Familiesjov for begyndere

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.829 visninger
2 svar
0 synes godt om
27. juni 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Skrevet af Karoline Back

Oplevelser med børn behøver heldigvis ikke at være lig med hoppeborge og klam fast food.

Familiesjov for begyndereDa jeg var gravid og ventede mit første barn, havde jeg et meget ambivalent forhold til begrebet ”aktiviteter for børn”. På den ene side glædede jeg mig til at få nogle gode oplevelser sammen med mit barn, lige som ”rigtige” børnefamilier. På den anden side lugtede ”aktiviteter for børn” lidt af oppustelige hoppeborge i nedlagte sportshaller, skrigende og utålmodige børn i lange køer til Pariserhjulet i Tivoli, elendig fastfood indtaget på en fedtet bænk i et stegende hedt sommerland eller af at sidde på den lokale legeplads og grave efter hundelorte. For slet ikke at nævne mine tanker omkring skrækscenariet ”ferie med børn”, hvor regnvejrsdage i en campingvogn med tørkloset, cykelferie eller overophedet familieidyl sammen med alle de andre børnefamilier i landflygtighed på Mallorca, var de første associationer, der kom til mig. 

Nu, 7½ år og tre børn senere, er jeg blevet noget klogere, bilder jeg mig selv ind. En hel del af denne klogskab skyldes dels menneskets evne til at lære af sine erfaringer, dels det evolutionære vidunder: Internetsites for forældre. Internettet har virkelig reddet min karriere som mor. Hvordan skulle jeg dog ellers ernære mine børn på de stressede dage, hvor energien er helt i bund, og redningsplanken hedder Just-eat.dk? Hvordan skulle jeg som barselsramt få fornyet min garderobe, hvis der ikke fandtes steder som Trendsales.dk? Hvem andre ville dog finde sig i sporadisk voksenkommunikation på mine børns præmisser end veninderne på baby.dk? Og mine børn ville tro, at Jesperhus Blomsterpark og Ree Park er de eneste steder, ud over den nærmeste park og legeplads, hvor børn kan få lov at ”udfolde sig” – hvis jeg ikke havde udforsket Internettet og fundet manualen for fridagsramte forældre: www.sjovforboern.dk.

For børn og børnefamilier

Efter jeg ved et tilfælde besøgte Sjovforboern for første gang, er jeg blevet reddet ud af den store hængedynd af uopfindsomhed, for at udtrykke det lidt dramatisk. Siden er et sandt mekka for ideforladte forældre. Min begrebsramme, hvad angår ”oplevelser for børn” og ”aktiviteter for børnefamilier”, er blevet udvidet drastisk og omfatter nu ord som ”børnevenlige restauranter”, ”geocoaching”, ”vejkirker”, ”børnecirkus” og ”kunst i børnehøjde”.

Sjovforboern har samlet alt, hvad man som forældre har brug for, når man skal planlægge aktiviteter sammen med børn eller oplevelser for børnefamilier. Hvis du, som undertegnede, er tilpas mageligt anlagt, får du ved et enkelt klik på det ønskede område serveret en liste med udflugter og arrangementer i dit nærområde. Du kan også finde børnevenlige restauranter, læse anmeldelser af aktuelle biograffilm for børn og få tips til børnevenlige ferier.

Oplevelser med børn behøver jo gudskelov ikke at gå op i candyfloss og store, dyre attraktioner, men kan sagtens findes i de små og (næsten) gratis glæder såsom hvordan man graver et vandhul i haven, bygger en drage eller udforsker dyrelivet i haven, skoven eller på stranden. For de kreative – eller de, der har ønsket om at være det – er der også hjælp at hente på Sjovforboern.dk. Du kan blandt andet søge inspiration til at holde den børnefødselsdag eller skattejagt, som vil komme med i dine børns anekdoter om deres barndom.

Hvis du er flittig på tastaturet og en lille smule analytisk af sind, kan du modtage fribilletter til udvalgte attraktioner ved at anmelde stedet efter dit besøg, lige som det er muligt at deltage i konkurrencer om for eksempel biografbilletter, cd’er og fribilletter til forskellige attraktioner.

I stedet for at drage et fortvivlelsens suk, når en dag i børnefamiliens tegn eller en dejlig lang sommerferie nærmer sig, og der skal stå andet end stilfærdigt nærvær på programmet, så bliver min status som idérig mor gang på gang reddet ved ét enkelt klik på favoritlinket Sjovforboern.dk

Anmeld

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

27. juni 2009

Betina88

Jeg siger nej tak til de fribilletter ..

Men det lyder meget sjovt ..

Anmeld

28. juni 2009

Rose

Kiggede lige på sitet, og det er jo faktisk rigtig godt. Tak for et rigtig godt link, der med garanti vil komme til at hjælpe os som børnefamilie når vi vil på udflugt og det skal være så børnevenligt som muligt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.