"Fordele og ulemper"
Hej Trine
Jeg har tit diskuterede med mine børns bedsteforældre, om det er vigtig at børn kommer i børnehave, eller bliver hjemme sammen med moren og eventuelt andre søskende
Så mit spørgsmål lyder på, er det bedst for barnet at komme i børnehave eller er det og blive passet hjemme af sin forældre, sammen med andre søskende?
Trines svar
Hej Ditte
Spændende spørgsmål, som virkelig viser den kulturkløft der kan være imellem de forskellige generationer. Som pædagog kan jeg se fordele og ulemper ved begge dele.
Ved at blive passet hjemme bliver det nemmer at tilpasse dagen til humør og overskud. Det bliver også muligt at fordybe sig i lige præcis de ting som moderen og barnet synes er vigtigt. Derved kan der også sætte ekstra fokus på de ting som barnet mangler at øve sig på. At blive passet hjemme skaber også en tætter relation mellem mor og barn og evt. søskende, men det er ikke sikkert at det bliver en bedre relation, da der nemt kan opstå frustration ved at være så meget sammen. Det kan endvidere være svært for forældre hele tiden at skulle underholde barnet. Det hjælper dog hvis der er andre børn tilstedet evt. søskende som barnet kan lege med. Eller hvis barnet har lært at underholde sig selv. Desværre er det ikke alle børn der har lært dette. Det kan også være en vanskelig opgave for moderen at udfordre barnet, så barnet udvikler sig til et alsidigt lille menneske der er klar til at komme i skole.
Ved at komme i børnehave lærer barnet at forholde sig til andre rammer end dem der er i hjemmet og lærer også de rammer at kende, som vil følge barnet gennem sin skolegang. Samtidig oplever barnet at være en del af en gruppe og lærer sociale kompetencer, såsom behovs udskydelse, at vente på tur og at dele, som er afgørende for at barnet kan indgå i en social sammenhæng. Det kan de selvfølgelig også lære derhjemme, men ikke i en sammenhæng med 20 andre børn eller flere. Barnet bliver også udfordret motorisk, kommunikativ og socialt. Endvidere bliver barnets hverdag fyldt med spændende og lærerige oplevelser, som understøtter barnets alsidige udvikling. Dog kan det, at være i en børnehave, være en kaotisk oplevelse, hvor barnet ikke føler at det passer ind og hvor de voksne ikke viser barnet den fornødne omsorg. I de gode institutioner er der dog mindre larm og større overskud fra pædagogernes side, hvilket gør at barnet føler sig set og derfor føler at det er noget vær.
Alt i alt vil jeg som pædagog, altid argumentere for fordelene ved at lade sit barn komme i børnehave, men jeg vil aldrig underkende vigtigheden af at have fridage hjemme, hvor der kan sættes fokus på samvær og fordybelse. Lige som voksne, har børn også brug for fridage, hvor tempoet sættes ned og hyggen skrues op.
Hilsen Trine
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk
Anmeld