k&k&k skriver:
Hej de damer.
Jeg vil meget gerne høre jeres erfaringer med GBS. Jeg fik i søndags et brev fra sygehuset hvor nyheden desværre ikke var så rar. 
Jeg har fået GBS - er i dag 31+3 og har for højt BMI. Min mor har også sukkersyge TYPE1 og har haft det i 27 år så jeg ved godt hvad det indebærer - dog ikke i forbindelse med GBS.
Jeg har så mange spekulationer omkring det og er MEGET nervøs.
Jeg har forsøgt at læse på nettet men synes ikke jeg finder svar på mine spørgsmål!
Jeg rører stortset ikke snoller men drikker Pepsi Max 2-3 ds. om dagen. Jeg spiser almindelig mad (toastbrød, rugbrød, alm. aftensmad) i løbet af dagen.
Da jeg ventede min datter tog jeg over 25 kg. på - denne gang "kun" 4 kg. jeg spiste usundt dagen lang (slik, kager, chips og cola i spandevis) og lå på sofaen hele dagen hver dag. I denne graviditet er jeg aktiv og lever sundere. JEG FORSTÅR DET IKKE!!!
Hvordan har i taklet det at have GBS? Hvad ændrede i? Hvordan var jeres fødsel? Fik i lov at føde selv? Hvor store var jeres børn? Blev i sat i gang før tid? Skulle i have insulin? Gik det væk efter fødslen?
Jeg er bare så ked af det - ved hvor meget min mor kæmper i dagligdagen og det ønsker jeg ikke at skulle igennem selv!
Håber i kan hjælpe med mine spørgsmål!
Først et kæmpe kram..
Jeg fik gbs konstateret efter belastning i uge 28, slog ud med er tak på 10..
Jeg blev rigtig ked sf det og Googles og googlede.. Til min store skræk stod der bare kejsersnit, påvirkning af barnet, risiko for barnet, slatten baby, svag baby, hurtigere stress ved baby pga lavt blodsukker ved barnet..
Jeg græd og græd.. Mistede to gange før den graviditet og knyttede mig ikke ordentlig til Lillemusen... Var så bange for at miste hende ved fødslen...
Vi fik mega dårlig Info på sygehuset.. Havde ingen at gå til og mit blodsukker opførte sig så underligt!! Nogen dage fik jeg højt bs ved at spise det samme som andre dage hvor bs var helt fint..
Jeg ændrede kosten - begyndte at spise 6 gange om dagen (før 2 gange), intet slik.. Drak pepsi max en gang imellem.,
Fødslen gik fint.. Jeg følte dog at jeg var lav så tog bs - 5,1 sagde den ca. Kl. 18.00 på trods af st jeg ingen sukkerpåvirkning havde fået siden kl. 8 om morgenen.... Kl. 22 var den på 9,8... 51 min efter jeg havde født.. Havde stadig intet fået.. Så leveren havde produceret falsk sukker og skudt ud i kroppen.. Så jeg var ret dårlig og svag.
Men Lillemusen var i top!!! Scorede 10 på apgar. Hun fik mme på kop / såkalt early feeding og fik målt bs der heldigvis ikke var for lavt.
Hun vejede 3765 g så var ikke så stor som de regnede med.. Blev sat igang på termin da Lillemusen blev skannet og skønnet "stor".. Hvis de rammer 4kg inden termin snakkes der igangsættelse til termin på Randers sygehus.. Og ellers senest 41+0 med alm str. Baby men mor med gbs.
Lillemusen blev skannet til ca. 4kg uge 39+0 og skønnet 41-4200 på termin 6 timer før fødsel.
Jeg fødte selv. Var 2 fingre åben ved tjek på fødevarebranchen, fik taget vandet, 4 timer efter var jeg fuldt åben og skulle presse. Pressede i 1,5 time. Puha..
Lillemusens hjerterutmr blev påvirket flere gange, der blev kaldt læge der kom og tog blodprøve, blev ved at dykke så lægen kom igen og tog prøver. Lægen blev kaldt 3. Gang fordi lillemusend hjerte dykkede yderligere og ville ikke stabilisere sig efter veerne.. Hun skulle ud.. NU! De begyndte at skulle gøre klar til at bruge sugekop.. Jeg var enormt bange.. Så jeg pressede ekstra og wupti så kom hun. Helt perfekt!!!
Fik ingen insulin.. Selvom jeg havde nogle uforklarlige høje bs... Men langt størstedelen var perfekte.. Dvs jeg styrede det med kosten..
Ved ikke om det er væk da jeg først skal have tjekket det efter 3 måneder (6.maj).
Spørg endelig hvis du vil vide mere/vil have uddybning.