Hvor rent taler jeres børn på 3 år??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.175 visninger
11 svar
0 synes godt om
5. juli 2009

lonemus

Jeg er lidt nysgerrig for at vide, hvor rent børn i 3-års alderen egentlig skal kunne tale.
Kan jeres udtale alle ord perfekt og taler de meget tydeligt og klart??

Min datter, som fylder 3 år i næste måned, forstår alt og kan sige alt, og hun snakker rigtig meget. Hun har dog svært ved at sige f og nogle gange v - det kommer lidt an på ordet.
Man kan sagtens føre en samtale med hende, nogle ord kan dog være svære at forstå - dog mest for andre, som ikke taler med hende dagligt.

I dag kom en pige på snart 3 i vuggestuen over og talte med mig..hende havde jeg svært ved at forstå.....hun talte ikke tydeligt.
Omvendt har jeg mødt nogle deroppe, som taler meget tydeligt!!

Hvor tydeligt taler jeres??
Det skal siges, at min datter begyndte først at snakke rigtigt og sige alle ord, da hun var 2 år og 8 mdr......det må da osse betyde lidt!

Lone

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juli 2009

fam.4xc

lonemus skriver:

Jeg er lidt nysgerrig for at vide, hvor rent børn i 3-års alderen egentlig skal kunne tale.
Kan jeres udtale alle ord perfekt og taler de meget tydeligt og klart??

Min datter, som fylder 3 år i næste måned, forstår alt og kan sige alt, og hun snakker rigtig meget. Hun har dog svært ved at sige f og nogle gange v - det kommer lidt an på ordet.
Man kan sagtens føre en samtale med hende, nogle ord kan dog være svære at forstå - dog mest for andre, som ikke taler med hende dagligt.

I dag kom en pige på snart 3 i vuggestuen over og talte med mig..hende havde jeg svært ved at forstå.....hun talte ikke tydeligt.
Omvendt har jeg mødt nogle deroppe, som taler meget tydeligt!!

Hvor tydeligt taler jeres??
Det skal siges, at min datter begyndte først at snakke rigtigt og sige alle ord, da hun var 2 år og 8 mdr......det må da osse betyde lidt!

Lone

Da jeg var til 3 måneders samtale med BH havde vi en snak om netop dette...

Caroline var alderssvarende i sproget som 3 år og 3 mdr... og vi aftalte at se tiden an.... ændrede det sig ik var det en mulighed at få en tale pædagog på... nu hvor hun er 4 år er vi blevet enige om at det behøves ik, men der er da stadig ting hun udtaler sjovt, men det tror jeg mere er fordi hun opfatter vores udtalelse af ordene lidt anderledes indimellem ;-)

Hun spurgte jo en dag om hun måtte sige Fuck din nisse nar ??!!??

Anmeld

6. juli 2009

lonemus

fam.4xc skriver:

Da jeg var til 3 måneders samtale med BH havde vi en snak om netop dette...

Caroline var alderssvarende i sproget som 3 år og 3 mdr... og vi aftalte at se tiden an.... ændrede det sig ik var det en mulighed at få en tale pædagog på... nu hvor hun er 4 år er vi blevet enige om at det behøves ik, men der er da stadig ting hun udtaler sjovt, men det tror jeg mere er fordi hun opfatter vores udtalelse af ordene lidt anderledes indimellem ;-)

Hun spurgte jo en dag om hun måtte sige Fuck din nisse nar ??!!??

Men hvis hun var alderssvarende, hvorfor skulle I så se tiden an??? - det forstår jeg ikke..........!!!

Stefanie er osse slem til at sige me, når hun mener jeg...så der retter vi hende hele tiden og hun er blevet bedre til at huske det nu.
I går sagde hun til lillebror; din lille lort - og så grinede hun.......UPS, så fik faren dårlig samvittighed, for sådan plejer han at sige til lillebror, når han driller ham...og det fangede Stefanie lige!!!

En dag kunne jeg heller ikke finde solcremen og ledte desperat i hele huset efter den, inden børnene skulle i vuggestuen. I min store frustration fik jeg sagt: åh, jeg skal osse bare finde den skide solcreme! Bagefter sagde hun lige så rent: ja, den skide solcreme........man skal passe på sit ordvalg nu...

