Ørebarn, autisme eller bare langsom?? (lang-sorry)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. maj 2013

mn

Happiness skriver:

Lukas skal til ørelægen imorgen, da vuggestuen synes han er bagud med sproget. Han lukker sig tit ind i sig selv når der er for meget larm i vuggestuen. Pædagogen har set det før, hos et barn der havde problemer med ørene, så hun anbefalede os at få det tjekket.

Jeg synes jo også at Lukas er lidt bagud. Men han siger mange flere ord herhjemme.

Han lukker sig ikke ind i sig selv herhjemme, men har godt set det, når der er mange børn når jeg aflevere eller henter i vuggestuen.

Jeg er selv pædagog og har efterhånden arbejdet mange år med udviklingshæmmede. Så jeg får straks tanker som autisme, eller lignende. Da han også er meget detaljeorienteret, og har svært ved at komme videre med noget andet, før detaljen er rettet.  

Dog har vi også bidt mærke i at han tager sig en del til øret, især når han har været forkølet. Og han er begyndt at tale meget højt (læs: RÅBE), så det kan jo også være noget om snakken. Og han har svært ved vise bogstaver, så som "s", "f", p"...

Min mor mener så at vi er dybt åndsvage, og han bare er langsom, da jeg selv var ret gammel før jeg snakkede.

Men kan godt mærke at jeg er nervøs omkring det. Et eller andet sted håber jeg sådan at der er noget med ørene imorgen, så det er det der er galt. Det er en forfærdelig tanke, men hellere ørebarn end et barn med autisme. 

I sidste ende håber jeg jo bare at han er sund og rask, og bare er lidt bagud med det sproglige.

Ville egentlig ikke så meget med det her indlæg, andet end at komme af med mine tanker.

Men I er mere end vekommen til at kommentere, hvis I har erfaring med ørebørn eller autisme. (eller bare har et barn der er lidt langsommere end normalen ) Håber det kan give mig mere ro i maven, og gøre at jeg ikke har bidt alle mine negle til rødderne inden imorgen formiddag....

Jeg synes det lyder meget som om det er ørerne og det kan der jo nok gøres noget ved så hvis jeg var dig ville jeg tage det helt roligt

Jeg var selv ørebarn da jeg var lille og det var så slemt de troede jeg var døv, indtil jeg fik dræn i og det betød faktisk jeg først snakkede så folk kunne forstå mig da jeg var 4 år. 

Derudover har jeg en sygdom nu på øret, som gør når der er flere end 3 der snakker så kan jeg slet ikke hører hvad de siger og så er det altså svært at føre en samtale.

Så med mine to erfaringer ville jeg bare sige at jeg tror ikke på du skal bekymre dig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. maj 2013

StudPsyk

Happiness skriver:

Tak for svar!

Han falder fint i søvn, men kan til tider godt vågne mange gange. Han kan ikke udtale ordene korrekt. Han siger fx "Gii" det er en gris... Og Dar er far. Men sådan noget som ko, vov, mad siger han ok. Han kan slet ikke udtale "s". Siger også "du" for sut og "øf" har vi helt opgivet ;-) Han kan simpelhen hverken udtale ø eller f, så han bliver sur når han skal forsøge.

Han taler slet ikke i sætninger endnu. Han kan nogle vendninger, men det er kun "lydene" han siger fx "davomad" tak for mad og "veikke" ved jeg ikke.

Jeg tror han kan forstå stort set alt hvad vi siger. Men kan bare ikke udtale de lidt sværre bogstaver. Og tror måske det giver meget god mening, hvis han ikke helt kan høre dem. "S", R og F er jo ofte bogstaver som ikke er så tydelige igen.

Han bliver 2 til juli, så skulle jo gerne snart kunne sige ordene tydeligt. Det er jo kun mor & far der forstår ham lige pt...

Men det kunne være rart, hvis der "bare" skal lægges et dræn. Det er jo et lille indgreb, men det lyder til at dine børn har haft stor glæde af det!

Men er det ikke meget normalt at børn på den alder taler uklart? Altså når jeg hører de større børn i Roses VS snakke, taler de heller ikke ret klart, og har svært ved de samme bogstaver som du nævner. Nogen gange kan jeg faktisk have lidt svært ved at forstå dem Og det er nu ikke fordi jeg fornemmer de er bagud.

