Hvad er jeres putte rutine?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.374 visninger
10 svar
2 synes godt om
17. april 2013

christina92

Jeg har vidst brug for lidt inspiration og hjælp til at finde en god putterutine.

Føler ikke jeg har helt fingeren på pulsen længere, og kan ikke finde ud af om det er fordi hun ændre rytme igen eller bare bliver sur over min putte "taktik"

Hun er snart 7 måneder

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. april 2013

Malli

Min datter er knapt 8 måneder, og vi gør det samme hver aften!

Vi laver en flaske, og går op på hendes værelse , ruller gardiner ned, tænder en svag natlampe, og sidder så i en lænestol hun har på værelset, hvor hun får flasken, imens jeg synger 2 rolige sange. Når hun er færdig med at spise, så lægger jeg hende i hendes seng, giver hende dyne på, hendes sut og nusseklud, siger godnat, og hiver en spillebamse op.
Så falder hun selv i søvn, som oftest inden for 5-10 min og nogen gange skal vi lige op og give sutten igen og sige godnat.
Den måde har vi gjort det på, siden hun var 3 1/2 mdr.
Jeg vil så snart hun ikke får en godnat flaske mere, skifte denne ud med en bog som vi kan læse inden hun bliver puttet'!

Jeg har gjort nøjagtig det samme med min store datter da hun var lille, og der har ALDRIG været nogen problemer med at putte hende, ej heller nogensinde skulle sidde ved hende når hun skulle sove

Hvordan foregår jeres putning?

Anmeld

17. april 2013

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
christina92 skriver:

Jeg har vidst brug for lidt inspiration og hjælp til at finde en god putterutine.

Føler ikke jeg har helt fingeren på pulsen længere, og kan ikke finde ud af om det er fordi hun ændre rytme igen eller bare bliver sur over min putte "taktik"

Hun er snart 7 måneder

Nu er mine 2 og 5 år. Men har altid gjort det samme fra dag 1.
Skal lige siges at kl har ændret sig lidt.

Men jeg starter altid med at sige 5 min før og igen 2 min før at nu skal der gøres nat klar.

Jeg vasker så børnene i ansigtet den mindste med ble vaskes også der. Så børster vi tænder og derefter læser vi en bog ( i starten bestemte jeg nu skiftes mine børn) så synger jeg en natsang for den hver hvorefter jeg siger godnat og går ud

Anmeld

18. april 2013

christina92

Malli skriver:

Min datter er knapt 8 måneder, og vi gør det samme hver aften!

Vi laver en flaske, og går op på hendes værelse , ruller gardiner ned, tænder en svag natlampe, og sidder så i en lænestol hun har på værelset, hvor hun får flasken, imens jeg synger 2 rolige sange. Når hun er færdig med at spise, så lægger jeg hende i hendes seng, giver hende dyne på, hendes sut og nusseklud, siger godnat, og hiver en spillebamse op.
Så falder hun selv i søvn, som oftest inden for 5-10 min og nogen gange skal vi lige op og give sutten igen og sige godnat.
Den måde har vi gjort det på, siden hun var 3 1/2 mdr.
Jeg vil så snart hun ikke får en godnat flaske mere, skifte denne ud med en bog som vi kan læse inden hun bliver puttet'!

Jeg har gjort nøjagtig det samme med min store datter da hun var lille, og der har ALDRIG været nogen problemer med at putte hende, ej heller nogensinde skulle sidde ved hende når hun skulle sove

Hvordan foregår jeres putning?

Jamen vi forsøger at geare ned efter hun har spist kl. 18.

Så står den på bad og nattøj

Lidt hygge og nulren

Så natbabs og så bliver hun lagt ned i seng til sig selv med sut og bamse. Så kysser vi godnat og slukker lyset og går.

Det kan sagtens være vi bare skal være mere vedholden men det virker som om hun ikke hel kan finde ro på denne måde

Anmeld

18. april 2013

Malli

christina92 skriver:

Jamen vi forsøger at geare ned efter hun har spist kl. 18.

Så står den på bad og nattøj

Lidt hygge og nulren

Så natbabs og så bliver hun lagt ned i seng til sig selv med sut og bamse. Så kysser vi godnat og slukker lyset og går.

Det kan sagtens være vi bare skal være mere vedholden men det virker som om hun ikke hel kan finde ro på denne måde

Jeg tror det er meget normalt i denne alder, de er så bevidste nu. Vi havde for en uges tid siden, hvor hun også var svær at putte, og blev rigtig sur og hys når vi sagde godnat og gik ud. Efter et par dage, så begyndte hun også at rulle rundt i seng, og var oppe og stå i kravlestilling. Efter nogle minutter skreg hun, fordi hun simpelthen ikke kunne finde tilbage til sovepostition.

Efter nogle dage med en sur lille dame, som ikke ville puttes og sove, så vendte det tilbage til normalen.

