Skoleudsættelse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

598 visninger
0 svar
0 synes godt om
3. april 2013

Anonym trådstarter

Hej.

Jeg er i vildrede. Vi besluttede sidste år at vores dreng ikke skal starte i skole til august. Børnehaven var enig, da han ikke var færdig med at lege. Så han fik skoleudsættelse.

Men der er bare sket meget med ham den sidste tid. Han er "vokset" meget. Så vi er blevet i tvivl. Meget faktisk.

Men efter samtale med hans pædagog er vi begyndt at hælde til at det var det rigtige valg alligevel, vi tog sidste år. Hun synes ikke at han har taget et spring fremad, som vi synes og hun synes faktisk pludselig, at han  slet ikke er klar. Begrundelserne var at hans kammerater er dem fra årgangen efter hans og at han ikke er god til kollektive beskeder. Og i det hele taget bare ikke er moden nok.

Men han kan tegne, kan formerne, har klæbehjerne ang. det han synes er interessant, har mange kammerater, sprogligt langt fremme, kan selv tage tøj af og på, har indlevelsesevne, kræver sin ret.

Det kniber med tal og bogstaver - han kan skrive ord efter og er begyndt at sammenligne ord med samme ordlyd. Han kan tælle til 15, hvis ikke han tænker over det. Altså hvis han er koncentreret om at tælle. Tænker han over det, kan han ikke. Han kan heller ikke fortælle hvad der f.eks kommer efter 7. Koncentrationen er der ved puslespil, spil, perleplader og andre kreative aktiviteter. Ikke ved opgaver med bogstaver og tal.

Ang. kammerater så leger han mest med årgangen efter hans, men også med hans egen årgang.

Men hvad kræves? 1 år og 4 måneder er altså om laaang tid, når han kan rykke sig SÅ meget på 4 måneder.

Jeg tænker at det er vigtigt hvad børnehaven tænker, fordi det er det miljø der gælder. Det er måske ikke så vigtigt at han rykker herhjemme, hvis ikke han gør det, i det miljø, som han skal være i.

Vi har før fulgt vores intuition og gået stik imod pædagogers advarsler og det var det rigtige dengang. Så autoritetstroen er blevet knækket lidt, må jeg indrømme. Ved de kan tage voldsomt fejl. Det var dog ikke de samme pædagoger som nu.

Idag ville han lave en maske herhjemme. Da han skulle klippe den ud, hvilket han gjorde rigtigt fint, så klippede han lige en lille smule ved siden af og gik i spåner. "Børnehaven siger at man skal klippe helt lige på stregen. Jo jo jo! Børnehaven siger det!" Og så stortudede han og rendte ind på sit værelse. Intet kunne ændre hans holdning til at han havde klippet fuldstændigt skrupforkert. Da tænkte jeg mærkelige tanker, må jeg indrømme. Er ellers glad for børnehaven, men der har været episoder hvor jeg har tænkt mit.

Såeh, hvad tænker I? Er meget modtagelig for input, andre vinkler, råd osv.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.