Eksperthjælp: Vi ønsker os brændende tvillinger ved insemination - kan vi selv gøre noget for at det kan lykkes?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.324 visninger
0 svar
0 synes godt om
2. maj 2013

Tina Sandager

"Vi ønsker os brændende tvillinger ved insemination - kan vi selv gøre noget for at det kan lykkes?"

Vi er i behandling for at få endnu en graviditet. Det er lykkedes os før på naturlig vis.

Min pco er blevet værre og har derfor meget sjældent ægløsning, haft 1 ægløsning på over 3 mdr (den periode jeg har testet for ægløsning) derfor skal jeg i behandling, ellers har jeg ikke svært ved at blive gravid, eller nogle problemer.

Vi har et brændende ønske om tvillinger, og ønsker selvfølgelig størst mulig chance for graviditet, så forløbet bliver så kort som muligt. Planen er at jeg skal på hormoner, og derefter insemineres. Jeg er 100% indforstået og villig til reduktion ved mere end 2 fostre. Ved at man ofte hører man tilstræber en graviditet med et barn.

Men hvad er vires chancer for tvillinger og er der noget man kan gøre, og hvad tillader klinikkerne, kan man imødekomnes lidt i forhold til øget chance for de meget ønskede tvillinger. Vi håbede på der blev insemineret ved 3 gode æg, da vi har hørt 3 er maks antal æg, og er det nu også sådan?

Håber du kan hjælpe os med lidt svar og viden i ønsket på endnu et ønskebarn, og endnu mere det brændende store ønske om tvillinger

På forhånd tak

Tinas svar

Kære "Drømme",

allerførst beklager jeg at du har måtte vente lidt på svar fra mig - jeg har haft ferie.

Det er rigtigt at man inseminerer ved ca 3 follikler (ægblærer), da jeg arbejdede i feltet - var det nok gennemsnittet. Nogle gange kan det være at man inseminerer ved 4 æg, men så er det fordi at de ikke allesammen er lige store i størrelsen og super flotte.

Jeg kan godt forstå dit ønske om tvillinger - det deler du med mange som er i behandling og drømmer om at "slå to fluer med et smæk".

Når det så er sagt, så er det min holdning (og nok også de fleste danske fertilitetslæger) at fosterreduktion, er noget der ABSOLUT skal undgås og kun bruges under tvingende omstændigheder, netop når der er flere end to fostre.

Jeg har haft arbejdet med kvinder som desværre har måtte ty til dene nødløsning pga firlinger - og jeg kan kun fortælle dig hvor psykisk smertefuldt det bare har været og hvor store følelsesmæssige omkostninger det medførte - så det er bare ikke noget nogen gravid skal ønske sig at gennemgå!!!!!

I Danmark prøver man altid kun "at lave" singlegraviditeter og man stiler aldrig efter at lave tvillinger. Det er der rigtigt mange gode grunde til - som du garanteret godt ved. Så jeg kan ikke give dig nole gode råd her, andet end at graviditeter ved insemination har en højere risiko/chance for at de ender ud med tvillinger.

Så du må krydse fingrene og håbe at det bliver som du ønsker dig.

Mange kærlige hilsner,

Tina.

Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.

Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.