Eksperthjælp: Hvad skal sædtallet ligge på før det kan lade sig gøre at blive gravid "derhjemme"?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.252 visninger
0 svar
0 synes godt om
2. maj 2013

Tina Sandager

"Hvad skal sædtallet ligge på før det kan lade sig gøre at blive gravid "derhjemme"?"

Hej Tina

Min mand og jeg har været igennem 3 IVF forsøg uden held nogen af gangene..
Det jeg er lidt forvirret over er den melding vi har gået ang. min mands sædkvalitet.. Inden vi gik igang skulle vi jo begge tjekkes igennem for at finde en årsag til barnløsheden.. Her fandt vi ud af at jeg umiddelbart intet fejler, men at min mands sædkvalitet er meget nedsat.. Min forvirring starter omkring her, min mands første prøve viste at hans sædkvalitet var på omkring 400.000 så derfor kom vi IVF behandling.. Men ved alle forsøgene var hans kvalitet på omkring 1.500.000.. Og vi fik af vide at chancerne for at blive gravide naturligt ikke var helt udelukket..
Mit spørgsmål er så, hvad skal sædkvaliteten ligge på for at man vurdere om det kan lade sig gøre ved hjemme arbejde?

Jeg håber du kan hjælpe mig..

Venlig Hilsen Den Forvirrede

Tinas svar

Kære forvirrede,

allerførst beklager jeg at du har måtte vente på svar fra mig - jeg har haft haft ferie.

Jeg kan godt forstå din forvirring.

Hvis din mands sædtal var på 400.00 i en oprenset prøve, så er det meget lavt. Normalt henviser man mænd til udredning på Rigshospitalets afd for reproduktion (dvs kromosanalyse) når sædtallet i en oprenset prøve er under 1 mill per ml. Dett gør man for at sikre at der ikke er en gentisk fejl, som man risikerer at videregive til et kommende barn ved IVF beh. Ofte finder man ikke nogle "fejl" ved de undersøgelser.

Hvis din mand kun har 1,5 mill sædceller per ml i en oprenset prøve, er det ikke noget højt tal og det er fornuftigt at lave IVF eller ICSI beh (mikroinsemination - hvor man sprøjter en sædcelle direkte ind i ægcellen). Jeg vil umiddelbart sige at jeres chancer for at blive spontant gravide er meget små. Men der forekommer altid "mirakler" i biologien, så ingen regel uden undtagelse.

Nogle mænd med lav sædkvalitet har godt af at lave om på deres kost, droppe rygning (hvis det er tilfældet hos ham?) og tage kosttilskud. Men det er ikke et område hvor jeg har erfaring, derfor skal du søge hjælp et andet sted - hvis det kunne have interesse hos jer?

Uanset hvordan jeres behandlinger forløber, er det altid vigtigt at holde gang i sexlivet og kærligheden. Så gør det for fornøjelsens skyld - og hvis miraklet skulle ske at du skulle blive spontant gravid - uden hjælp - er det jo bare fantastisk.

Jeg ønsker jer al mulig held og lykke med jeres behandlinger.

De kærligste hilsner,

Tina.

Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.

Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.