"at være udtrappet af Citalopram" og have ophørssymptomer.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15.302 visninger
9 svar
2 synes godt om
23. maj 2013

Lullaby*

Hej piger

Jeg har efter samråd med min læge, trappet ud af citalopram over længere tid og det går faktisk rigtig godt

Jeg begyndte dog, efter 2 døgn uden medicin at føle mig ekstrem svimmel. Føler at jeg kan besvimme hvert øjeblik det skal være og at jeg ikke har "kontrol" over kroppen, går nærmest rundt i en tåge.

Dette har varet i snart en uge, og kan læse mig til på nettet at det er "normalt" at kunne få disse ophørssymptomer, som kan vare uger..
Hvilket jeg virkelig ikke håber, da det er ulideligt, især når man samtidig prøver at passe sit job. Men jeg prøver at være standhaftig, ja så bliver jeg sgu stædig

Nå men mit spørgsmål lyder:

Er der nogen af jer som har haft symptomer efter endt behandling?
Og hvis ja, hvilke?
Hvor længe gik der, før I var symptomfri?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. maj 2013

Mother-love

Lullaby* skriver:

Hej piger

Jeg har efter samråd med min læge, trappet ud af citalopram over længere tid og det går faktisk rigtig godt

Jeg begyndte dog, efter 2 døgn uden medicin at føle mig ekstrem svimmel. Føler at jeg kan besvimme hvert øjeblik det skal være og at jeg ikke har "kontrol" over kroppen, går nærmest rundt i en tåge.

Dette har varet i snart en uge, og kan læse mig til på nettet at det er "normalt" at kunne få disse ophørssymptomer, som kan vare uger..
Hvilket jeg virkelig ikke håber, da det er ulideligt, især når man samtidig prøver at passe sit job. Men jeg prøver at være standhaftig, ja så bliver jeg sgu stædig

Og hvis ja, hvilke?

Jeg dog ikke haft de problemer med citalopram men har haft det med venlafaxin. Og de symptomer kommer fordi du er trappet for hurtigt ud af dem.

Hvad var den laveste dosis inden du stoppede? Var det de 10 mg? hvis ja så vil jeg anbefale dig at du deler den midt over selvom den er lille og det nok virker latterligt. Men det er det bedste du kan gøre for at undgå de bivirkninger. Og når du så har gået i ca 1-2 uger med det. Og så tager du en dag hvor du ikke tager noget. Og går denne dag fint så tager du næste dag uden også og hvis du begynder og få de symptomer igen så tager du 5 mg hver anden dag i 14 dage. Så skulle du gerne være ude af dem uden for mange bivirkninger.

Min kæreste har prøvet at stoppe med han medicin og efter 1 mdr uden medicinen havde han stadig de bivirkninger og så startede han igen.
Det er fordi kroppen skal trappes ned i medicinen og nogen gange skal de bare gå virkelig virkelig langsomt.

Håber du snart får det bedre

Anmeld

23. maj 2013

bobbles

Lullaby* skriver:

Hej piger

Og hvis ja, hvilke?

Jeg tager 20 mg men der går dog år før jeg skal ud af det

Anmeld

23. maj 2013

gædde/gitte

Lullaby* skriver:

Hej piger

Og hvis ja, hvilke?

nu er det jo mange år siden..

men mener jeg sygemeldte mig fra skole i en uge pga:

Svimmelhed
rysteture
svedture
opkast
træthed
hovedepine....... puh... det var en hård uge

Anmeld

23. maj 2013

Happiness

Jeg tror også du er trappet for hurtigt ud af dem. Jeg er nede på 10mg nu. Skal så fortsætte noget tid endnu. Har snakket om at jeg først skal stoppe med dem 3 mdr inden jeg skal være gravid igen. Da det holder min angst nede.

Men når jeg skal helt ud af det, har min læge sagt at jeg skal tage 10mg den ene dag og 5 den anden dag i 7 dage. Og så ned på 5 mg hver dag i 7-14 dage. Og herefter skal jeg tage 5mg hver anden dag i 7-14 dage, før jeg helt skal ophøre med dem.