Lone

Anmeld

6. juli 2009

Rose

Kender alt, alt for godt det der med at man liiige skal passe på hvad men siger.... det er stensikkert at det de ikke skal fange, det fanger de, hæ hæ

Har en pige på 4, hun har talt meget tydeligt og klart fra hun var 2 1/2, men hun ville ikke rigtig sige noget i vuggestuen, hun var meget genert. Hun er to-sproget, måske var det også årsagen til at hun ikke snakkede særlig meget i vuggestuen. Men altså herhjemme, der snakkede hun som et vandfald og gør det stadig. Hun bygger gerne om på stavelserne i ordene, men det er vist meget normalt..... F.eks. "bandtørst = tandbørst" og "kølespalet = køleskabet" "kørt under = kørt over" (Når vi snakker om hvorfor det er farligt at gå på vejen) og så videre i den dur. Men der var mange af hendes jævnaldrende i børnehaven da hun var omkring de 3 der ikke talte særlig tydeligt. Jeg er også totalt spasser til at forstå hvad de siger og står som en anden dum forældre og siger "hvad siger du? tusind gange, før jeg endelig fatter at de bare skal tisse, vil vise en tegning eller andet.....

Knus Hanne

Anmeld

6. juli 2009

Mumto3

Nikolaj (fra januar, altså 3½ år) han taler helt rent og næsten helt grammatisk korrekt. Det eneste ord han ikke kan sige helt rigtig, det er værelse. Der bytter han lige om på s og l. Ellers taler han i lange flotte sætninger f.eks. Se  mor, jeg har bygget en flyver. Det er en concord, og der er både haleror og sideror på til at stabilisere den.

Jeg har ALDRIG rette mine børn når de har sagt noget forkert, men jeg har tilgengæld altid gentaget det de sagde, bare i en korrekt udgave. Hvis de f.eks. spørg mig: Mor, har du låsede døren op? Så svare jeg: Ja, jeg har LÅST døren op. Hvor jeg så lægger ekstra tryk på det ord som de sagde forkert. Jeg kan selvfølgelig ikke sige, om det er grunden til at de taler rent. Begge mine drenge er gået i gang med at tale meget sent, men tilgengæld har de talt rent og korrekt meget hurtigt. Men det tager det ihvertfald til sig. Jeg tror nemlig ikke på at det virker befordrende for indlæringen at blive rettet på. Selv synes jeg ikke der findes noget mere irriterede, end at få at vide: Du gør det forkert. Du skal gøre det sådan her i stedet for. Men hvis folk kommer og siger: jeg kan lige vise dig en smart måde at gøre det på (eller ligende) så er jeg meget mere åben og modtagelig for hvad de siger. -og jeg tænker at det samme gælder mine børn. Hvis jeg starter med at sige: det hedder altså ....., så tror jeg slet ikke de høre efter. Men hvis jeg bare taler korrekt til dem, så opfanger de det, og kopier det. (ligesom de kopier andre ting, f.eks. som en skrev om 'den skide solcreme'  det fangede barnet jo også med det samme)

(og storebror på 5 taler og flot, selvom der er et enkelt ord vi er dybt uenige om. Han mener nemlige at det hedder Stempelstanger, mens jeg holder på at det hedder stempelstænger. men det er nærmest blevet til en leg, at vi diskutere det)

Anmeld

6. juli 2009

Frederikke80

Profilbillede for Frederikke80
Min søn fylder også 3 i næste måned, og han taler helt rent, og har faktisk gjort det længe. Men de er så også meget imponeret over ham nede i vuggestuen, så tror det er meget normalt at de ikke taler helt rent når de er næstem 3.

Jeg kan da i hvert fald høre når jeg henter ham i vuggestuen at de andre børn der er på alder med ham taler lidt mere "baby-agtigt". Og der er også børn i min datters børnehave der ikke taler helt rent endnu.

Min datter snakkede ikke nær så godt som 3 årig som min søn gør, men hun havde også problemer med ørerne.

