Anonym skriver:
Vi vil gerne giftes, har været forlovet længe. Min kæreste er på kontanthjælp. Jeg får ca 5000 udbetalt, min kæreste får de der 10000 udbetalt som forsøger. (Begge dele efter skat) før skat hedder hans 13000 et eller andet og mit hedder 6700 ca.
Jeg er under 25 år, min kæreste er over 25 år.
Hvad vil der ske hvis vi gifter os nu, og/eller når den nye kh reform træder i kraft ?
Håber nogle kan hjælpe da jeg synes det er s*ide svært at finde ud af.
I tjener ikke nok til at kunne forsørge hinanden, så som det er lige nu vil ikke ske noget.
"Ægtefæller er forpligtet til at forsørge hinanden indbyrdes. Det betyder, at når den ene ægtefælle mister sin indtægt, er det den anden ægtefælle, der har forsørgelsesforpligtelsen.
Kun hvis den samlede indkomst hos ægtefællerne er under et vist niveau, og ægtefællerne ikke har formue, kan der bevilges kontanthjælp fra kommunen.
Hvis den ene ægtefælle tjener under to gange taksten for forsørgere, hvilket i 2013 svarer til 13.952 x 2 = kr. 27904 kr. pr. måned, er den anden ægtefælle som udgangspunkt berettiget til kontanthjælp."
Jeg tror ikke der vil være den store forskel efter reformen træder i kraft, medmindre du kommer til at tjene mere end det du gør nu. Det er faktisk en fordel at være gift fremfor samlevende pr. 1 Januar 2014, fordi man så har mulighed for at få partnerens skattefradrag. Det er ikke muligt når man lever papirløst.
Men for at i kan være helt sikre synes jeg at din kæreste skal ringe til sin økonomiske rådgiver og høre hvad "konsekvenserne" er ved en evt. vielse.
/Fenja 
Anmeld