Edit: 

Jeg gik fra 20mg ned til 10mg. Det skulle jeg gøre i løbet af 14 dage. De første dage blev jeg svimmel, men det ophørte hurtigt.

Jeg glemte i sidste uge at tage pillerne i 2 dage i træk, og har så efterfølgende haft det rigtig skidt med natsvedeture, svimmelhed og urolig mave... Det er først nu (efter 5 dage) at jeg har det nogenlunde igen. Så det er vigtigt at trappe roligt ud af dem.

Anmeld

23. maj 2013

Lullaby*

michelledam skriver:

Jeg dog ikke haft de problemer med citalopram men har haft det med venlafaxin. Og de symptomer kommer fordi du er trappet for hurtigt ud af dem.

Hvad var den laveste dosis inden du stoppede? Var det de 10 mg? hvis ja så vil jeg anbefale dig at du deler den midt over selvom den er lille og det nok virker latterligt. Men det er det bedste du kan gøre for at undgå de bivirkninger. Og når du så har gået i ca 1-2 uger med det. Og så tager du en dag hvor du ikke tager noget. Og går denne dag fint så tager du næste dag uden også og hvis du begynder og få de symptomer igen så tager du 5 mg hver anden dag i 14 dage. Så skulle du gerne være ude af dem uden for mange bivirkninger.

Min kæreste har prøvet at stoppe med han medicin og efter 1 mdr uden medicinen havde han stadig de bivirkninger og så startede han igen.
Det er fordi kroppen skal trappes ned i medicinen og nogen gange skal de bare gå virkelig virkelig langsomt.

Tak for svar

Jeg har trappet ud af medicinen i samråd med lægen over måneder og har fuldt anvisningerne.. så lægen mener ikke at jeg har trappet ud for hurtigt.

Sidste dosis, jeg var på var 10mg.

Min læge siger at det kan vare lidt før symptomerne er helt væk, og at det er helt normalt selvom man er trappet langsomt ned. Så jeg begynder ikke at dosere uden lægens anvisninger. Men venter og ser tiden an

Ville bare hører hvor længe der er gået for andre, der måske havde været i samme situation.

Anmeld

23. maj 2013

Lullaby*

michelledam skriver:

Hvor meget gik din kæreste op på i mg da han begyndte igen?
Var det for at trappe ud igen for at slippe af med ophørssymptomer eller var det pågrund af et tilbagefald?

Anmeld

23. maj 2013

K&S

Lullaby* skriver:

Hej piger

Og hvis ja, hvilke?

Jeg fik samme seponeringssymptomer, da jeg trappede ud af antidepressiva - jeg sov ikke en hel uge

Jeg mindes, det varede en uges tid og derefter blev det bedre dag for dag

Og det behøver altså ikke være tegn på at du er trappet for hurtigt ud - de fleste vil mærke symptomer fra laveste dosis til ingen dosis...

Anmeld

23. maj 2013

JustMe

Jeg vil mene at det er tegn på for hurtig udtrapning. Sidst jeg forsøgte udtrapning, halverede lægen min dosis - resultatet var en svær depression.

Du må ikke dele pillen. Måden de laves på gør, at alt det aktive stof kan være samlet i den ene ende. Tag hellere en hel pille hver 3. dag eks (alt efter hvor tit du tager nu).

Anmeld

23. maj 2013

Mother-love

Lullaby* skriver:

Hvor meget gik din kæreste op på i mg da han begyndte igen?
Var det for at trappe ud igen for at slippe af med ophørssymptomer eller var det pågrund af et tilbagefald?

Det er ikke det samme min kæreste får. Og da han lider af posttraumatiskstress valgte han at fortsætte med hans medicin.

Jeg ved godt hvad lægerne siger. Men jeg har snakket med den smerteklinik som jeg har gået på over flere gange som har speciale i medicin. Overlægen gode at man IKKE skal have de bivirkninger når man trapper ud derfor skal man gøre det på den måde. Men det er self op til dig selv. Jeg ville bare ikke gå på den måde og specielt ikke når jeg ved at man kan undgå det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.