Hvordan er jeres fornemmelse af teenageres sexliv i dag?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.288 visninger
0 svar
0 synes godt om
25. juni 2009

Mira0911

Jeg tænker på, hvad er der galt med, at man er seriøs, når man går i seng med hinanden? Altså at det ikke bare er noget man gør, sårn til højre og venstre....?

Ja, måske vil nogen opfatte det som et bedstemor-indlæg...men altså....hva mener du?

Lige en artikel.
Tobias, Rasmus og Anika har kun få hæmninger, når det kommer til sex.

Sommeren er over os, og de ekstra timer i træningslokalet giver endelig bonus i hotpants og ærmeløse undertrøjer. Samtidig valfarter utallige busser fyldte af kåde unge til Sunny Beach, Golden Sands og Lloret de Mar, hvor den står på solbadning, fest og sex.

- Det er ferie og kærlig stemning. Man skal være frisk og åben, og så handler det ellers om at feste, drikke sig stiv og have sex, siger 20-årige Tobias Andersen.

Sammen med vennen, 18-årige Rasmus Jensen, skal han en uge til Spanien med Ung Rejs. De glæder sig og har fået designet en T-shirt med en liste på ryggen over forskellige typer sex, hvor de involverede piger selv kan krydse af. Der skal sættes kryds ved alt lige fra feriens første kys til håbet om en fræk trekant.

Det gælder om at have det sjovt, så et hedt kys, og hvad det ellers kan føre til, er bestemt ikke en fjern tanke for de to unge mænd.

- Sidst jeg var af sted, fik jeg sex en gang om dagen... og en gang om natten, griner Tobias.

Trekanten på T-shirten står der heller ikke for sjov. Både Tobias og Rasmus har haft mere end én partner i dobbeltsengen ad gangen, og de regner helt sikkert med, at det skal ske igen. De har også begge haft adskillige såkaldte bolleveninder.

Åbne om sex

Drengene mener, at de unge i dag er meget mere åbne og eksperimenterende, end det var tilfældet for nogle år siden.

- Rasmus og mit forhold til sex er i hvert fald meget åbent, og vi snakker meget om det. Vi er i den alder, hvor det betyder meget, og det er lidt sjovt at eksperimentere med det. Når vi går i byen, er det da også tit for at få sex, siger Tobias.

17-årige Anika Burden giver ham ret. Hendes mor ser for eksempel helt anderledes på det at kysse eller have sex med en ny hver weekend, end Anika gør.

- Min mor kan finde på at sige 'Jamen, var du ikke også sammen med én i torsdags?' Folk er bare sammen med hinanden. I dag er der også meget større tilgængelighed til sexlegetøj, og de unge går udfordrende klædt. Sex er generelt blevet mere åbent, tror jeg. Før i tiden var det måske lidt mere et tabuemne, siger Anika, og hun bakkes op af statistikkerne.

Lavere debutalder

Grænserne bliver skubbet samtidig med, at festkulturen ændrer sig. Alderen for den seksuelle debut er tæt på 15 år, og ifølge en undersøgelse, som B.T. lavede i begyndelsen af 2009, eksperimenterer de unge i højere grad med sex.

- Man vil gerne prøve noget nyt en gang imellem. Mine grænser går ved mit eget køn og sådan noget 'tisse-bæ-sex'. Men ellers er jeg åben, siger Rasmus.

Anika har eksperimenteret med andre piger og fundet ud af, at hun er biseksuel, og Tobias har prøvet partnerbytte og både trekanter og firkanter.

De ved, at de kan virke ekstreme i forhold til andre på samme alder, men Anika, Tobias og Rasmus bliver lige som mange andre inspireret af kammerater, film og de seksuelle undertoner, de oplever i hverdagen.

Det kan dog også have sin pris. Anika mistede sin mødom, da hun som 12-årig mødte en lidt ældre fyr på en sommerferie.

- Jeg synes selv, det er for tidligt, men jeg kan ikke gøre noget ved det nu. Jeg havde en følelse af, at jeg gerne ville blive voksen og vise mig over for mine venner, siger Anika.

Ingen beskyttelse

Og selv om de tre prøver kræfter med forskellige stillinger, sexlegetøj og sexlege, mangler de erfaring på et bestemt område.

Det er nemlig yderst sjældent, at kondomet bliver rullet ud.

- Bortset fra p-piller vil jeg betegne beskyttelse som ikke-eksisterende. Når man er i situationen, tænker man ikke lige over det, siger Anika.

- Man tænker ikke på konsekvenserne, når man er i gang. Måske først bagefter, fortsætter Rasmus, mens Tobias har svært ved at se det for sig.

- Jeg kender ingen, som bruger kondom. Man kan jo ikke mærke noget. Jeg vil hellere onanere end at bruge kondom. Jeg har haft klamydia, og jeg græd, hver gang jeg skulle tisse, men jeg har åbenbart ikke lært det endnu. Måske skal jeg have aids, før det sker, siger han.

Irriterende kondom

Antallet af gonoré- og klamydiatilfælde er stigende, men det ændrer ikke ved de unges opfattelse af det irriterende kondom.

- Jeg har også haft klamydia. Før jeg fik det, syntes jeg, det var mega ulækkert, men jeg kunne ikke mærke noget, og så var det jo bare hurtigt væk. Så jeg tænker ikke så meget over det, siger Anika og nævner graviditet som noget, der kunne få hende til at beskytte sig bedre.

Bekymringerne vedrørende sex bliver altså skubbet væk, når de tre begiver sig ud i sommerflirt, badetøj og tager bussen på Ung Rejs.

Der skal scores tøser, fyre og drikkes cocktails på varme strande. Og så må problemerne være den dårlige samvittighed langt, langt borte.

- Vi skal bare feste og have det sjovt, siger Tobias.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.