Eksperthjælp: Hvordan forbedrer vi vores chancer for at blive naturligt gravide, når sidste barn er undfanget vha IVF?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.054 visninger
0 svar
0 synes godt om
21. marts 2013

Tina Sandager

"Hvordan forbedrer vi vores chancer for at blive naturligt gravide, når sidste barn er undfanget vha IVF?"

Hej
Jeg er en kvinde på 32 år, der sammen med min jævnalrende mand har vores datter på 2,6 år.
Vi har været sammen i 14 år og elsker hinanden. Vores sex liv har altid været lavt- da jeg har mange smerter i forbindelse med sex, hvilket gør jeg ikke har så stor lyst da det gør ondt og virsa versa. Gynækologen fandt at jeg er snæver men ellers ikke noget.
Efter at have forsøgt i 4 år uden held blev vi henvist til fertilitetsudredning og min mand har lav sædkvalitet. Vi røg den gang,hvilket muligvis kunne influere på sædkvaliteten. Vi har været røg frie i 3 ½ år nu.
Vi forsøgte insemination uden held
Efterfølgende IVF. Jeg producerede flotte æg på hormonerne men var ikke god til at holde på dem efter oplægningen. Og tabte også en del efter pos. Graviditetstest,men nåede ikke til scanning. Hvilket jeg var meget ked af da jeg jo fik sat adskillige æg op uden held.
Vores sidste forsøg bar heldigvis frugt og vi kan den dejligste datter. VI er ovenud taknemlige for hende og håber vi kan producerer en mere. Nu har vi forsøgt gennem et år uden held- det er over 7 år siden jeg tog p-piller. Vi har sex ca hver anden dag under ægløsningen, men igen under mange smerter.

Vi har stadig et fryseforsøg i fryseren,men det er meget dyrtbart for os.
Og min mand ville blive pavestolt hvis vi kunne blive gravide på den naturlige måde. Jeg har et bmi på 26, men ellers fejler vi intet. Jeg har reglmæssig cyklus på 27-30 dage og pos. Æl- i hver fald i flg testene.
Nu har jeg forsøgt at få akupunktur de sidste 3 mdr for at få bedre styr på kroppen./komme i balance.
Er der noget vi kan gøre for at forbedre vores chancer generelt og i forhold til IVF fryseæg?
Evt kosttilskud eller lign? Min mand tager selen, og jeg tager en kombivitaminpille.
Er der mulighed for at finde ud af om min mand stadig har lav sædkvalitet?hvis ja, hvem kan så hjælpe? Er det via privatklinik eller egen læge? Gynækolog? Det ville være rart at vide om indsatsen bar frugt, eller det bare er løs krudt han skyder med....
det ville være rart at vide om der er andre muligheder for os end fertilitetsklinkken i det privaten.
Har du hørt for par der har benyttet ivf og senere insemination?
Håber du kan hjælpe med gode råd

Tinas svar

Kære Liselotte,

tak for dit indlæg og dine mange spørgsmål, som jeg vil forsøge at besvare så godt jeg kan.

Jeg kan godt forstå jeres følelser i forhold til at undfange et barn på den naturlige måde - men jeg vil også sige til dig - pga af jeres historik - at I ikke skal vente for længe med at få hjælp.

Mht ny diagnostisk sædprøve på din mand, så vil jeg tro at I er dækket af det offentlige.Enten skal han aflægge en prøve på et laboratorium, eller også skal han have den undersøgt på en fertilitetsklinik. jeg vil anbefale det sidste - og I skal henvises via egen læge. Det prøvesvar vil også give jer et svar på om I skal videre på privatklinik og have hjælp.

Mht kosttilskud, så har jeg ikke speciel viden på området. Der skal du søge rådgivning hos en kostvejleder.

Mht dine smerter under samleje, så synes jeg at det må være et stort problem for jer og jeres sexliv. Jeg ville blive henvist til en fysioterapeut med speciel viden på området, hvis jeg var dig!!!

De par jeg kender til der er gået fra IVF til insemination, har typisk været fordi at man så valgte at bruge donorsæd.

Jeg håber det er svar på dine spørgsmål :-)

Held og lykke med projektet.

De kærligste hilsner,

Tina.

Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.

Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.