Graviditetsbetinget sukkersyge :-(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.122 visninger
7 svar
0 synes godt om
9. april 2013

k&k&k&k

Hej de damer.

Jeg vil meget gerne høre jeres erfaringer med GBS. Jeg fik i søndags et brev fra sygehuset hvor nyheden desværre ikke var så rar.

Jeg har fået GBS - er i dag 31+3 og har for højt BMI. Min mor har også sukkersyge TYPE1 og har haft det i 27 år så jeg ved godt hvad det indebærer - dog ikke i forbindelse med GBS.

Jeg har så mange spekulationer omkring det og er MEGET nervøs.
Jeg har forsøgt at læse på nettet men synes ikke jeg finder svar på mine spørgsmål!
Jeg rører stortset ikke snoller men drikker Pepsi Max 2-3 ds. om dagen. Jeg spiser almindelig mad (toastbrød, rugbrød, alm. aftensmad) i løbet af dagen.

Da jeg ventede min datter tog jeg over 25 kg. på - denne gang "kun" 4 kg. jeg spiste usundt dagen lang (slik, kager, chips og cola i spandevis) og lå på sofaen hele dagen hver dag. I denne graviditet er jeg aktiv og lever sundere. JEG FORSTÅR DET IKKE!!!

Hvordan har i taklet det at have GBS? Hvad ændrede i? Hvordan var jeres fødsel? Fik i lov at føde selv? Hvor store var jeres børn? Blev i sat i gang før tid? Skulle i have insulin? Gik det væk efter fødslen?

Jeg er bare så ked af det - ved hvor meget min mor kæmper i dagligdagen og det ønsker jeg ikke at skulle igennem selv!

Håber i kan hjælpe med mine spørgsmål!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. april 2013

aarhusmor

Jeg havde også graviditetsbetinget sukkersyge og fik tilbud om diatist vejledninge.

Jeg vil ikke kalde toastbrød alm. mad. Det er luft og hvedemel og sukker. Så det ville være en god idé at lade være med at spise det.

I det hele taget er der sukker i mange madvarer. Prøv at kigge på dem.

Spis groft, sukkerfrit og "sunde kulhydrater" dvs. kartofler. Ikke pasta. Hvis ris, så de sunde ris, altså upolerede.

Jeg lå ned i min gravidiet, da der var stor risiko for at miste barnet. Men jeg tabte 7 kg. under graviditeten.

Hvis du får lyst til søde ting, så prøv evt. at søge på opskrifter på dukankuren. Her anvender man sødemiddel. Ikke at det er sundt. Men det er ikke sukker!

Held og lykke

Anmeld

9. april 2013

k&k&k&k

aarhusmor skriver:

Jeg havde også graviditetsbetinget sukkersyge og fik tilbud om diatist vejledninge.

Jeg vil ikke kalde toastbrød alm. mad. Det er luft og hvedemel og sukker. Så det ville være en god idé at lade være med at spise det.

I det hele taget er der sukker i mange madvarer. Prøv at kigge på dem.

Spis groft, sukkerfrit og "sunde kulhydrater" dvs. kartofler. Ikke pasta. Hvis ris, så de sunde ris, altså upolerede.

Jeg lå ned i min gravidiet, da der var stor risiko for at miste barnet. Men jeg tabte 7 kg. under graviditeten.

Hvis du får lyst til søde ting, så prøv evt. at søge på opskrifter på dukankuren. Her anvender man sødemiddel. Ikke at det er sundt. Men det er ikke sukker!

Held og lykke

Hej.

Mange tak for dine svar

Nej, jeg ved godt at toastbrød ikke er det sundeste, men det er jo også hvad jeg har spist indtil nu - hvor jeg ikke har haft GBS.

Jeg er på de 2 dage jeg har været klar over min situation også ændret mine spisevaner mærkant (staves). Og min mor har jo TYPE1 - så jeg er godt klar over hvordan man burde spise

Jeg skal også til diatist og scanning på mandag - og håber også at de kan komme med nogle gode foreslag.

Men hvad med din fødsel? Hvordan gik den? Blev du sat i gang? Og hvad med bagefter? Slap du for at udvikle diabetis?

