3 1/2 år vågner ofte og MANGE gange. hjælp!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.736 visninger
6 svar
0 synes godt om
8. april 2013

Anonym trådstarter

Hejsa allesammen,
min datter på 3 1/2 år har siden hun var helt lille, vågnet mange gange i løbet af en nat.
Nogen gange er det for at få en tår vand, og så sover hun videre, men oftere er det at hun græder eller snakker i søvne, og når vi går ind til, sidder hun op - men sover og er svær at få kontakt til - vi er nødt til at tale meget bestemt til hende, for at trænge ind til. Vi siger " A LÆG DIG NED IGEN, DU SIDDER OP OG SOVER" Vi råber det ikke, men er nødt til at sige det lidt bestemt!
Jeg synes snart vi har prøvet alt, og er ved at blive sindsyge at skulle op til hende en milliard gange inden vi selv går i seng, og så også natten igennem.

Vi har prøvet at lade hende være lidt, for at se om hun ligger sig ned for at sove videre, men hun kan simpelthen ikke finde ud at lægge sig, når hun har sat sig op, også selvom hun faktisk sidder og sover - men hun er ked af det fordi hun har fået rejst sig, hvis vi bare lægger hende, så går der et øjeblik så sidder hun op igen, eller også lægger hun og græder videre.

Vi har prøvet at gå til zoneterapi med hende her for 3 måneders tid siden, men det hjalp ikke rigtigt, og jeg søger nu andre som har prøvet dette, og evt har forslag til hvordan man kan hjælpe hende bedst muligt. Synes jo også det er synd for hende, at hun skal få sådan en afbrudt søvn! Så hjææææælp!!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. april 2013

Jems

jeg tænkte om i har fået undersøgt om hun har væske i mellemøret? 

Min søn havde en rigtig slem periode hvor han ca satte sig op og græd, mindst 3-7 gange i løbet af en nat og efter han fik dræn sover han så godt.. 

Når vi lagde ham rejste han sig lige så hurtigt igen og det er fordi væsken pressen på.. 

Anmeld

8. april 2013

Anonym trådstarter

Jems skriver:

jeg tænkte om i har fået undersøgt om hun har væske i mellemøret? 

Min søn havde en rigtig slem periode hvor han ca satte sig op og græd, mindst 3-7 gange i løbet af en nat og efter han fik dræn sover han så godt.. 

Når vi lagde ham rejste han sig lige så hurtigt igen og det er fordi væsken pressen på.. 

Ja, hun har rigtig fine ører - så der er ingenting at komme efter.
Hun lægger sig også til at sove uden problemer når hun bliver lagt, og så går der 1-2 timer så "vågner" hun første gang! Men hun vågner jo ikke, hun sidder jo bare op og sover, og græder eller også sidder hun og siger alt muligt mærkeligt. Fuldstændig som er hun faldet ned fra månen
Har lige været deroppe, sagde hun skulle lægge sig ned, og hun sad og sov men sagde " jeg vil gerne lege med det du har, hvorfor kan vi ikke lege sammen"
Jeg tror hun bearbejder sin dag rigtig meget om natten, men det er jo mega frustrerende for hende og ja for os!

Skal lige nævnes, at hun er en meget intelligent pige, der husker "alt" - f.eks sagde jeg forleden dag et par timer før hun skulle sove, at vi skulle huske at få læbepromade på inden hun skulle i seng. Nogle timer senere putter jeg hende, og jeg glemmer læbepromaden.
Hun kan ikke sove, og kalder et par gange, bare for at sige et eller andet, der er stå stille i 20 min, og så kalder hun og siger - mor jeg skulle jo ha læbepromade på.
Sådan kan det også være med ting, man har talt med hende om for en måned siden! - hun husker ALT, og det må sgu være hårdt i sådan et lille hovede! da hun havde gået i børnehave i 14 dage, kunne hun hele ABC sangen fra A-Å

Anmeld

9. april 2013

Anonym trådstarter

Andre?

Anmeld

9. april 2013

Mette.

Anonym skriver:

Andre?

