Eksperthjælp: Meget uregelmæssige menstruationer - hvordan bliver jeg gravid med nr 2?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.010 visninger
0 svar
0 synes godt om
6. maj 2013

Tina Sandager

"Meget uregelmæssige menstruationer - hvordan bliver jeg gravid med nr 2?"

Hej.

min kæreste og jeg har en datter på 19 mdr. (det tog os ca 1 år at lave hende)

nu vil vi gerne lave en mere

vi har ikke brugt beskyttelse siden jeg fødte, og der er ikke sket noget for 4 mdr siden gik vi "all in" og begyndte virkelig på projekt baby.

men mine cyklusser er helt vildt uregelmæssige.. den længste jeg har haft var på 64 dage, den korteste på 18 dage

jeg har en tid ved lægen da jeg gerne vil tjekkes, det kan jo ikke være normalt ...

men hvis der nu ikke er noget galt, hvad så ? hvornår skal jeg teste med ægløsningsteste? er der evt noget jeg kan tage for at få en mere regelmæssig mens, eller bare øge chancerne for graviditet ? (eller noget min mand kan tage?)

kan jeg risikere at jeg slet ikke "laver" æg til ægløsning?? og i så fald, hvad skal vi så forvente? ingen lillebror/søster? eller...?

vi er begge unge, så alderen burde ikke være problemet...

hilsen k

Tinas svar

Kære K,

God ide at tage til lægen - jeg gætter lidt på at du måske har det der hedder PCO (Polycystisk ovarie syndrom), som betyder at istedet for at løsne et stort æg hver måned, så er der en hel masse små umodne ægblærer i dine æggestokke, og det er sjældent at der sker en ægløsning - hvilket bevirker at dine menstruationer er meget uregelmæssige.Hvis du googler PCO kommer der en hel masse oplysninger frem til dig.

PCO påviser man ved en ultralydskanning af dine æggestokke, og det skal du have lavet hos en privatpraktiserende gynækolog. Vælg gerne en der har speciale i infertilitet - det kan du spørge din egen læge om.

Du skal også have taget nogle blodprøver for at checke dine hormoner - igen gør det via gynækologen, hvis ikke din egen læge virkelig har styr på de ting.

Hvis du har PCO så influerer det også på dit insulin stofskifte - dvs hvis du samtidig er overvægtig, så kan den rigtige kost (diabetiker kost) være med til at regulere din cyklus. Det kan det iøvrigt også hvis du ikke har PCO men er overvægtig.

Uanset hvad der er på spil, er det rigtige for dig at blive udredt ordentligt og så finde ud af om der evt skal hjælp fra en fertilitetsklinik, for at I kan få en lillebror/lillesøster.Hvis du har PCO så kan du blive insemineret på det offentliges regning. Hvis du er nødt til at få lavet reagensglasbehandling, så skal I på privatklinik, fordi I allerede har 1 fælles barn.

Held og lykke med projektet.

De kærligste hilsner,

Tina

Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.

Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.