Wampires skriver:
Nogen gode forslag?
det svære er at der er følgende "krav":
Skal være til at lave indenfor max 40 min.
Må ikke være krydret.
Skal kunne laves i større mængder der kan stilles i køleskabet til næste dag.
Vores budget hedder at vi har 2000 kr til AL husholdning om måneden 2 voksne og en lidt kræsen dreng på 1½ så det skal kunne holdes indenfor budgettet.
Skal være så at jeg kan tabe mig men sønnen kan tage på af det, manden må også gerne tabe sig men ikke ligeså meget som mig.
Håber der kan komme nogen gode forslag.
Jeg har en wok, 2 stegepander(en til ting med æg og en til kød og fisk), tykbundede gryder, tyndbundede gryder, 2 små kasseroller, diverse størrelser og former til ovnen af bradepander.
Kødsovs med masser af grøntsager - er god at lave i større portioner og fryse ned så der er til lasange, pitabrød og spaghetti. sønnike kan få en klat smør i, hvis han skal tage på, og du kan spare på pastaen hvis du skal tabe dig.
Boller i karry - også god til frys. Igen, smørklat eller en slat fløde i sønnikes.
Alternativt kan der laves kylling i karry - køb frosne kyllinger på tilbud (ofte kan man få 4-5 stk for 100 kr), kog hele skidtet og lav suppe af kogevandet og lidt af kødet med masser af grønt i. Frys det kød ned du ikke bruger i passende portioner.
Kyllingen kan også bruges i pitabrød eller på hj lavet pizza his man ønsker. Eller i en lækker salat/pastasalat.
Pastasalat, kartoffelsalat og bulgursalat er billigt, nemt og kan sagtens laves til et par dage. Et med en helstegt kylling/frikadeller/karboader eller hk bøf som tilbehør.
Pasta testarossa er sundt billigt og nemt - kan også laves som lasange hvis man ønsker det.
Rugbrødsmadder er der jo heller ingen der dør af engang imellem, og til tider bager jeg et brød eller en gang klatboller til aftensmad. Hvis jeg gider laver jeg en gang tunmousse (i stedet for smør bruger jeg en klat græsk youghurt 10% eller creme fraice 38%) eller æggesalat som pålæg.
Pitabrød med tun og grønt er jo også nemt og relativt billigt.
Kan også finde på at koge et par æg, lave en lækker grøn salat og riste et par flutes og så med tun til.
Jeg prøver at planlægge mine indkøb, såedes at basishusholdningen fyldes op den 1 i mdr (toiletpapir, konserves osv). Går efter tilbuddene og køber gerne varer på sidste salgsdato. I går var der fx et tilbud på cuvettesteg der har sidste anvendelsesdato i dag - 1,6 kg for 65 kr. købte en til fryseren og skar 4 store bøffer af den anden der også røg i fryseren - resten stegte jeg som steg i ovnen, og der er masser tilbage til pålæg eller biksemad. Dvs kød til 3 dage plus pålæg for 65 kr - det er da billigt!
Det var umiddelbart mine bedste sparetips. Men må sige at jeg synes at det er et meget lavt husholdningsbuget (KAN lade sig gøre uden tvivl, en alligevel), især hvis der skal handles bleer mv for de 2000 kr. Jeg forsøger selv at holde et buget hvor jeg hver d 1 hæver 3500 kr og bruger ca 700 til indkøb af basisvarer, bleer osv. så er der 6-700 kr tilbage at handle for pr uge, og det er meget passende hvis jeg kan undgå impulskøb og for meget guf