Men jeg synes ikke du skal være bekymret for hende, men vente nogle måneder og se. Går ud fra hun skal starte i børnehave her i næste måned, så kan du jo evt. snakke med dem dernede om det hvis du ikke synes det bliver bedre.

Anmeld

6. juli 2009

Knudsen

Jeg er pædagog og arbejder i en børnehave, jeg kan ikke lige lade være med at kommer med min viden.
Børns sprog udvikler sig meget forskelligt og man skal helst ikke sammenligne for meget (ved godt at det er svært)
Når de kommer i børnehave skal pædagogerne i samarbejde med forældrene sprogteste børnene inden de bliver 3 år og 4 mdr. Dette er et krav fra regeringens side og er et rigtig godt materiale.
Hvis der bliver vurderet nogle udtale vanskeligheder får talepædagogerne direkte besked og vurderer derefter indsatsen.
I de fleste tilfælde skal barnet bare udvikles og modnes naturligt.

Det lyder bestemt ikke som om at din datter har nogle problemer. Hun skal bare udvikles stille og roligt.
I behøver ikke at retter hende i jeg/mig hele tiden. Må selvfølgelig godt indimellem, men det er især vigtigt, at I selv udtaler jeg tydeligt når I taler. Det skal nok komme, bare roligt. Pludselig siger hun det korekt.
Jeg har blandt andet oplevet en dreng på 5 som sagde mig hele tiden og det hjalp overhovedet ikke at rette ham. Da han ikke var klar i sin udvikling til at "huske" at sige jeg. Talepædagogen ville ingen indsats gøre, da det ikke er et krav at han skal kunne sige det rigtige i en alder af 5 år. Pludselig fik han det selv justeret og siger nu aldrig mig, men altid jeg.

Puha, det blev godt nok et lidt langt indlæg, men håber at det kan hjælpe lidt.
Hilsen Janni

Anmeld

6. juli 2009

wamse

Min datter er 3 år og 3 mdr og hun taler ikke 100% rent. Ord med K er lidt svære, og børnehaven har da også været fremme med at de ikke hører hendes tale ret meget, men det bekymrer mig ikke, for hun er meger genert og hun taler væsentligt mere her hjemme end i børnehaven. Synes hendes udtale er okay.

Anmeld

6. juli 2009

lonemus

Tak for jeres svar .)

Jeg kan se, at min datter passer meget godt sammen med jeres, hun er genert og den lidt stille type, men hun snakker som et vandfald herhjemme, dog ikke i vuggestuen. - Og dog, en ny vikar har hun virkelig åbnet op for, hun snakker meget sammen med hende. En pædagog fra en anden stue sagde i dag, at hun snakker simpelthen hele tiden, og meget med de andre store børn.
Så den med hendes egen stue siger hun ikke taler, den tror jeg ikke på...måske er det bare pædagogerne derinde, som ikke er så gode til at starte en samtale - de har næsten kun små babyer derinde og er ikke så gode til at tage sig af de 2 eneste store stuen har - ikke når vi taler udvikling, sprog osv .

Rart at vide det ikke kun er min datter, som er lidt genert

Tak for jeres indlæg, jeg er nu helt afslappet omkring det

Anmeld

6. juli 2009

fam.4xc

lonemus skriver:

Men hvis hun var alderssvarende, hvorfor skulle I så se tiden an??? - det forstår jeg ikke..........!!!

Stefanie er osse slem til at sige me, når hun mener jeg...så der retter vi hende hele tiden og hun er blevet bedre til at huske det nu.
I går sagde hun til lillebror; din lille lort - og så grinede hun.......UPS, så fik faren dårlig samvittighed, for sådan plejer han at sige til lillebror, når han driller ham...og det fangede Stefanie lige!!!

En dag kunne jeg heller ikke finde solcremen og ledte desperat i hele huset efter den, inden børnene skulle i vuggestuen. I min store frustration fik jeg sagt: åh, jeg skal osse bare finde den skide solcreme! Bagefter sagde hun lige så rent: ja, den skide solcreme........man skal passe på sit ordvalg nu...

Lone

jamen Janni beskriver faktisk hvorfor længere nede ret så godt ;-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.