Fødselsberetning.
Ja jeg havde hele tiden sagt jeg ville føde den 25 marts selvom min termin var den 8 april.
Jo tættere vi kom på datoen jo mere sikker var jeg på at det ikke ville komme at holde stik da jeg slet ikke følte der var noget under opsejlning.
D. 24 går jeg i seng og ca 23.45 skal jeg lige et smut på toilettet. da jeg kommer ind igen går der vel ca 10 min(kl 00:00) så begynder jeg at få plukveer som der er meget system i. ligger for sjovt og tager tid bare for lige at tjekke om jeg nu var ved at blive tosset. falder hen og vågner igen ved 03 tiden. plukveerne er tiltaget godt i styrke og nu er jeg ikke længere i tvivl om at lillemanden nok får fødselsdag den 25 marts. da klokken er 04 går jeg ind i stuen da jeg ikke kan holde ud at ligge ned mere. og ja kl 5 vækker jeg manden da veerne tiltager godt i styrke og vare 1 min og der er ca 4 min imellem. snakker med fødegangen og de vil gerne jeg kommer ind da jeg er en hurtig føder samt jeg skal have antibiotika når jeg er gået i fødsel pga en tidligere fødsel.
Kommer ind på sygehuset kl 6. bliver undersøgt og livmorhalsen er fuldt udslettet men er kun 2 cm åben. får kørt en strimmel og der er godt gang i mine veer. efter et godt stykke tid får jeg lov til lige at gå en halv time så jeg kan komme ned i kiosken og så håbe jeg kan få lidt mere gang i det hele. Da jeg kommer op igen ja så er veerne begyndt at falde i styrke og de kommer nu med længere og længere tid imellem. kl 11 får vi besked på at vi bare kan køre hjem igen da jeg stadig ikke har åbnet mig mere end de 2 cm og ja nu er veerne aftaget så meget at der nok er ca 10-15 min imellem. I stedet for at tage hjem køre vi et smut til frederikssund for at hilse på steffens arb kollegaer. er hjemme igen ca kl 13. sidder og snakker lidt og får en kop kaffe der er værd at drikke for det er det på sygehuset godt nok ikke. jeg går i bad og nej hvor var det skønt at stå under det varme vand, for selvom mine veer var aftaget en del bed de godt fra sig når de var der.
Når en jeg tænkte jeg jo nok hellere måtte prøve at få sovet lidt, for havde jo ikke fået meget søvn om natten. tørre mig og idet jeg skal til at stå ud af badekarret kommer der et lille plask(klokken er nu 14). kigger ned og ser noget grumset vand ligge i badekarret. vidste godt at det var vandet der var begyndt at gå og ja det var ikke rent vand, men grønt. skyller mig og tørre mig igen og det hele gentager sig. sådan stod jeg et stykke tid hvorpå jeg tilsidst skyndte mig ud og tage et bind under mig. får kaldt på steffen og spørg om han ikke lige vil tjekke om vores nabo er gået i seng, for så må han meget gerne lige få hente ham så vi kan komme afsted igen. imens får jeg ringet til fødegangen som fortæller mig at jeg skal kommer derind med det samme(ja det havde jeg godt nok også tænkt mig) og at jeg så skulle forberede mig på at jeg ikke kom hjem igen før jeg havde født.
Vi får sagt farvel til sólvá og Mikkel igen igen og sætter kursen mod Hillerød igen.
Ankommer til fødegangen lidt i kl 15.
kl 15 begynder der at komme reglmæssige veer.
Jeg kommer op og ligge og de får mig undersøgt. jeg er nu 3 cm åben så lidt er der sket men ikke meget. tænker at det her kommer at tage lang tid. men nu er fødslen da gået i gang så der er kun en vej og det er at holde ud og få lillemanden ud.
