Fra hvornår tæller farens barsel? Den dag jeg går i fødsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.434 visninger
11 svar
13 synes godt om
3. juni 2013

MissMona

Hej alle,

Jeg kan ikke lige finde ud af hvor jeg skal finde ud af det, men fra hvornår går tælleren på farens barsel i gang? (Han ønsker at holde de 14 dage og har derefter af arbejdet fået lov til at holde sommerferie i umiddelbar forlængelse derefter)

Hvis jeg fx går i fødsel/ får veer henover 1 døgn, Tæller faderens 14 dages barsel så fra min første ve starter (han vil jo gerne stå ved min side) eller tæller den først fra barnet er ude, måske det døgn, måske flere døgn senere? (Og han dermed selv skal betale sig fra at holde fri til at stå ved min side til barnet er ude? Og har han ret til at holde spontant fri fra første ve?)

Enligthen me please,

På forhånd tak,

MissMona

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. juni 2013

lucas<3

Jeg tror nok det er fra du har født. Det gjorder det for min Eks. 

Anmeld

3. juni 2013

Juliekp

MissMona skriver:

Hej alle,

Jeg kan ikke lige finde ud af hvor jeg skal finde ud af det, men fra hvornår går tælleren på farens barsel i gang? (Han ønsker at holde de 14 dage og har derefter af arbejdet fået lov til at holde sommerferie i umiddelbar forlængelse derefter)

Hvis jeg fx går i fødsel/ får veer henover 1 døgn, Tæller faderens 14 dages barsel så fra min første ve starter (han vil jo gerne stå ved min side) eller tæller den først fra barnet er ude, måske det døgn, måske flere døgn senere? (Og han dermed selv skal betale sig fra at holde fri til at stå ved min side til barnet er ude? Og har han ret til at holde spontant fri fra første ve?)

Enligthen me please,

På forhånd tak,

MissMona

Nu blev jeg sat igang, så vi vidste hvornår jeg skulle føde. Min kæreste fik barsel fra den dag jeg skulle føde og 14 dage frem

Vil tro at hans barsel gælder fra når du har født.

Anmeld

3. juni 2013

Jupiter

MissMona skriver:

Hej alle,

Enligthen me please,

På forhånd tak,

MissMona

Jeg er 99,9 % sikker på at barslen først starter dagen efter barnet er født!

Dvs. føder du søndag aften kl. 23.55, så har far barsel fra og med mandag (det gælder også hvis du føder søndag morgen kl. 04.05 fx) 

Anmeld

3. juni 2013

Moma

Min mand "bestemte selv" i samarbejde med hans arbejde, hvornår hans barsel begyndte.

Jeg har begge gange født i sommerferien. Den lille er født en mandag, og min mand havde selvfølgelig fri den dag (en feriedag), og så begyndte hans 14 dages barsel plus lidt ferie mandagen ugen efter.

Nu ved jeg ikke, om man stadig får et ophold på barselsafsnittet eller patienthotel i forbindelse med fødsel af første barn. Men dengang jeg fødte vores den første (for 9 år siden), var der mange der først tog barsel, når mor og barn kom hjem fra sygehuset.

Anmeld

3. juni 2013

Fenja09

MissMona skriver:

Hej alle,

Enligthen me please,

På forhånd tak,

MissMona

Fra den dag du har født.

/Fenja 

Anmeld

3. juni 2013

Silas&Mille

Den gælder fra den dag du føder.

Men han kan også vælge at udsætte den lidt, så han fx først holder de 14 dage når barnet er 6 uger gammel. 

De 14 dage skal bare afholdes inden barnet fylder 14 uger (mener jeg det er).

Anmeld

3. juni 2013

MissMona

Tak for svar allesammen, I virker ret enige, så jeg føler mig oplyst! God dag til alle!

Anmeld

3. juni 2013

Benjamins'mor

Han burde selv kunne vælge hvornår, det gjorde min kæreste, jeg fødte en mandag, men han gik først på barsel mandagen efter fordi jeg lagde på barselsgangen indtil om fredagen.

Anmeld

3. juni 2013

Taniakb

MissMona skriver:

Hej alle,

Enligthen me please,

På forhånd tak,

MissMona

Min valgte selv.. Jeg fødte onsdag, lå på sygehuset nogen dage.. Også aftalte han med arbejdet at han startede på barsel mandag..

Han blev smidt hjem fra arbejde da jeg havde rimelig regelmæssigt veer om tirsdagen og fødte først onsdag eftermiddag..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.