vi vælger helt selv. Det er nu en gang os selv der har valgt at vi vil tage ansvaret på vores egne skuldre, sammen med lavere skatter og lavere forælderbetalinger, og så må vi jo ligesom også tage konsekvenserne, man kan ikke både blæse og have mel i munden.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.