Eksperthjælp: 6 mdr gammel der ikke triller

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18.954 visninger
0 svar
0 synes godt om
15. maj 2013

Kari Skovmand

"6 mdr gammel der ikke triller"

Hej..

vi har en dejlig datter på 6 mdr. som på nogle punkter ikke er helt med motorisk, (syntes jeg). Hun kan endnu ikke trille fra mave til ryg eller omvendt og tager heller ikke fat i sine fødder. Hun er de sidste par uger blevet bedre til at gribe ud efter ting og holde dem og se på dem i længere tid. Det syntes jeg nu hun har været længe om at starte med. Jeg kan se det bliver bedre.

hun har ikke været vildt meget på maven de første par måneder grundet at hun har gylpet meget.

Hun er en glad pige som smiler, pludrer og "taler" med legetøjet. Rigtig god til øjenkontakt og opmærksom. Hun kan hive sig op at stå og hæve sin overkrop op, når hun eks er færdig med at amme.(eller forsøger ihærdigt)hun sidder også med støtte.

Når hun ligger på maven og ryggen bevæger hun sig indimmel lidt væk fra hvor jeg har placeret hende. Hun tager ikke rigtig fat i legettøj på gulvet når hun er på maven har måske gjort det få gange. Er det fordi det er hårdt for hende? hun kan godt hæve sig op i strakte arme liggende på maven.

Jeg ved godt man ikke skal sammenligne de små, men ville bare så gerne hun kunne mere hvor hun er nu og øver med hende motorisk hver dag på maven på bold, rulleøvelser, babysvømning osv.

skal vi være bekymrede eller er det okay og det kommer?

udover det har hun fået fladt baghovet og jeg har hende sjældent i skråstol skal jeg lige nævne. Jeg ligger hende til siderne når hun sover i sin barnevogn men havd gør man om natten? hun har det med at rette hovedet op eller flytte lidt på sig.

kh svanen@

Karis svar

Hej Svanen@

Nej, jeg mener ikke I skal være bekymrede ud fra det, du skriver.

Lige bortset fra mavelejet, og det at trille, kan jeg høre jeres datter er udviklingsmæssigt godt med. Det er korrekt hun burde gøre antræk til at trille nu, men den absolutte igangsætter for trillestadiet er maveleje. Så hvis hun ikke er blevet trænet tidligt nok og hyppigt nok i maveleje fra start grundet gylp, er det klart at hun for det første er i risiko for at udvikle fladt baghoved, og for det andet kommer forsinket igang med trilleriet, uden at det betyder hun er generelt motorisk forsinket.

Jeg bemærker du skriver, at hun på nuværende tidspunkt sidder med støtte. Jeg vil kraftigt anbefale jer, ikke at lade hende sidde op før hun selv er i stand til at indtage den siddende position uden hjælp fra jer, først da er ryggen klar til belastning i den oprette stilling. Så ja, du skal fortsætte det gode du allerede er i gang med, træne maveleje mest muligt, både på bold og på gulv, så er jeg sikker på hun snart begynder at trille, og så får du samtidig aflastet baghovedet. Husk når I træner maveleje, at varigheden pr. gang ikke er så vigtig, men derimod hyppigheden. Med det mener jeg, at I bør ligge hende på maven rigtig, rigtig hyppigt, (hver gang I ligger hende fra jer) men lade hende bestemme hvor lang tid hver gang. Hun skal ikke tvinges til at ligge i x antal minutter pr gang, og risikere at udvikle negative associationer til det at ligge på maven. Når hun ikke gider mere, tager I hende op, og kan så igen kort tid efter prøve én gang til.

Mht baghovedet og søvn, kan jeg ikke anbefale andet end at du også forsøger at ligge hende på siderne om natten. Der findes en kilepude der er udviklet til at rette op på skæve/flade baghoveder, men jeg tror jeres datter er så gammel nu, at hun er for stor til den. Har alligevel kopieret linket til puden ind her: http://www.babyparadise.dk/shop/baby-sleep-ez-175p .html

Endelig skal du vide, at baghovedets facon heldigvis rettes en del alene i takt med at kraniet vokser, så f.eks. når hun når 2-års alderen vil hun under alle omstændigheder ikke se så flad ud som nu.

Håber du/I kan bruge mit svar til noget. Bare klø på!

De bedste hilsner

Kari

Kari tilbyder grundig undersøgelse, kiropraktisk behandling og vejledning af ovennævnte problemer. Hun har klinik i Kolding, men har et godt kendskab til andre børnekiropraktorer rundt om i landet, og kan derfor henvise til en kiropraktor tæt på dig.

Se Karis hjemmeside: FlicFlac.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.