hjælp mig lige med læge sprog

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

643 visninger
9 svar
4 synes godt om
30. april 2013

Anonym trådstarter

Har haft det svært både med depression og angst. Var indlagt for en måned siden på psykiatrisk afdeling da jeg ikke kunne overskue livet mm. Var lige nu her inde på min e journal på sundhed.dk og se hvad de havde skrevet. Der stod nu ikke så meget men der stod at jeg havde en psykisk lidelse. Hvad betyder det? Er det at man er psykisk syg eller?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. april 2013

gædde/gitte

Anonym skriver:

Har haft det svært både med depression og angst. Var indlagt for en måned siden på psykiatrisk afdeling da jeg ikke kunne overskue livet mm. Var lige nu her inde på min e journal på sundhed.dk og se hvad de havde skrevet. Der stod nu ikke så meget men der stod at jeg havde en psykisk lidelse. Hvad betyder det? Er det at man er psykisk syg eller?

narh... psykisk syg kan jo grad bøjes...

men en psykisk lidelse er jo hvad en depression er... psyken der fejler noget...

lad være med at hæfte dig ved navnet... noget skal de jo kalde det. Vær glad for at det er en anerkendt sygdom og du nu får lidt hjælp

god vind fremover!

Anmeld

30. april 2013

Anonym trådstarter

gædde/gitte skriver:

narh... psykisk syg kan jo grad bøjes...

men en psykisk lidelse er jo hvad en depression er... psyken der fejler noget...

lad være med at hæfte dig ved navnet... noget skal de jo kalde det. Vær glad for at det er en anerkendt sygdom og du nu får lidt hjælp

god vind fremover!

undrede mig bare ved navnet.. tænkte om det betød at jeg måske ikke var helt rask! det er jeg jo nok ikke 100% på et plan ellers var jeg jo ikke blevet indlagt.

Anmeld

30. april 2013

LRJ

Nej du er ikke psykisk syg, en psykisk lidelse kan være mange ting. f.eks stress, angst, tvangstanker, depression osv. som kommer engang imellem, det er ikke noget du behøver lide af hver dag, men nogen gør det alligevel. 

en psykisk lidelse kan også komme pga.  forskellige situationer, som f.eks post traumatisk stress - du er jo ikke psykisk syg når du har det, men har en lidelse  

men som Gædde/gitte skriver lad vær med at hænge dig i det de skriver og nyde hjælpen - der er mange der ikke får hjælpen  

Anmeld

30. april 2013

gædde/gitte

Anonym skriver:

undrede mig bare ved navnet.. tænkte om det betød at jeg måske ikke var helt rask! det er jeg jo nok ikke 100% på et plan ellers var jeg jo ikke blevet indlagt.

jo jo jo bare rolig

jeg har selv været der.... man anses for rask, når man rask melder sig, og forsikrings mæssige når man har været alm fungerende og uden medicin i 3 år

Anmeld

30. april 2013

Anonym trådstarter

gædde/gitte skriver:

jo jo jo bare rolig

jeg har selv været der.... man anses for rask, når man rask melder sig, og forsikrings mæssige når man har været alm fungerende og uden medicin i 3 år

jeg har startet op på mit nye medicin i 2 uger nu så det er jo ikke rigtig gået ind og virket endnu har det dog langt bedre end da jeg blev indlagt men er stadig ikke helt på toppen dog er jeg glad for at jeg har fået mere overskud til børnene i hverdagen det fyldte meget at jeg er meget alene med dem og det kan det til tider stadig gøre. Men min læge har sagt at jeg nu min. skal tage mine piller i 1 år

Anmeld

30. april 2013

Anonym trådstarter

LRJ skriver:

Nej du er ikke psykisk syg, en psykisk lidelse kan være mange ting. f.eks stress, angst, tvangstanker, depression osv. som kommer engang imellem, det er ikke noget du behøver lide af hver dag, men nogen gør det alligevel. 

en psykisk lidelse kan også komme pga.  forskellige situationer, som f.eks post traumatisk stress - du er jo ikke psykisk syg når du har det, men har en lidelse  

men som Gædde/gitte skriver lad vær med at hænge dig i det de skriver og nyde hjælpen - der er mange der ikke får hjælpen  

kan bare ikke lade være at tænke på det ord.. Får det nærmest helt dårligt nu

Anmeld

30. april 2013

LRJ

Anonym skriver:

kan bare ikke lade være at tænke på det ord.. Får det nærmest helt dårligt nu

Det skal du ikke, For de skriver det kun for at de er noget at kalde det, du må ikke hænge dig i det, - det gjorde jeg da jeg havde post traumatisk stress og jeg udviklede pludselig også angst og stress fordi jeg hængte mig i deres ord, og du skal ikke have det dårligere end du evt. har det / har haft det  

Anmeld

30. april 2013

gonefishing

Anonym skriver:

Som andre skriver, er en psykisk lidelse netop mange ting. Og hvis de bare skriver det, vilke jeg ikke tage det for noget volsomt.
Igen.. mange går til tider ned med flaget af en eller anden grund, der er stadig langt fra "hvidt" til "sort"

Anmeld

30. april 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

En psykisk lidelse vil jo bare sige, at du lider psykisk - og både depression og angst er psykiske sygdomme, ligesom influenza er en fysisk sygdom. Her og nu er du ramt af psykisk sygdom, derfor får du jo også medicin imod det, og måske og forhåbentlig er du rask igen om kort tid. 

Jeg ved ikke, hvad du hellere ville kalde det - ligesom både halsbetændelse og cancer er fysiske sygdomme/lidelser, er spektret over psykiske sygdomme/lidelser bredt - fra mild depression til kronisk skizofreni, fx. 

Jeg har taget medicin mod depression i mange, mange år og er helt igennem velfungerende - har ikke haft tilbagefald i mange år, men kan ikke undvære medicinen og skal sikkert tage den livet ud. Det er jo langt fra sikkert, det også vil gælde dig, men selv hvis det gør, så er det i mine øjne at sidestille med, at man tager forebyggende medicin mod for højt blodtryk eller lignende. Jeg synes, at jeg er superheldig at leve i en tid, hvor der er effektiv behandling at få. Min far begik selvmord, da jeg var en lille pige, fordi der ikke var samme hjælp at få som nu - og så kan jeg sagtens leve med at lade mig medicinere for at undgå at komme derud. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.