Når det er sagt tænker jeg, at han nok 'bare' er bagud, men måske der godt kan være noget med ørerne.

Nu er Rose godt nok 2-3 måneder yngre, men hun siger pt. ikke andet end "a" for ja, og gu' fanden det er frustrerende! Man vil jo gerne, at de er med sprogligt

Anmeld

23. maj 2013

Happiness

louisevl skriver:

Altså min dreng bliver også 2 til juli og han er ikke bedre til, at snakke end din dreng

Han siger nogle enkelte ord og nogle udtaler han heller ikke korrekt og sætninger snakker han ikke i endnu, men det er altså også ganske almindeligt i den alder

Det er forskelligt, hvor hurtigt børn udvikler i de forskellige ting.

Min mor er dagplejer og siger det er helt normalt, at det først kommer når de er fyldt 2 år....Så det satser jeg på her

Så hvis der ikke er noget galt med ørerne, så er jeg sikker på det lige pludselig kommer

Hilsen en langsom talende, hvor folk først forstod hvad jeg sagde da jeg var 4 undtagen min egen familie  

Pædagogen sagde at de var flere der havde bemærket det dernede. Tror så heller ikke de kan forstå noget af det han siger

Og de sagde at han burde kunne sige mere nu. Og at de har fået besked på at reagere på det når de er tæt på 2, og ikke kan sige enkelte ord tydeligt.

Så det gjorde mig lidt bekymret. Men rart at jeg ikke er den eneste der har et "langsomt" barn Bliver rart at få lidt af det afklaret imorgen

Anmeld

23. maj 2013

Happiness

Mette N skriver:

Jeg synes det lyder meget som om det er ørerne og det kan der jo nok gøres noget ved så hvis jeg var dig ville jeg tage det helt roligt

Jeg var selv ørebarn da jeg var lille og det var så slemt de troede jeg var døv, indtil jeg fik dræn i og det betød faktisk jeg først snakkede så folk kunne forstå mig da jeg var 4 år. 

Derudover har jeg en sygdom nu på øret, som gør når der er flere end 3 der snakker så kan jeg slet ikke hører hvad de siger og så er det altså svært at føre en samtale.

Så med mine to erfaringer ville jeg bare sige at jeg tror ikke på du skal bekymre dig

Min tanke er også at hvorfor han lukker sig ind i sig selv i vuggestuen, er at der er for meget larm, og han simpelthen ikke kan høre hvad de siger, når der er så megen støj. 

Håber ihvertfald på en afklaring imorgen. Men min frygt for autisme er da blevet slået lidt i jorden nu, da de fleste synes det lyder som det "bare" er ørene

Anmeld

23. maj 2013

Happiness

Janne T. skriver:

Men er det ikke meget normalt at børn på den alder taler uklart? Altså når jeg hører de større børn i Roses VS snakke, taler de heller ikke ret klart, og har svært ved de samme bogstaver som du nævner. Nogen gange kan jeg faktisk have lidt svært ved at forstå dem Og det er nu ikke fordi jeg fornemmer de er bagud.

Når det er sagt tænker jeg, at han nok 'bare' er bagud, men måske der godt kan være noget med ørerne.

Nu er Rose godt nok 2-3 måneder yngre, men hun siger pt. ikke andet end "a" for ja, og gu' fanden det er frustrerende! Man vil jo gerne, at de er med sprogligt

Jeg var heller ikke så bekymret før pædagogen sagde at de var flere der havde bemærket det. Og tror faktisk slet ikke de kan forstå nogle af de ord han siger dernede. 

De mener at han skal kunne sige nogle ord tydeligt nu. Og de har fået besked på at reagere på det, hvis børnene ikke gør. 

Jeg har nemlig også svært ved at forstå hvad de lidt større børn siger. Men tror egentligt bare at Lukas lukker sig meget ind i sig selv, og slet ikke prøver at gøre sig forståelig dernede. Der er meget støj, da det er tit alle 3 stuer er ude på fællesstuen. 

Tror måske de er bekymret fordi han også går lidt i "trance" og lukker sig ind i sig selv. Det kan jo ske at han ikke kan høre når der er for meget larm, og adskille lydene eller sortere i dem. For de er godt klar over at han ikke gør det herhjemme.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.