Anmeld

9. april 2013

aarhusmor

k&k&k skriver:

Hej.

Mange tak for dine svar

Nej, jeg ved godt at toastbrød ikke er det sundeste, men det er jo også hvad jeg har spist indtil nu - hvor jeg ikke har haft GBS.

Jeg er på de 2 dage jeg har været klar over min situation også ændret mine spisevaner mærkant (staves). Og min mor har jo TYPE1 - så jeg er godt klar over hvordan man burde spise

Jeg skal også til diatist og scanning på mandag - og håber også at de kan komme med nogle gode foreslag.

Men hvad med din fødsel? Hvordan gik den? Blev du sat i gang? Og hvad med bagefter? Slap du for at udvikle diabetis?

Jeg ved der er chance for at ens baby bliver større end normalt. Men det blev min dreng ikke. han var faktisk lille.

Jeg ved ikke om fødslen har noget at gøre med diabetes. Men min dreng lå forkert og i den forbindelse var det en særdeles kompliceret fødsel. Jeg vil ikke skrive hvordan, for synes det er bedre du er positiv omkring det Og resultatet var jo fantastisk

Anmeld

9. april 2013

Clisolka

k&k&k skriver:

Hej de damer.

Jeg vil meget gerne høre jeres erfaringer med GBS. Jeg fik i søndags et brev fra sygehuset hvor nyheden desværre ikke var så rar.

Jeg har fået GBS - er i dag 31+3 og har for højt BMI. Min mor har også sukkersyge TYPE1 og har haft det i 27 år så jeg ved godt hvad det indebærer - dog ikke i forbindelse med GBS.

Jeg har forsøgt at læse på nettet men synes ikke jeg finder svar på mine spørgsmål!
Jeg rører stortset ikke snoller men drikker Pepsi Max 2-3 ds. om dagen. Jeg spiser almindelig mad (toastbrød, rugbrød, alm. aftensmad) i løbet af dagen.

Da jeg ventede min datter tog jeg over 25 kg. på - denne gang "kun" 4 kg. jeg spiste usundt dagen lang (slik, kager, chips og cola i spandevis) og lå på sofaen hele dagen hver dag. I denne graviditet er jeg aktiv og lever sundere. JEG FORSTÅR DET IKKE!!!

Hvordan har i taklet det at have GBS? Hvad ændrede i? Hvordan var jeres fødsel? Fik i lov at føde selv? Hvor store var jeres børn? Blev i sat i gang før tid? Skulle i have insulin? Gik det væk efter fødslen?

Jeg er bare så ked af det - ved hvor meget min mor kæmper i dagligdagen og det ønsker jeg ikke at skulle igennem selv!

Jeg fik det konstateret i uge 37, så de sidste par uger fik jeg insulin og skulle måle blodsukkeret flere gange. Jeg blev sat i gang 39+4 fordi jeg ikke måtte gå over termin. 

Et par timer efter jeg havde født Isabella gik det over igen. Dog kom det stærkt tilbage i maj sidste år, hvor jeg fik konstateret diabetes type 2. Denne gang jeg er gravid har jeg taget insulin fra starten og ved på forhånd at jeg ikke må gå over tid - jeg bliver fulgt tæt på Rigshospitalet 

Jeg tog en dag af gangen - for jeg tænkte ikke ligefrem i sunde baner for 3 år siden, men jeg blev klogere  Jeg er i dag 17+2 og har indtil videre taget 1,5 kg på - i min sidste graviditet tog jeg 23 kg på i det hele (som jeg netop lige havde tabt da jeg fik 2 streger) 

Du må endelig skrive privat, hvis du har flere spørgsmål 

Anmeld

9. april 2013

Oxydatiion

k&k&k skriver:

Hej de damer.

Jeg har GBS, og havde det også i min sidste graviditet

Jeg ændrede min kost, og har holdt den siden første graviditet, men alligevel har jeg fået GBS i denne graviditet. Jeg fik at vide at jeg ikke skulle spise frugt, men gerne massere agurk, tomat, gulerødder, broccoli osv.