Åh hvor jeg føler med jer. vi har en datter på næsten 3 som også vågner flere gange hver nat og altid har gjort det.

nogen gange snakker hun også som du beskriver og kan ikke falde til ro før jeg hjælper hende til det. Andre gange vil hun bare have jeg skal ind til hende og ved egentligt ikke hvorfor.

vores datter er præcis som du beskriver. Hun husker ALT og ved enormt mange ting. Hun kan fx vågne om natten for at fortælle mig hvilke bil  X fra dagplejens forældre køre i, ting som jeg ikke engang har bemærket, Så det er ikke så underligt de små hoveder må være ved at springes. vi har talt med flere fagpersoner, fordi vi som jer, virkelig trænger til sammenhængende nattesøvn. Desværre har de alle sagt at når små børn virkelig tænker meget bliver det bearbejdet om natten og umiddelbart er der ikke meget at stille op

så egentligt kan jeg ikke komme med råd, blot fortælle i ikke er alene. 

Anmeld

9. april 2013

Anonym trådstarter

Mette. skriver:

Åh hvor jeg føler med jer. vi har en datter på næsten 3 som også vågner flere gange hver nat og altid har gjort det.

nogen gange snakker hun også som du beskriver og kan ikke falde til ro før jeg hjælper hende til det. Andre gange vil hun bare have jeg skal ind til hende og ved egentligt ikke hvorfor.

vores datter er præcis som du beskriver. Hun husker ALT og ved enormt mange ting. Hun kan fx vågne om natten for at fortælle mig hvilke bil  X fra dagplejens forældre køre i, ting som jeg ikke engang har bemærket, Så det er ikke så underligt de små hoveder må være ved at springes. vi har talt med flere fagpersoner, fordi vi som jer, virkelig trænger til sammenhængende nattesøvn. Desværre har de alle sagt at når små børn virkelig tænker meget bliver det bearbejdet om natten og umiddelbart er der ikke meget at stille op

så egentligt kan jeg ikke komme med råd, blot fortælle i ikke er alene. 

Åhh hvor du lige fik mig til at smile, det er så rart at vide at der er andre i samme situation, selvom det er mega hårdt!
Det må til tider ikke være nemt at kunne og ville så mange ting, som min datter til tider vil/kan!

Jeg er glad for at høre at du har prøvet at vende den med fagpersoner, for min næste tanke var nemlig at gå lidt videre, og så se om der overhovedet er noget at gøre. Men det er nu nok egentlig bare en måde at fordøje dagen og tingene på, og måske er det et sundt tegn, at de kan bearbejde det. At det så lige behøver at være hver nat og på n måde, hmm

Jeg synes nu dog at det til tider er ret så ubehageligt ikke at ha kontakten til hende, at hun faktisk er så bevidst om at noget er galt (når hun sidder op i søvne) men alligevel sidder hun og sover, og er ikke til at tale med!

(Krydser for lillesøster ikke bliver lige sådan

Anmeld

10. april 2013

LoneO

Hej alle,

jeg har også en datter, som var "søvngænger" fra hun var knapt 3 år til hun var ca. 10 år.

Nogle gange vågnede hun og græd - men det var ikke muligt at komme i kontakt - én gang sad hun i sengen og skreg panisk - jeg prøvede at trøste hende, men hun skreg: gå væk! Min mor skal komme! .... og jeg var jo lige der! Det var r

et skræmmende!

Det skete også at hun stod op og gik småjamrende rundt - evt. fordi hun skulle på toilettet - men hun kunne altså ikke finde det...

Hvis hun var rolig, var det nok at sætte hende på wc'et og så føre hende tilbage i seng bagefter.

Men hvis hun skreg og var panisk, var det umuligt at berolige hende. Jeg talte med en børnelæge om det - og vi fik et tip om at give hende noget at drikke - når man synker/drikker, vågner man! Og det virkede perfekt! Så snart hun drak, var hun helt vågen - og var selv forundret over, hvorfor hun stod i badeværelset og drak vand ;o)

I nogle perioder skete det 1-2 gange om ugen - i andre perioder kunne der være ro i flere måneder - det blev mindre og mindre efterhånden.

Jeg har læst, at 10-15% af alle børn går i søvne, men hos de allerfleste bliver episoderne sjældnere med alderen og forsvinder helt, når puberteten starter.

Nu håber jeg, at det måske kan hjælpe lidt ...

Hvis I har brug for tips, må I gerne skrive til mig: loneo@t-online.de

Jeg kan også anbefale Anna Wahlgrens "Sove hele Natten". Bogen kan købes på dansk på Annas hjemmeside.

Mange hilsner

LoneO

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.