"Manglende søvn om natten"
Hej Kari
HÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP!
Jeg har virkelig brug for dit råd, jeg har en søn David der bliver 2år til august også har jeg en søn Daniel på 6mdr. David trives hel perfekt og sover hel fint igennem om natten. fra kl. 20 til syv om morgenen. Det har han gjort siden han var 2mdr, og er en glad dreng der går i vuggestue
Daniel på 6 mdr havde kolik de første 3mdr som nu er over, men mit største problem er, at jeg desværre ikke får noget søvn om natten. Jeg er klar over at børn ikke er ens, men jeg har virkelig forsøgt ALT for at få Daniel til at sove natten igennem. Hans daglige rutine ser således ud:
Morgen kl. 07.00 ca
Flaske med mme
Formiddag kl. 10.00 ca
havregrød med frugt og sødmælk i kop
1times lur ca
Frokost kl. 13.00 ca
Grød med vand i kop
1½ - lur
Eftermiddag kl.16.00 ca
Flaske med mme
2timers lur
Aftensmad kl.19.00 ca
Grønsagsmos med fisk/kød og sødmælk i kop
Inden seng kl. 22.00 ca
Vælling
MEN han vågner ca. kl.02.00 om natten og kl.04.00 igen, hvilke har påvirket mig rigtig meget. Jeg er blevet så træt efterhånden at jeg kan slet ikke fungere om dagen. Det går udover mit humør (MEGET) og min energi forsvinder simpelthen.
Han har aldrig sovet med os i sengen, og han sover kun i sin egen seng ligeså snart han får vælling, så han ved at nu det aften og godnat tid. Ellers sover han i stuen på en skråstol som skal vippes før han sover.
Jeg har forsøgt at give ham sut og vand, men det fungerede kun i 2 dage også nægtede han at sove alle de andre gange medmindre han får mme.
Jeg tager ham ikke op og har også forsøgt at lade ham græde, men han bliver så hysterisk..! :-(
Please giv mig råd, da jeg er så udkørt og ønsker inderligt at han får sovet igennem om natten. Både mind mand og jeg har forsøgt disse metoder, med vand og sut.. tag ham i bad inden seng, men intet har hjulpet..!
Hvad gør vi forkert? og hvad skal ændres?? Vi er på bar bund lige PT.
Vi glæder os til at høre nærmere, og håber du kan hjælpe de trætte forældrer..
Karis svar
Kære Hanna
Tak for din besked. Jeg håber jeg kan hjælpe dig, men det er altid svært i situationer, hvor årsagen ikke nødvendigvis er oplagt.
Jeg antager, at du har talt med din sundhedsplejerske om Daniel? Jeg synes hans daglige rutine ser rigtig fin ud, men måske sundhedsplejersken der kender ham bedre, kan pege på eventuelle muligheder for tilrettelser.
Med den alder Daniel har, kan det være rigtig svært at vurdere, om det blot handler om at "skære igennem", eller om der eventuelt kan være noget der hindrer ham i at kunne sove mere end de 4 timer sammenhængende. Jeg fornemmer gennem dine oplysninger at I har forsøgt at være konsekvente, spørgsmålet er, om I har været vedholdende med - og enige om - den konsekvente stil? På det personlige plan har vi haft rigtig gode erfaringer med bogen "Godnat og sov godt", men den er også meget udskældt af ikke-tilhængerne. Et blidere alternativ er "sov igennem uden gråd".
Jeg kender ikke detaljer fra din søns fødsel, men da han har lidt af kolik er det også muligt, at han har nogle problemer fra muskler og led, der forårsager hhv. kolik og søvnproblemer. Jeg har gennem min behandling hjulpet mange spædbørn til en bedre og mere rolig søvn. Ingen tvivl om, at det er udelukkelses metoden, men hvis I føler jer mere trygge ved det, kunne I vælge at få Daniel vurderet hos en erfaren børnekiropraktor for at få be- eller afkræftet om der er en fysisk forklaring på hans afbrudte søvn.
Håber mit svar kan hjælpe jer videre
De bedste hilsner
Kari
Kari tilbyder grundig undersøgelse, kiropraktisk behandling og vejledning af ovennævnte problemer. Hun har klinik i Kolding, men har et godt kendskab til andre børnekiropraktorer rundt om i landet, og kan derfor henvise til en kiropraktor tæt på dig.
Se Karis hjemmeside: FlicFlac.dk