Det lyder da til i har et hyggeligt aften/putteritual, og jeg ville ikke kunne finde på noget "bedre" det skal jo heller ikke blive en kæmpe lang seance, med alle mulige indslag. Så jeg synes i skal holde fast i det, og så tror jeg helt naturligt at det nok skal vende tilbage til normalen igen

Anmeld

18. april 2013

Isabella_mor

hos os har vi fast rutine..

først får han vitaminpille mens han enten ser tv, eller vi leger lidt stille og roligt.. mest tv'et bliver brugt fordi det får ha tl at slappe af, hvor han oftest bliver opstemt af at lege eller hvor der ikke sker noget.. 

efter han har sist vitaminpillen får han skiftet ble og får nattøj på. børstet tænder, så går vi ind på værelset eller sidder i sofaen og læser et par små bøger og så er det bare under dynen og tænder natlamperne og så er det godnat.. her ber han så om vand, det får han.

nogengange synger jeg en sang.. 

han plejer at falde i søvn forholdsvis hurtigt. 

Anmeld

18. april 2013

christina92

Malli skriver:

Jeg tror det er meget normalt i denne alder, de er så bevidste nu. Vi havde for en uges tid siden, hvor hun også var svær at putte, og blev rigtig sur og hys når vi sagde godnat og gik ud. Efter et par dage, så begyndte hun også at rulle rundt i seng, og var oppe og stå i kravlestilling. Efter nogle minutter skreg hun, fordi hun simpelthen ikke kunne finde tilbage til sovepostition.

Efter nogle dage med en sur lille dame, som ikke ville puttes og sove, så vendte det tilbage til normalen.

Det lyder da til i har et hyggeligt aften/putteritual, og jeg ville ikke kunne finde på noget "bedre" det skal jo heller ikke blive en kæmpe lang seance, med alle mulige indslag. Så jeg synes i skal holde fast i det, og så tror jeg helt naturligt at det nok skal vende tilbage til normalen igen

Så tror jeg vi holder fast i det og forsøger videre!  Lidt standhaftighed må der til

Anmeld

18. april 2013

EnSødMor

christina92 skriver:

Hun er snart 7 måneder

Min pige er næsten også 7 måneder... 

Hun er for tiden meget stædig og vil Ikke i seng, vi plejer ellers at slappe af efter aftensmad, putte lidt også får hun nattøj på, ind i seng og så læser vi en historie... Så plejer hun at falde i søvn... Men lige pt er vi i en dårlig vane med at ryste og vugge i armene.... ;-( 

Anmeld

18. april 2013

Malli

Så tror jeg vi holder fast i det og forsøger videre!  Lidt standhaftighed må der til

Jeg tror du kan være ganske rolig, og tror det er meget aldersbetinget!
Jeg tror det værste man kan gøre, er at vise usikkerhed på at den lille dame tror hun skal til at styre showet, og ikke stiller sig tilfredse med hvad mor og far bestemmer

Jeg var meget bevids om ikke at ændre på proceduren, også selvom jeg måske skulle ind til 50 gange inden hun faldt i søvn, fordi hun var sur og ikke ville sove. Men jeg puttede hende dejligt igen, sagde godnat igen og igen. Det havde helt sikkert været nemmere at tage hende i mine arme, og stå og vugge hende i søvn, men så kan man kæmpe med at skulle ud af det 

Hold fast i at i ved hvad der er det bedste og hyggeligste, og ikke begynde at ændre for meget for hende - der er nok af fornyelse i det lille hovede i forvejen

Hun bliver "normal" igen inden længe

Held og lykke med det!

Anmeld

18. april 2013

Sitrani

christina92 skriver:

Hun er snart 7 måneder

Hehe... Ja, børn ændre sig hele tiden, men der er det vigtigt at holde fast som forældre, og blive ved, uden at ændre noget på baggrund af, at dit barn stritter imod.... selvfølgelig kan man ændre lidt på rutinen når ens børn blir ældre, men jeg gør i hvert fald en dyd ud af, at min datter ikke skal "bestemme" hvordan og hvornår hun skal puttes Min datter er godt nok næsten 2 år her til sommer..

Sådan her gør vi herhjemme:

Hun får børstet tænder og får nattøj på, og selvfølgelig en ren ble.. Så læser vi et par bøger, og jeg lægger hende i hendes seng og trækker gardinet for.. Så synger jeg nogle godnatsange, som hun selv vælger, og så kysser jeg hende godnat, og går ud af hendes værelse.. Ca hver tredje dag kommer hun i bad, inden hun får nattøj osv. på....

Det sker fra tid til anden, at min datter protesterer, og ikke vil sove osv. Men jeg insisterer på, at det skal hun, og efter ca. en uges tid, giver hun op på en måde, og finder sig i det igen, men der er jo forskel på en pige på 2 og en på 7 mdr

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.