600 gram frugt og grønt...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

438 visninger
4 svar
2 synes godt om
17. april 2013

birthee

Jeps, vægten kaldte på mig imorges, og puha et grimt tal der stod på den  har taget 3 kg på efter jeg har født - og havde ellers tabt mig til mindre end før jeg blev gravid... fyha, det er en slem en at få i hovedet...

Nå, men sundhedsstyrelsen siger jo 600 gram frugt og grønt om dagen...Frugten er jo nem nok for mig, men:

Hvad får/spiser du af grønt?

Mvh. Birthe

P.S. Barnevognen skal vidst til at have en gåtur hver dag 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. april 2013

FamilenStorm

birthee skriver:

Jeps, vægten kaldte på mig imorges, og puha et grimt tal der stod på den  har taget 3 kg på efter jeg har født - og havde ellers tabt mig til mindre end før jeg blev gravid... fyha, det er en slem en at få i hovedet...

Nå, men sundhedsstyrelsen siger jo 600 gram frugt og grønt om dagen...Frugten er jo nem nok for mig, men:

Mvh. Birthe

Her skal barnevognen også ud og trille noget mere ;-)

Men med hensyn til grøn laver jeg gerne en snackskål/pose med gulerødder som er skåret i mundbidder, og rød snackpeber.. Når det er summer har jeg også ærter med..

Nogle har også blomkål og broccoli med som snack.. Og ellers går man heller ikke galt i byen med en gang briccolisalat :-)

Anmeld

17. april 2013

Albertsen92

Jeg er desværre meget dårlig til at spise frugt og grønt, selvom jeg elsker det. det bliver tit bare 0 om dagen for det meste.

Anmeld

17. april 2013

Line&Mike

birthee skriver:

Mvh. Birthe

Herhjemme spiser vi rigtig mange grøntsager - vil ikke nævne dem alle, men et nyt tiltag vi har gjort for nylig er at skifte pastaen og risen ud med grøntsager:

Til Bolognese får vi fx revet blomkål som "pasta/ris". Blomkålen gør vi ikke noget ved, men jeg har hørt at nogle synes det smager godt at svitse den i soya.

I vores lasagne får vi squash eller andre grøntsager som kan suge lidt væske (i stedet for lasagneplader). Derudover putter vi også gulerødder, spinat, champignon og løg i kødsaucen til lasagnen.

Sidst er vi begyndt at lave juice/smoothie efter bøgerne af Mads Bo. Opskrifterne er bare rigtig gode, og er en super god kilde til lidt ekstra grøntsager i hverdagen. Hvis vi har nået at lave det aftenen før, starter vi morgendagen med et glas juice/smoothie. Det smager super godt, og så indeholder det jo faktisk rigtig mange forskellige grøntsager, som man måske ikke lige ville gå hen og spise fra køleskabet - fx selleri, rødbede og ingefær.

Det var lige lidt forslag herfra 

Anmeld

17. april 2013

Kloster

Ja det er fint nok med 600 gr frugt og grønt, men bare man lige får tænkt på at frugt indeholder rigtig meget frugtsukker = som også er sukker...

Tag og sats på max 2 stk frugt om dagen og pløj bare afsted med grønt... Alt det man kan guffe i sig... Kogt, svitset i god olie, råt osv...

Letkogt fintsnittet spidskål (smager som ærter)

letkogt broccoli - også det meste af stammen. Er der rester tilbage dagen efter, kan dette svitses let i olie.

Alm kogte posegrøntsager.

Blomkål, gulerødder, store rå champignon hvor man knækker stammen af og fylder hullet op med en god flødeost fx Buko rucola pesto ost. Rodfrugteblanding - skræl og sær dem i stave, olie og salt på og ind i ovnen. Smager fantastisk..

En rå peberfrugt, cherrytomater, alm tomater i både. Selvfølgelig agurk, ærter.

Bare ikke kartofler (som faktisk også er en grøntsag, emn indeholder meget stivelse/kulhydrater) og majs.

Jeg spiser ikke ris, pasta, kartofler, sovs og brød. Så meget af min kost er kød, grøntsager og fedtstof.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.