Hvorfor gyn undersøgelse??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

386 visninger
4 svar
1 synes godt om
10. april 2013

Maria-s

Hej derude

jeg har et spørgsmål. Jeg er 2. Gangs fødende og ved mit første barn fik jeg ingen gyn undersøgelse ved første lægebesøg. Er i mellemtiden flyttet og fået ny læge. da jeg ringer ned til mit lægehus, siger reseptionisten "jamen så sætter jeg tid af til en gyn undersøgelse". Mig: øhhhh jamen det behøver du altså ikke, det fik jeg ikke ved mit første barn?? Hende: jamen det skal du have. BUM.

men kan man så ikke godt kræve at det bliver gjort af en kvindelig uddannet gyn? Det er bare det at jeg har fået en mandlig læge (var ikke muligt at få en kvindelig) og jeg har det faktisk RIGTIG skidt med hvis han skal glo et hvis sted

nogen der har en forklaring på hvorfor de vil have man skal undersøges "Down under"?? Hun sagde det var for at han kunne bedømme hvir langt jeg var henne, men jeg troede kun man kunne se OM man er gravid eller ej, ikke hvor langt man er...??? Troede kun man kunnr være specifik ved en scanning??....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. april 2013

Frejsmor

Maria-s skriver:

Hej derude

jeg har et spørgsmål. Jeg er 2. Gangs fødende og ved mit første barn fik jeg ingen gyn undersøgelse ved første lægebesøg. Er i mellemtiden flyttet og fået ny læge. da jeg ringer ned til mit lægehus, siger reseptionisten "jamen så sætter jeg tid af til en gyn undersøgelse". Mig: øhhhh jamen det behøver du altså ikke, det fik jeg ikke ved mit første barn?? Hende: jamen det skal du have. BUM.

men kan man så ikke godt kræve at det bliver gjort af en kvindelig uddannet gyn? Det er bare det at jeg har fået en mandlig læge (var ikke muligt at få en kvindelig) og jeg har det faktisk RIGTIG skidt med hvis han skal glo et hvis sted

nogen der har en forklaring på hvorfor de vil have man skal undersøges "Down under"?? Hun sagde det var for at han kunne bedømme hvir langt jeg var henne, men jeg troede kun man kunne se OM man er gravid eller ej, ikke hvor langt man er...??? Troede kun man kunnr være specifik ved en scanning??....

Hmm det lyder da underligt altså, jeg har ikke fået lavet gyn hverken første eller anden gang..

Er du meget usikker på hvor langt henne du er?

Altså jo, lægen kan nok ved at have nogle fingre oppe og samtidig trykke dig på maven, vurdere nogenlunde hvor stor din livmoder er og hvor langt henne du så måske er, men det er jo bestemt ikke ligeså sikkert som en scanning ville være..

Hvis du er meget utryk, så ville jeg sige det til lægen.. Altså der er jo ingen der kan tvinge dig til en gyn undersøgelse.. Og lægen vil sikkert være forstående, du er helt sikkert ikke den første der ikke synes om mandlige læger i den afdeling..

By the way - tillykke med graviditeten!

Anmeld

10. april 2013

Rockertand

Maria-s skriver:

Hej derude

Det bruger man heller ikke længere, da det kun skaber usikkerhed, og de praktiserende læger er alligevel ikke uddannede til at få noget fagligt fornuftigt ud af det.
Der er stadig mange læger, der gør det "for det har vi altid gjort", eller ikke følger med i anbefalingerne eller fordi de tror, at det skal de.
Det er fuldt ud tilstrækkeligt, at patienten har taget en positiv test derhjemme, i tvivlstilfælde kan testen gentages i konsultationen, og så er det lægens ansvar at få lavet papirarbejdet korrekt, og så viderehenvise til en obstetrisk enhed, som så varetager det videre forløb.
Du kan sagtens afvise undersøgelsen, det sker der ikke noget ved.

Anmeld

10. april 2013

SaraL

Nu er jeg jo lægestuderende, og man laver ikke GU på gravide mere, det var jo obligatorisk engang, nu gør man det kun på indikation, altså hvis man mener noget er som det ikke skal være. Man er stoppet med det fordi men mener det gjorde mere skade end gavn når man er gravid bl.a. pga risiko for infektion. Så det er lidt mærkeligt at du skal det. Jeg er også selv gravid, og jeg fik ikke foretaget GU. 

Men grunden til man gjorde det engang var for at bedømme hvor langt man er henne, da livmoderhalsen ændrer struktur og farve. Men som sagt bruger man det ikke mere.

Du kan sagtens bede om at få en kvindelig læge til at foretage GU, det skal du ba sige til dem, det fik jeg i hvert fald lov til engang for nogle år siden

Anmeld

10. april 2013

Albertsen92

Jeg fik lavet en voldsom gu, havde ondt i maven hele dagen efter.
Hin stak fingre op og maste ned på min mave og hun regnede 2 uger forkert

Men tror ikke man skal mere. Synes alle læger burde opdateres på kurser engang imellem.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.