Nikolaj (fra januar, altså 3½ år) han taler helt rent og næsten helt grammatisk korrekt. Det eneste ord han ikke kan sige helt rigtig, det er værelse. Der bytter han lige om på s og l. Ellers taler han i lange flotte sætninger f.eks. Se mor, jeg har bygget en flyver. Det er en concord, og der er både haleror og sideror på til at stabilisere den.
Jeg har ALDRIG rette mine børn når de har sagt noget forkert, men jeg har tilgengæld altid gentaget det de sagde, bare i en korrekt udgave. Hvis de f.eks. spørg mig: Mor, har du låsede døren op? Så svare jeg: Ja, jeg har LÅST døren op. Hvor jeg så lægger ekstra tryk på det ord som de sagde forkert. Jeg kan selvfølgelig ikke sige, om det er grunden til at de taler rent. Begge mine drenge er gået i gang med at tale meget sent, men tilgengæld har de talt rent og korrekt meget hurtigt. Men det tager det ihvertfald til sig. Jeg tror nemlig ikke på at det virker befordrende for indlæringen at blive rettet på. Selv synes jeg ikke der findes noget mere irriterede, end at få at vide: Du gør det forkert. Du skal gøre det sådan her i stedet for. Men hvis folk kommer og siger: jeg kan lige vise dig en smart måde at gøre det på (eller ligende) så er jeg meget mere åben og modtagelig for hvad de siger. -og jeg tænker at det samme gælder mine børn. Hvis jeg starter med at sige: det hedder altså ....., så tror jeg slet ikke de høre efter. Men hvis jeg bare taler korrekt til dem, så opfanger de det, og kopier det. (ligesom de kopier andre ting, f.eks. som en skrev om 'den skide solcreme' det fangede barnet jo også med det samme)
(og storebror på 5 taler og flot, selvom der er et enkelt ord vi er dybt uenige om. Han mener nemlige at det hedder Stempelstanger, mens jeg holder på at det hedder stempelstænger. men det er nærmest blevet til en leg, at vi diskutere det)
Anmeld