Min fødsel var lidt kompliceret pga. min søn lå skævt i bækkenet.

Fødte da jeg var i uge 39+2, og min søn var 51cm og vejede 3600 gram. Jeg blev ikke sat i gang, og skulle ikke tage insulin igennem graviditeten, hellere ikke denne graviditet. Skal til endnu en glukosebelastning om 2 måneder da jeg jo har haft det før og og er overvægtig Håber at mine svar kan hjælpe lidt. stort knus herfra

Anmeld

9. april 2013

Frk-Lotusblomst

k&k&k skriver:

Hej de damer.

Først et kæmpe kram..
Jeg fik gbs konstateret efter belastning i uge 28, slog ud med er tak på 10..

Jeg blev rigtig ked sf det og Googles og googlede.. Til min store skræk stod der bare kejsersnit, påvirkning af barnet, risiko for barnet, slatten baby, svag baby, hurtigere stress ved baby pga lavt blodsukker ved barnet..
Jeg græd og græd.. Mistede to gange før den graviditet og knyttede mig ikke ordentlig til Lillemusen... Var så bange for at miste hende ved fødslen...
Vi fik mega dårlig Info på sygehuset.. Havde ingen at gå til og mit blodsukker opførte sig så underligt!! Nogen dage fik jeg højt bs ved at spise det samme som andre dage hvor bs var helt fint..
Jeg ændrede kosten - begyndte at spise 6 gange om dagen (før 2 gange), intet slik.. Drak pepsi max en gang imellem.,

Fødslen gik fint.. Jeg følte dog at jeg var lav så tog bs - 5,1 sagde den ca. Kl. 18.00 på trods af st jeg ingen sukkerpåvirkning havde fået siden kl. 8 om morgenen.... Kl. 22 var den på 9,8... 51 min efter jeg havde født.. Havde stadig intet fået.. Så leveren havde produceret falsk sukker og skudt ud i kroppen.. Så jeg var ret dårlig og svag.
Men Lillemusen var i top!!! Scorede 10 på apgar. Hun fik mme på kop / såkalt early feeding og fik målt bs der heldigvis ikke var for lavt.
Hun vejede 3765 g så var ikke så stor som de regnede med.. Blev sat igang på termin da Lillemusen blev skannet og skønnet "stor".. Hvis de rammer 4kg inden termin snakkes der igangsættelse til termin på Randers sygehus.. Og ellers senest 41+0 med alm str. Baby men mor med gbs.
Lillemusen blev skannet til ca. 4kg uge 39+0 og skønnet 41-4200 på termin 6 timer før fødsel.

Jeg fødte selv. Var 2 fingre åben ved tjek på fødevarebranchen, fik taget vandet, 4 timer efter var jeg fuldt åben og skulle presse. Pressede i 1,5 time. Puha..
Lillemusens hjerterutmr blev påvirket flere gange, der blev kaldt læge der kom og tog blodprøve, blev ved at dykke så lægen kom igen og tog prøver. Lægen blev kaldt 3. Gang fordi lillemusend hjerte dykkede yderligere og ville ikke stabilisere sig efter veerne.. Hun skulle ud.. NU! De begyndte at skulle gøre klar til at bruge sugekop.. Jeg var enormt bange.. Så jeg pressede ekstra og wupti så kom hun. Helt perfekt!!!

Fik ingen insulin.. Selvom jeg havde nogle uforklarlige høje bs... Men langt størstedelen var perfekte.. Dvs jeg styrede det med kosten..
Ved ikke om det er væk da jeg først skal have tjekket det efter 3 måneder (6.maj).

Spørg endelig hvis du vil vide mere/vil have uddybning.

Anmeld

10. april 2013

k&k&k&k

Mange tak for jeres dejlige svar - det beroligere lidt.

Men det lyder som om at GBS er lige så forskellig som graviditeter. Så jeg må væbne mig med tålmodighed og så se hvad der sker på mandag.

Hvor er det dejligt at have så dejlige damer der kan berolige en når hjernen kører på højtryk og ikke vil tænke rationelt

MANGE TAK FOR SVAR OG KRAM

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.