En psykisk lidelse vil jo bare sige, at du lider psykisk - og både depression og angst er psykiske sygdomme, ligesom influenza er en fysisk sygdom. Her og nu er du ramt af psykisk sygdom, derfor får du jo også medicin imod det, og måske og forhåbentlig er du rask igen om kort tid.
Jeg ved ikke, hvad du hellere ville kalde det - ligesom både halsbetændelse og cancer er fysiske sygdomme/lidelser, er spektret over psykiske sygdomme/lidelser bredt - fra mild depression til kronisk skizofreni, fx.
Jeg har taget medicin mod depression i mange, mange år og er helt igennem velfungerende - har ikke haft tilbagefald i mange år, men kan ikke undvære medicinen og skal sikkert tage den livet ud. Det er jo langt fra sikkert, det også vil gælde dig, men selv hvis det gør, så er det i mine øjne at sidestille med, at man tager forebyggende medicin mod for højt blodtryk eller lignende. Jeg synes, at jeg er superheldig at leve i en tid, hvor der er effektiv behandling at få. Min far begik selvmord, da jeg var en lille pige, fordi der ikke var samme hjælp at få som nu - og så kan jeg sagtens leve med at lade mig medicinere for at undgå at komme derud.
Anmeld