Pga. det grønne vand sætter de en elektrode fast på hovedet af den lille så de kan følge hvordan han har det. jeg får desuden kørt en strimmel igen og det ser fint ud. Jeg får lagt drop så jeg kan få antibaotika (grundet mikkels fødsel)
tidsfornemmelse har jeg ikke, men omkring kl 16 får jeg lov til at gå ud og tisse for er godt nok ved at sprænge og hver gang der kommer en ve føler jeg at jeg skal holde lidt for meget igen for ikke at at komme til at tisse.
dog skal jeg love dem ikke at sætte mig og til at føde på toilettet. kommer ind og bliver undsøgt og er nu 5 cm åben. hmm 2 cm på 1 times tid. Lillemanden ligger lidt højt så de vil gerne jeg sidder på en boldt ved siden af sengen. ikke lige det jeg havde mest lyst til men de fik mig overtalt og da først jeg har fået sat mig kan jeg ikke komme op igen så den havde de regnet godt ud.
hver gang der kommer en ve sidder jeg og småhopper på bolden, det virker som om veen så bliver mindre smertefuld.
efter et stykke tid spørg jm stud. charlotte om mine veer er blevet slemmere og ja det er de, siger jeg føler jeg skal presse men det kan jo ikke passe da jeg under en time før kun var 5 cm åben. bliver siddende lidt og trangen til at presse kommer nærmere og nærmere. jeg blev tilbudt lattergas, men sagde jeg ikke ville bruge det før lige inden jeg fødte da jeg gerne ville ha den fulde efekt af det når det var.
Jeg kommer endelig op på sengen igen og siger undskyld men jeg skal altså presse, men måtte ikke. men kan dog ikke holde det tilbage. de klipper mine sexet nettrusser af da jeg ikke kan sprede mine ben, så de kan få dem af mig. Jeg ligger på siden, og da jeg jo ikke kan sprede mine ben må steffen holde det ene ben mens jeg ligger og presser hans hånd så meget at han ømmer sig højlydt. kl. 17.14 presser jeg første gange og 3 presveer samt 2 sug lattergas senere flyver Daniel ud til os kl 17:17. 3120 gram og 48,5 cm lækker dreng, med mørkt hår... åbnede mig de sidste 5 cm på under 1 time, så forstår jeg da bedre at mine veer blev så kraftige. i mine papir står der at fødslen fra start til slut tog 2 timer og 14 minutter.
Da Daniel kom ud gik der ikke længe før stuen blev fyldt op af div. læger, bag/forvagt osv. jeg fik Daniel op til mig i under 1 min før han blev taget af en læge. pga det grønne vand han havde slugt ville lungerne ikke foldes helt ud så han blev suget og fik ilt.
Der kom en læge fra Neo med en kuvøse, så han kunne komme op og få lidt hjælp. han fik lagt c-pap foran mig og så brød jeg sammen. tankerne om at Mikkel lå på Neo med c-pap i længere tid fik lige slået mig ud af den.
Steffen havde ikke haft mulighed for at tage billeder da han kom ud, men fik lov at tage 2 billeder af ham i kuvøsen.
Steffen gik med op på Neo, mens jeg kom på benene. fik afvide jeg ikke måtte forlade fødestuen før der var gået 2 timer, men 10 min efter de var gået med Daniel var jeg oppe på mine ben, havde fået tisset(et krav for at komme på barselgangen) kan love for at de 2 timer gik langsomt.
Da jeg endelig måtte forlade stuen mødte jeg min bror, kæresten og hendes datter samt steffen, og sammen gik vi op til Daniel. øv hvor gjorde det ondt ikke at kunne tage ham op og kramme ham.
Fik dog af vide jeg kunne få en seng på Neo så jeg kunne være ved ham. lækkert.
Da jeg blev alene efter steffen var taget hjem fik jeg Daniel ud til mig og nej hvor var det lækkert at sidde med ham, havde bare lyst til at sidde der hele aften/natten. Han fik taget C-papen ud efter 3 timer og fik den ikke i igen. min store dreng.
Vi blev udskrevet næste dag til stuegang ved middags tid.
Det skal ikke undre mig jeg har glemt lidt, men hvis det er bliver det rettet så snart jeg kommer i tanke om det.
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)
Anmeld